برگزاری نخستین اجلاس روابط‌عمومی‌های وزارت جهاد کشاورزی

نخستین اجلاس روابط‌عمومی‌های وزارت جهاد کشاورزی
با حضور وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تات، اساتید روابط‌عمومی و گروهی از مدیران ارشد کشور، صبح ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) در کرج آغاز به کار کرد و در روز دوم مسئولان روابط‌عمومی سازمان تات نشست خود را در ستاد سازمان ادامه دادند و محمد حسن پناه روابط‌عمومی این مرکز در این رویداد حضور داشت.
به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این اجلاس که با حضور کارشناسان، مدیران و مسئولان روابط‌عمومی‌های وزارتخانه در زیربخش‌های معاونت‌های تخصصی، سازمان‌ها، موسسه‌های تابعه، سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها و شهرستان‌ها برپا شده است، شش بخش آموزشی در قالب سخنرانی در دو نوبت صبح و بعدازظهر از سوی چهره‌های برتر ارتباطات و رسانه‌ها ارائه شد.
در این اجلاس، سید عزت‌الله ضرغامی با موضوع “مدیریت کلان رسانه”، محمد مهاجری در حوزه “کارشناس رسانه در روابط‌عمومی” و سیدشهاب طباطبایی با موضوع “الفبای گفتگو”، سخنرانی کردند. سیدجواد جعفری زوج، اکبر نصرالهی و سید محسن بنی‌هاشمی نیز به ترتیب سخنرانی خود را با موضوع “مدیریت عملکرد روابط عمومی‌های دولتی”، “مدیریت بحران رسانه‌ای در روابط‌عمومی” و “سواد رسانه‌ای ضرورتی در زندگی امروز” ارائه دادند.
مراسم اختتاحیه این اجلاس نیز از ساعت ۱۹ تا ۲۲ با حضور غلامرضا نوری قزلجه وزیر جهاد کشاورزی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تات، الیاس حضرتی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت و محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری در دولت دوازدهم برگزار شد و برگزیدگان روابط‌عمومی‌های وزارتخانه نیز معرفی و تجلیل شدند.
روز دوم این اجلاس نیز شامل برنامه‌های متعدد بود و مسئولان روابط‌عمومی ستادی، مؤسسات و مراکز سازمان تات نشست خود را در ستاد سازمان ادامه دادند
وزیر جهاد کشاورزی:
اصلاح ساختار توزیع و کاهش فاصله مزرعه تا سفره از برنامه‌های جدی وزارت جهاد کشاورزی است
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به لزوم اصلاح ساختار نظام توزیع محصولات کشاورزی و کاهش فاصله مزرعه تا سفره تأکید کرد: سودهای تا چهار برابری واسطه‌ها نسبت به کشاورزان از مشکلات اساسی نظام توزیع محصولات کشاورزی است که مصمم به حل این مشکل بزرگ به‌موازات حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده هستیم.
غلامرضا نوری در نخستین اجلاس سراسری روابط‌عمومی‌های وزارت جهاد کشاورزی در مرکز آموزش عالی کشاورزی امام خمینی کرج ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت به‌ویژه رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی، افزود: امسال حداقل ۵۰۰ روستا بازار در کشور ایجاد خواهیم کرد و تشکل‌ها را به میدان می‌آوریم تا هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده سود ببرند.
وی افزود: هدف ما این است که قیمت‌ها برای کشاورز مناسب و برای مصرف‌کننده مقرون‌به‌صرفه باشد.
وزیر جهاد کشاورزی یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های روابط‌عمومی‌های وزارت جهاد کشاورزی را تبیین سلامت محصولات کشاورزی برای حمایت از حقوق کشاورزان، دامداران و عشایر اعلام کرد و ادامه داد: تحقیقات و آمارها نشان می‌دهند.  محصولات کشاورزی ایران در میان سالم‌ترین و باکیفیت‌ترین محصولات دنیا قرار دارند، به همین دلیل بازارهای هدف خارجی مشتاق محصولات خوش‌طعم و مزه و سالم ایرانی هستند به‌گونه‌ای که سال گذشته ۳۵ درصد افزایش صادرات داشتیم و تراز منفی تجارت کشاورزی را هم بهبود بخشیدیم.
وی ضمن اطمینان‌دادن به مصرف‌کنندگان داخلی برای مصرف محصولات کشاورزی با خیالی آسوده، افزود: اعتمادسازی، سرمایه اجتماعی و اخلاق‌مداری؛ سه اصلی و کلیدی در ارتباط با مردم است و این اعتماد به همت همکاران روابط‌عمومی باید آن‌قدر قوی باشد که دفاع علمی و مستدل ما مورد پذیرش جامعه قرار گیرد.
