بازتاب مصاحبه رییس بخش تحقیقات خاک و آب  مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در خبرگزاری ایرنا

مصاحبه دکتر محمد رضا پهلوان راد، رییس بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا بازتاب مناسبی داشت.

به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل مرکزتحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، این رسانه گفتگویی را با دکتر محمد رضا پهلوان راد، رییس بخش تحقیقات خاک و آب این مرکز در محل دفتر این خبرگزاری انجام داده که به شکل زیر بازتاب شده است:

رییس بخش خاک و آب مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان:

کیفیت سیب‌زمینی تولیدی استان گلستان بسیار بالا است

گرگان – ایرنا – رییس بخش خاک و آب مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان کیفیت سیب‌زمینی تولیدی این استان را بسیار بالا ارزیابی کرد و گفت: نتیجه آزمایشات نشان می‌دهد نیترات به عنوان یک ماده سمی موجود در سیب‌زمینی در تولیدات گلستان پایین‌تر از حد مجاز است.

محمدرضا پهلوان‌راد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حد مجاز و استاندارد ملی برای نیترات در سیب زمینی ۲۵۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم تعیین شده که مطابق آزمایش‌های انجام شده مراکز تحقیقاتی، این مقدار در تولیدات گلستان بسیار کمتر است.

وی گفت: مطالعه اندازه‌گیری مقدار نیترات در سیب زمینی تولیدی استان گلستان، مورد تائید وزارت جهادکشاورزی است.

گیاهان از جمله سیب‌زمینی، بادمجان، گوجه‌فرنگی، گندم، برنج، کاهو و انواع کلم، نیترات بیشتری در خود ذخیره می‌کنند و عواملی مانند محیط، دوره نوری، حرارت، شدت نور، مقدار آب محیط، مقدار و نوع کود مصرفی بر میزان تجمع نیترات در گیاهان اثرگذار است.

گلستان از قطب‌های مهم تولید سیب‌زمینی کشور به شمار می‌رود که هر ساله حدود ۸ هزار هکتار از زمین‌های این استان در بهار و پاییز به زیرکشت این محصول می‌رود.

علی‌اکبر مهقانی نوده سرپرست معاونت بهبود تولید گیاهی جهادکشاورزی گلستان گفت: در سال زراعی جاری زراعت سیب زمینی در سطح ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از سوی بهره‌برداران استان انجام شد.

برداشت بهاره سیب زمینی در گلستان از میانه اردیبهشت ماه آغاز شده و به مدت یک ماه به طول می‌انجامد که بیشتر محصول تولیدی در استان برای مصرف تازه‌خوری است.

استان گلستان با ۶۶۷ هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی در شمال کشور قرار دارد که هرساله در تولید ۱۵ محصول دارای رتبه برتر در کشور است.

اقتصاد اصلی ساکنان گلستان برپایه کشاورزی استوار است.

ارزانی؛ مشکل همیشگی سیب‌زمینی‌کاران گلستان در فصل برداشت

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.