آغاز آزمایشات کشت­ های گلخانه ای در مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

آزمایشات کشت­ های گلخانه ای در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در دست اجرا می باشد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر حسن مختار پور رییس بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز در این خصوص گفت: در راستای ضرورت حضور متخصصان این بخش در حوزه های مختلف کشاورزی و با توجه به توسعه کشت گلخانه ای و تنوع محصولات این روش در بازار، گسترش بخش در این زمینه مدنظر بوده و با حمایت های ریاست مرکز این مهم محقق شد و با هدایت دکتر شهربانو وکیلی عضو هیات علمی بخش، این رسالت در حال پیگیری می باشد و هم اکنون با تجهیز و راه اندازی گلخانه تحقیقاتی مرکز، کشت دو محصول گوجه ­فرنگی و فلفل دلمه ا­ی گلخانه­ ای نیز در حال انجام می باشد.

در ادامه دکتر وکیلی عضو هیات علمی و محقق سبزی و صیفی بخش، در خصوص اهمیت انجام تحقیقات گلخانه ­ای در استان چنین گفت: در ایران ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به کشت سبزی و صیفی اختصاص یافته که ۲۸ میلیون تن محصول سالانه از آن برداشت می شود. طبق آمارنامه ­ی کشاورزی متوسط عملکرد گوجه فرنگی فضای باز کشور حدود ۴۷ تن و در استان گلستان حدود ۴۰ تن در هکتار می­ باشد.

سطح زیر کشت و متوسط عملکرد گوجه ­فرنگی گلخانه­ ای کشور در سال ۱۳۹۸ به ترتیب ۹۸۶ هکتار، و ۱۳۵تن در هکتار بود و این آمار در استان گلستان ۱۶ هکتار با تولید متوسط ۲۹۱ تن در هکتار بود که حدود دو برابر نسبت به میانگین تولید گلخانه ­های کشور است که نشان­ دهنده پتانسیل بالای استان در تولید محصولات گلخانه­ ای است.

کشت­های گلخانه­ ای سبزی و صیفی به علت استفاده بهینه از منابع آب و خاک، بهره­ گیری از قطعات کوچک زمین­ های کشاورزی، پتانسیل اشتغالزایی، امکان تولید خارج از فصل محصولات و چندین برابری عملکرد نسبت به کشت روباز، در کشور و در استان گلستان در حال افزایش است. با توجه به روند توسعه­ ی کشت گلخانه­ ای و با توجه به نوپا بودن این کشت در استان، مطالعات در مورد ارقام مناسب، تغذیه، کنترل آفات و بیماری ها و … در دو محصول مهم گلخانه ­ای گوجه­ فرنگی و فلفل دلمه­ در قالب پروژه­ های تحقیقاتی تعریف شده که عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

به علاوه، با توجه به اهمیت و ضرورت تولید بذور هیبرید داخلی، با تجهیز و راه اندازی گلخانه مرکز، آزمایشات تولید لاین­های خالص گوجه فرنگی گلخانه ­ای آغاز شده است تا بتوان در آینده­ای نزدیک به دانش تولید بذور هیبرید گوجه­ فرنگی گلخانه­ ای بومی دست یافت.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.