وزیر جهاد کشاورزی به مدیران و مسئولان روابط‌عمومی‌های وزارتخانه توصیه کرد: همه همکاران عرصه اطلاع‌رسانی باید این اتفاقات مثبت را به‌درستی اطلاع‌رسانی کنند. ما قصد بزرگ‌نمایی نداریم، اما حداقل همان واقعیت‌های موجود را باید به‌صورت محکم و شفاف منعکس کنیم.
به گفته وی، در دوران رونق هوش مصنوعی حضور فعال‌تر در فضای مجازی ضروری است و همکاران در حوزه‌های تخصصی خود باید با ذی‌نفعان و گروه‌های اجتماعی مرتبط، تعامل بیشتری داشته باشند.
نوری ادامه داد: ارتباط با رسانه‌های مسئولیت‌پذیر و حرفه‌ای که به دنبال منافع ملی و حمایت از تولید ملی و ۵ میلیون بهره‌بردار بخش کشاورزی هستند، نیز بسیار مهم است.
وی خاطرنشان کرد: روابط‌عمومی‌ها باید بانک اطلاعاتی دقیقی داشته باشند تا در مواجهه با اخبار و شایعات، پاسخ‌های فوری و مستدل ارائه دهند. در مورد هندوانه که پاسخ ما با تأخیر همراه بود، باید سریع‌تر عمل می‌شد، بنابراین باید شبکه‌ای قوی برای انتشار به‌موقع اطلاعات داشته باشیم.
وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر ضرورت حمایت کامل از تولید داخلی ادامه داد: در ماه‌های اخیر، دستورالعمل‌هایی برای بازگرداندن تسهیلات، مجوزها و امکانات به بهره‌برداران کوچک که پیش‌ازاین محروم شده بودند، صادر شده است؛ این اقدامات نه‌تنها به توسعه متوازن کشاورزی کمک می‌کند، بلکه به ایجاد اعتماد و تعامل بهتر بین تولیدکنندگان و بازار منجر خواهد شد.
وی گفت: یکی از اهداف کلیدی این سیاست‌ها، کاهش فاصله قیمتی محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره مصرف‌کننده است. متأسفانه در برخی موارد، این اختلاف قیمت میان تولیدکننده تا مصرف‌کننده حقیقی به طور غیرمنطقی تا چهار برابر افزایش می‌یابد، درحالی‌که کشاورز با یک سال زحمت تنها به سود ۱۰ تا ۱۵ درصدی قانع است، اما واسطه‌گران ظرف ۱۲ ساعت سودهای تا چهار برابر دریافت می‌کنند.
نوری ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی در تلاش است تا با اصلاح این روند، منافع واقعی به دست تولیدکنندگان برسد و قیمت نهایی برای مصرف‌کننده نیز کاهش یابد.
وزیر جهاد کشاورزی همچنین به حذف ۱۴ نوع سم خطرناک در عرصه‌های کشاورزی اشاره کرد و گفت: این سموم را به دلیل خطرات سلامتی بر انسان و محیط‌زیست حذف کردیم. سلامت محصولات برای ما بسیار مهم است. این دستاوردها حاصل زحمات همکاران تحقیقاتی و کشاورزان سخت‌کوش است و باید به‌خوبی اطلاع‌رسانی شود.
مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: روابط‌عمومی در آینده باید «هوشمند و داده‌محور» باشد و برای پیش‌بینی رفتار مخاطبان و تصمیم‌گیری استراتژیک از هوش مصنوعی و تحلیل کلان داده استفاده کند.

 سیدسجاد حسینی در آیین افتتاح این اجلاس ضمن خیرمقدم به میهمانان، پیش‌کسوتان و کارکنان روابط‌عمومی استان‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های تابعه که از اقصی‌نقاط کشور در این مراسم حضور یافته‌اند، از حمایت، توجه و حسن اعتماد ویژه وزیر جهاد کشاورزی از ساحت رسانه و روابط‌عمومی قدردانی کرد.
وی افزود: خانواده یک هزار و ۵۰۰ نفری روابط‌عمومی ۲.۵ درصد کارکنان وزارت جهاد کشاورزی را شامل می‌شوند که گستردگی در مخاطب و ارتباط با معیشت، سفره و غذای مردم، کار در این بخش را بسیار سخت‌تر کرده است.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی به دغدغه‌مندی اهالی روابط‌عمومی در شناخت مسائل کشاورزان و بهره‌برداران اشاره و تصریح کرد: روابط‌عمومی‌ها همگام با کشاورزان نقش مؤثری در تأمین امنیت غذایی کشور دارند و می‌توانند با رویکردهای متفاوت «جهاد تبیین» را پیش ببرند. کشاورز با عمل در تولید کالاهای اساسی، خودکفایی ملی و تقویت اقتصاد مقاومتی را پیش می‌برد و روابط‌عمومی، جهاد در بیان حقایق، روشنگری، مقابله با جنگ روانی دشمن و تبیین دستاوردهای نظام را به دوش می‌کشد که هر دو مقدس‌اند.
