استاندار گلستان در مراسم افتتاحیه هفته پژوهش استان باید تاثیرات پژوهش ها در سطح استانی، ملی و بین المللی تبیین شود

استاندار گلستان در مراسم افتتاحیه هفته پژوهش استان اظهار کرد: باید تاثیرات پژوهش ها در سطح استانی، ملی و بین المللی تبیین شود و شاهد نوآوری های پژوهشی استان باشیم.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر حسن صادقلو با اشاره به اهمیت امر پژوهش، تصریح کرد: پژوهش می تواند موجبات صرفه جویی، افزایش تولید، افزایش بهره وری و صرفه زمانی را ایجاد کند.
وی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته حوزه پژوهش با بودجه بخش خصوصی انجام می گیرد، گفت: اگر تاثیرات حوزه پژوهش به معنای واقعی مشخص شود یقیناً بسیاری از مشکلات حل می شود و شاهد رشد و توسعه خواهیم بود.
وی با تاکید بر پژوهش در حوزه برندهای استان، یادآور شد: عرصه برندی همچون خاویار باید بشکل فرهنگ عمومی دنبال شود چراکه اگر منافع عمومی آن ترسیم نشود عقب افتادگی بیش از گذشته اتفاق خواهد افتاد.
وی افزود: باید با استفاده از پژوهش های دانشگاهی به نقطه ای برسیم که مراحل رشد فیل ماهی را کاهش دهیم تا شاهد افزایش اقبال عمومی برای پرورش ماهیان خاویاری باشیم.
دکتر حسن صادقلو پویایی دانشگاه را در مدیریت نسل سومی و چهارمی دانست و افزو: در مدیریت نسل چهارمی فقط مسئله پژوهش مطرح نیست بلکه بیش از آن پژوهشی که موجب نوآوری شود و به سمت جامعه بیاید حائز اهمیت است.
استاندار گلستان با اشاره به تفاهم نامه ای که با دکتر ستاری معاون علمی، پژوهشی رئیس جمهوری امضا شده، خاطر نشان کرد: به موجب این تفاهم نامه آنها از هر طرحی که در راستای حمایت از برند های استان گلستان تهیه شود حمایت و بودجه آن را تامین می کنند.
وی با تاکید بر اینکه دوران پژوهش های قلمی و کاغذی به سر آمده است، گفت: پژوهش ها باید در راستای نیازهای واقعی مردم صورت گیرد و در این راستا توجه به شرکت های دانش بنیان باید بیش از پیش در گلستان تقویت شود.
دکتر صادقلو در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت علم و پژوهش در اسلام اشاره کرد و یادآور شد: پیامبر اکرم(ص) در ۵ عبارت اهمیت پژوهش را یادآور می شوند بطوریکه در جایی علم آموزی را برای مرد و زن فریضه می دانند و در جایی دیگر با بیان اینکه «ز گهواره تا گور دانش بجوی» بازنشستگی را برای علم آموزی قائل نمی شوند.
وی افزود: ایشان با بیان اینکه علم را بیاموزید ولو در چین باشد هیچ محدوده ای را برای علم آموزی قرار نداده اند و با این گفتار که بخوانید تا ارتقا یابید بر این باور بوده اند که مبنای ارتقا، خواندن است و همچنین با این تعبیر که قلم عالمان برتر از خون شهیدان است به دنبال نشان دادن ارزش و اهمیت علم آموزی در روزگاری که روحیه شهادت طلبی در اوج خود قرار داشت، بودند.
دکتر صاقلو پژوهش را طرحی نو در انداختن دانست و خاطر نشان کرد: باید بررسی شود که از زمان حضور دولت تدبیر و امید تا به امروز در استان چه تازه های پژوهشی ایجاد شده است.
همچنین در این مراسم دکتر نجفی نژاد ریاست دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و دبیر کل هفته پژوهش و فناوری استان رویکرد دانشگاه های استان به امر پژوهش را مثبت ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم با توجه به نگاه کلان کشوری و استانی بتوانیم شاهد رشد و توسعه امر پژوهش باشیم و نقش پررنگ پژوهش ها را در بخش های مختلف کشاورزی، صنعت و زندگی مردم ببینیم.
لازم به ذکر است هفته پژوهش امسال با شعار « پژوهش و فناوری، عزم ملی و رویکرد جهانی» از شنبه چهاردهم آذر ماه ۱۳۹۴ آغاز شد و همزمان با آن نمایشگاه پژوهش و فناوری استان نیز توسط استاندار گلستان در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان افتتاح گردید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.