حضور فعال پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش گلستان درجلسه کمیته فنی گندم کشور

همکاران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در جلسه کمیته فنی گندم کشور در گرگان حضور یافتند.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، هفدهمین جلسه کمیته فنی گندم کشور و بیستمین جلسه ستاد فنی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با حضور مهندس اسفندیاری‌پور مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم کشور، دکتر کمالی نماینده مرکز تحقیقات بین‌المللی سیمیت در ایران و دکتر نجفیان رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، دکتر مختار مهاجر رییس سازمان جهاد کشاورزی استان و جمعی از همکاران از جمله دکتر سیدعلی حسینی رییس مرکز، دکتر ابولفضل فرجی معاون پژوهش و فناوری، روسای بخش های تحقیقاتی و گروهی از اعضای هیات علمی و پژوهشگران این مرکز با هدف ارتقاء سطح تولید گندم در واحد سطح در محل سالن اجتماعات موسسه تحقیقات پنبه کشور تشکیل شد.
در این جلسه دکتر مهاجر رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان ضمن ارایه گزارش گندم استان گفت: میانگین تولید گندم سال قبل استان بیش از یک میلیون تن بوده و رتبه‌ی دوم تولید گندم کشور را به خود اختصاص داده است.
وی در ادامه افزود: در سال زراعی جاری هم تا کنون از مرز ۳۷۵ هزار هکتار فراتر رفته‌ایم که حدود ۶۰ درصد گندم استان به روش دیم و ۴۰ درصد هم به صورت آبی کشت می‌شود.
در ادامه دکتر کمالی نماینده مرکز تحقیقات بین‌المللی سیمیت در ایران در خصوص مراحل علمی مدیریت داشت مزارع گندم، تغذیه گیاهی استفاده از کودهای شیمیایی، مبارزه با آفات، روش‌های آبیاری و انتقال یافته‌های علمی جدید سخن گفت.
سپس مهندس اسفندیاری‌پور مشاور وزیر و مجری طرح گندم در این جلسه در خصوص انتقال یافته‌های تحقیقاتی به اراضی کشاورزی سخن گفت.
وی افزود: در چهار استان خوزستان، فارس، گلستان و ایلام به صورت پایلوت در نظر گرفته‌اند که در استان گلستان ۴ شهرستان گرگان، آق‌قلا، علی‌آباد، گنبد را در قطعات ۵۰۰ هکتاری برای اجرای کلیه مراحل کشت، داشت و برداشت گندم در مزارع کشاورزان با حضور محققین، کارشناسان فنی، مروجین و خود کشاورزان از ابتدا تا انتهای کار با نظارت مکرر بازدیدهای میدانی کار انجام می‌گیرد و مزیت آن این است که همه دست‌اندرکاران نظارت کافی دارند و هر مرحله که دچار مشکل شدند با همکاری و همفکری و اجرای دقیق برنامه‌های توصیه شده بتوانیم افزایش محصول خوبی را در واحد سطح داشته باشیم.
در ادامه این جلسه دکتر نجفیان رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در خصوص آخرین یافته‌های تحقیقاتی مدیریت در زمان کم آبی سخن گفت.
دکتر نجفیان افزود: باید همه کشت‌های الگویی به جای اینکه در ایستگاه کشت شود در مزارع با حضور کشاورزان و کارشناسان انجام گیرد.
رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال بذر در ادامه گفت: ما باید در عرصه اثرگذار باشیم و باید بحث تناوب را جدی بگیریم و در مناطقی که تناوب کم رنگ شده است آن را پر رنگ کنیم یعنی اگر کشاورز امسال گندم کاشت برای اینکه بتواند سال بعد محصول بهتری بگیرد حتماً باید محصول دیگری کشت کند.
وی اظهار امیدواری کرد استان گلستان در این زمینه پیشرو باشد و بتوانیم با همکاری و هماهنگی تولید را در واحد سطح بالا ببریم.

IMG_5740

IMG_5772

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.