وی افزود: اگر «تبیین» را به معنای «آگاهی‌رسانی و شفاف‌سازی» بدانیم، روابط‌عمومی‌ها نقش کلیدی‌تری دارند. اما اگر «تبیین» را به معنای «اثبات عملی آرمان‌ها» تعریف کنیم، کشاورزان و دامداران با کار مولد، جهاد را عینیت می‌بخشند. در نهایت، اینکه هر دو مکمل یکدیگرند.
رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، به چگونگی تبیین روابط‌عمومی‌ها در عصر کنونی اشاره کرد و گفت: آینده روابط‌عمومی بدون تصور «هوش مصنوعی» و «متاورس» ممکن نیست.
وی به ویژگی‌های روابط‌عمومی‌ها در آینده اشاره و تصریح کرد: روابط‌عمومی باید «هوشمند و داده‌محور» باشد و برای پیش‌بینی رفتار مخاطبان و تصمیم‌گیری استراتژیک از هوش مصنوعی (AI) و تحلیل کلان داده (Big Data) استفاده کند.
این مقام مسئول افزود: روابط‌عمومی باید با تمرکز بر فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی، متاورس و ابزارهای نوین ارتباطی، «دیجیتال‌محور» باشد.
حسینی «تعامل‌گرایی و شفافیت» را از دیگر ویژگی‌های روابط‌عمومی‌ها برشمرد و گفت: مدیران رسانه‌ای باید برای ارتباط دوسویه و شفاف با جامعه و پاسخگویی و واکنش سریع به ریسک‌ها، بحران‌ها و چالش‌ها آماده باشند.
وی بر «شخصی‌سازی محتوا» بر اساس نیازهای مخاطبان و «چابک‌سازی و انعطاف‌پذیری» برای تطبیق سریع با تغییرات فناوری و تحولات اجتماعی روابط‌عمومی‌ها تأکید کرد.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که «ساخت اعتماد» بر دوش روابط‌عمومی است، بر ارتباط مؤثر با مردم، رسانه‌ها و ذی‌نفعان برای ایجاد اعتماد و مشروعیت مأموریت ذاتی روابط‌عمومی‌ها تأکید کرد.
به گفته وی، «مدیریت تصویر و تصور» یعنی شکل‌دهی به برداشت عمومی از جهاد کشاورزی، از چشم‌اندازی که ترسیم شده و اهداف و مأموریت‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت وظیفه روابط‌عمومی‌ها است.
حسینی ادامه داد: «افزایش آگاهی» انتشار اطلاعات دقیق و مقابله با شایعات، اقناع‌سازی، روشنگری، آموزش، مطالبه‌گری و البته «جلب مشارکت عمومی» یعنی تشویق جامعه به همکاری در پروژه‌های اجتماعی یا اقتصادی کارویژه روابط‌عمومی‌ها است.
وی اظهار امیدواری کرد؛ بتوانیم مجموعه راستین اطلاع‌رسانی از فعالیت‌های وزارت جهاد کشاورزی در داخل و سطح بین‌المللی باشیم.
روابط‌عمومی‌ها در صف اول مدیریت بحران قرار دارند/هشدار کارشناسان نسبت به آلودگی اطلاعات رسانه‌ای اکبر نصرالهی استاد حوزه رسانه و ارتباطات با اعلام مطلب فوق، به مبحث “مدیریت بحران رسانه‌ای در روابط‌عمومی” پرداخت و گفت: همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها با بحران‌هایی مواجه‌اند و وزارت جهاد کشاورزی با زیربخش‌های متنوع از این قاعده مستثنی نیست.
وی افزود: بخش کشاورزی با بحران‌هایی همچون عوامل زیرساختی، اقتصادی – مدیریتی، طبیعی، تصدی‌گری دولت، بحران ناترازی آب و فرونشست زمین، تشدید انتشار گازهای گلخانه‌ای، ناپایداری منابع، برهم‌خوردن نظم و تعادل عرضه، قیمت‌گذاری دستوری، افزایش قیمت نهاده‌ها، تخریب جنگل‌ها و مراتع، آلودگی هوا و ریزگردها و… روبرو است که خاص این دولت نیست و به دلیل بحران‌های انباشته شده از گذشته است و امنیت غذایی و ملی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
استاد حوزه و رسانه با بیان این که هرجا بحرانی وجود دارد، ابزاری برای مدیریت آن نیز نیاز است، گفت: رسانه‌ها بهترین، ارزان‌ترین و عقلانی‌ترین ابزار برای مدیریت بحران هستند و روابط‌عمومی‌ها در صف اول آن قرار دارند.
