بازدید گروهی از محققان و مدیران سازمان جهادکشاورزی گلستان از برنامه های ایستگاه تحقیقات کشاورزی گنبد کاووس

گروهی از مدیران سازمان جهادکشاورزی استان به همراه اعضای کمیته فنی بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، از برنامه های تحقیقاتی و مزارع پژوهش ایستگاه تحقیقات کشاورزی گنبد کاووس بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی و روابط امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه دکتر فاطمه شیخ رئیس بخش تحقیقات زراعی و باغی،اعضای هیات علمی و کارشناسان این مرکز، مهندس موسی خانی رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی، مهندس صناعی کارشناس مسئول حفظ نباتات، مهندس ابراهیمی کارشناس دانه‌های روغنی و کشاورزان پیشرو حضور داشتند و از طرح‌های تحقیقاتی و پروژه‌های مربوط به گیاه دانه روغنی گلرنگ ایستگاه تحقیقات کشاورزی گنبد بازدید کردند. 

در جریان این بازدید، دکتر شیخ ضمن خوش آمد به گروه حاضر، درخصوص مزایای گلرنگ و زراعت این گیاه دانه روغنی در استان گلستان توضیحاتی را ارائه دادند و در این خصوص گفت: با توجهبه مشکلات خشکسالی و ضرورت تامین نیاز کشور به روغن نباتی، کنجاله و ارتقاء امنیت غذائی، نیاز به کشت و توسعه محصولات روغنی دیم مقاوم به خشکی نظیر گلرنگ در استان احساس می‌شود.

در ادامه مهندس موسی‌خانی گزارشی از کشت گلرنگ در استان و مزایای آن با توجه به سازگار بودن این زراعت با شرایط اقلیمی نوار شمالی استان و امکان کاشت و تولید در اراضی کم بازده و دیم دادند.

سپس کشاورزان پیشرو حاضر در جلسه تجارب خود در مورد کشت گلرنگ در مزارع کم بازده نوار شمالی استان و نیاز به دستورالعمل فنی در مورد رقم مناسب و روش های کاشت، داشت و برداشت را مطرح نمودند.

در ادامه از پروژه‌های تحقیقاتی و مزارع نمایشی گلرنگ در ایستگاه تحقیقات کشاورزی گنبد بازدید به عمل آمد، دکتر احمدی اوچ‌تپه در مورد خصوصیات زراعی و منشا ارقام گلرنگ کشت شده در ایستگاه توضیحات لازم را ارائه داد. ایشان تاکید کرد که گیاه گلرنگ با توجه به خصوصیات ویژه خود علاوه بر تأمین قسمت عمده‌ای از نیاز کشور به روغن و کنجاله و مساعدت برای اصلاح برنامه تناوب زراعی، برای پایداری تولید گندم مؤثر بوده و توسعه کشت آن باعث ایجاد اشتغال می‌شود که این مهم، اثرات اجتماعی و اقتصادی فراگیری خواهد داشت. در ادامه ضمن شرح مزایای کشت حفاظتیاز پروژه” بررسی عملکرددانه وعملکرد کمی و کیفی علوفه ارقام بدون خار گلرنگ (Carthamustinctorius L.)تحت نظام‌های خاک‌ورزی رایج و حفاظتی در شرایط دیم شهرستان گنبد”  بازدید به عمل آمد.

شایان ذکر است به طور کلی وضعیت آزمایشات و مزارع تکثیر بذر اجرا شده در ایستگاه گنبد، که ایستگاه برتر وزارت جهادکشاورزی از میان ۳۵۰ ایستگاه در سطح کشور می باشد بسیار رضایت بخش بوده و در انتهای این برنامه مقرر شد کارگاه آموزشی کاشت، داشت و برداشت گلرنگ دراردیبهشت ماه ۱۴۰۲در محل این ایستگاه برگزار شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.