بازتاب سخنان رئیس مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در خبرگزاری ایرنا

گفتگوی دکتر علیرضا صابری رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان با اصحاب رسانه و همچنین خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در جریان نشست خبری، در خبرگزاری ایرنا بازتاب مناسبی داشت.

به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل مرکزتحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در جریا ن نشست خبری ریاست مرکز که به همراه تعدای از محققان با موضوع خشکسالی و در خصوص روند برنامه های این مرکز و نقش دستاوردهای ارزشمند محققان در توسعه اقتصاد و معیشت جامعه بهره برداران و استان انجام شد، این برنامه و گفنگوهای انجام شده در خبرگزاری ایرنا، به شکل زیر بازتاب شده است:

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان:

خشکه‌کاری برنج راهکار صرفه‌جویی آب و مبارزه با خشکسالی گلستان است

خشکه کاری برنج

گرگان – ایرنا  – رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: خشکه‌کاری برنج از راه‌های مقابله با خشکسالی و کمبود آب زراعی استان است که گسترش این روش با توجه به ادامه خشکسالی‌ها، کاهش آب‌های سطحی و زیرزمینی باید توسعه پیدا کند.

به گزارش ایرنا، علیرضا صابری عصر دوشنبه در نشست خبری مقابله با خشکسالی گلستان، افزود: برنجکاران استان می‌توانند از ارقام در اختیار از جمله ” دم‌سیاه، ندا، فجر و نعمت” برای خشکه‌کاری استفاده کنند.

وی یادآور شد: اکنون ارقام “تیسا و گیلانه” با ویژگی مقاومت به کم آبی و آفت و کاهش زمان تولید محصول با ۱۰۷ روز و راندمان تولید ۶.۵ تن در واحد سطح به کشاورزان معرفی شده که در مرحله تولید بذر است.

صابری خاطرنشان کرد: همچنین محققان این مرکز در حوزه کشت ارقام جدید برنج در بخش‌های به زراعی، آب و خاک، گیاه پزشکی و علف‌های هرز آماده راهنمایی کارشناسان و بهره‌برداران هستند.

وی بیان کرد: گلستان از چند سال قبل با پدیده خشکسالی مواجه شده و ضرورت دارد که کشت محصولات آب‌بر به ویژه برنج با گسترش طرح‌های خشکه‌کاری مدیریت شود.

در سال زراعی قبل ۶۹ هزار هکتار از زمین‌های گلستان به زیر کشت برنج به صورت غرقابی رفته بود.

مشارکت در تولید نهال طرح ملی کاشت نهال

صابری با اشاره به اجرای طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال، گفت: محققان بخش جنگل و مرتع این مرکز در تولید گونه‌های نهال مناسب با اقلیم در مقابله خشکسالی استان از جمله “صنوبر ” مقاوم به خشکی و شوری، ” اکالیپتوس” و “کوشیا” ( گیاه بوته‌ای کنترل گرد و غبار و تولید کننده علوفه) مشارکت دارند.

در راستای اجرای نهضت مردمی کاشت یک میلیارد اصله در کشور به مدت چهار سال (۱۴۰۲تا ۱۴۰۵) که مطابق گزارش مسوولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، تولید ۹ میلیون و ۸۹۰ هزار نهال جنگلی و مرتعی در راستای این طرح برای سال ۱۴۰۲ در استان هدفگذاری شده است.

صابری از طرح روحانی مروج در گلستان خبر داد و گفت: این مرکز با توجه به اهمیت مقابله با خشکسالی به ویژه در بخش کشاورزی استان، طرح روحانی مروج را به اجرا در آورده است.

وی ادامه داد: اکنون ۷۰ روحانی دوره آموزشی را فرا گرفته و در اجرای برنامه‌های مقابله با خشکسالی و رعایت الگوی کشت در استان بکارگیری خواهند شد.

علیرضا کیانی و محمدرضا پهلوان راد محققان بخش آب و خاک مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان هم بر راهنمایی بهره‌برداران در مدیریت زراعت با حفظ آب و خاک برای تولید پایدار تاکید کردند.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در سال ۱۳۳۶ در گرگان آغاز شد و اکنون دارای ۶ مرکز تحقیقاتی و ۲ مرکز آموزشی است که سالانه تعداد زیادی طرح تحقیقاتی در حوزه منابع طبیعی، آبخیزداری، آب و خاک، صنایع‌غذایی، تولید بذر، نهال، گیاه پزشکی و دامپروری از سوی ۶۰ محقق تهیه می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.