وی با بیان این که حل مخاطرات ممکن نیست مگر این که یک نهضت و جهاد مسئولانه در استفاده از ظرفیت روابط‌عمومی سازمان‌ها شکل گیرد، اظهار امیدواری کرد؛ با استفاده مناسب از این ظرفیت، از تشدید مخاطرات در بخش‌های مختلف از جمله بخش کشاورزی کشور کاسته شود.

 نصرالهی، امیدآفرینی، اعتبارزایی و جلب مشارکت مردم را از جمله نقش‌های روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌ها در مدیریت بحران دانست و افزود: باور و رفتار مردم تابعی از عملکرد روابط‌عمومی‌هاست و آنها با ایجاد اعتماد و امید می‌توانند در افکار عمومی اثرگذار باشند.
این استاد حوزه رسانه، به اهداف، راهبردها و استراتژی‌های روابط‌عمومی‌های بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: تأمین امنیت غذایی، حفظ منابع طبیعی، پایداری منابع، مقابله با ناترازی، کاهش ضایعات و… از اهداف مهم ما است که برای رسیدن به این هدف‌ها باید استراتژی‌ها مشخص شود و مسیرها هموار شود.
وی بازآزمایی در ساختار، روش، راهبرد؛ شبکه‌سازی و استفاده از ظرفیت فضای مجازی؛ حضور در میدان جغرافیایی و رسانه‌ای؛ کنشگری فعال؛ واکنش سریع و به‌موقع؛ اولویت اول؛ تولید برای دیگران؛ روابط اول، برتر، مکمل، صحیح، جامع، متعادل و… را از راهبردهای روابط‌عمومی‌ها برای مدیریت بحران‌ها اعلام کرد.
نصرالهی تصریح کرد: روابط‌عمومی‌ها راویان امید و معناداری اعتماد در این شرایط سخت هستند که می‌توانند مخاطرات را مطرح و به راهکارهای خروج از آن بپردازند.
به گفته وی، روابط‌عمومی‌ها باید در آرایش جدید رسانه‌ای با دیگر رسانه‌ها تعامل کرده و مسیرهای رفع مخاطرات را از طریق کارشناسان مطرح کنند.

توجه به سواد رسانه‌ای با افزایش اخبار جعلی

در ادامه این اجلاس، رئیس سابق دانشکده ارتباطات صداوسیما و پژوهشگر حوزه فرهنگ با ارائه سخنانی با موضوع “سواد رسانه‌ای ضرورتی در زندگی امروز” گفت: سواد رسانه‌ای در جهان مورد توجه مردم و دولت‌ها قرار گرفته است، زیرا دروغ و خبرهای جعلی در هر زمینه‌ای در رسانه‌ها افزایش‌یافته است.
سیدمحسن بنی‌هاشمی افزود: سواد رسانه‌ای تلاش می‌کند که تفاوت واقعیت رسانه‌ای را از خبرهای جعلی نشان دهد.
وی در همین حال تصریح کرد: خلاقیت، فرهنگ و انتقادی بودن سه عاملی کمک‌کننده به سواد رسانه‌ای است. بنی‌هاشمی اظهار داشت: روابط‌عمومی‌هایی که در برابر انتقاد تحمل دارند، پابرجا می‌مانند.
این پژوهشگر حوزه فرهنگ، برنامه‌ریزی شخصی در استفاده از رسانه‌ها، یادگیری مهارت‌های ویژه، استفاده از رسانه با درک ویژگی‌های هر پیام و توجه مخاطب به جنبه‌های محسوس‌تر رسانه‌ای و کاملاً انتقادی به رسانه را از اقدامات مهم برای توسعه سواد رسانه‌ای عنوان کرد.
استاد مدیریت رسانه، نسبت به آلودگی اطلاعات رسانه‌ای هشدار داد و گفت: امروزه با توسعه انواع رسانه‌ها مغز ما دچار آلودگی اطلاعات شده است.
وی ابراز داشت: آلودگی اطلاعات به معنای این است که به گروهی از اطلاعاتی که برایمان ارزشمند نیستند، آلوده شده‌ایم.
بنی‌هاشمی عملکرد ضعیف، فقدان تمرکز، کاهش خلاقیت، ضعف حافظه، اضطراب و برانگیختگی، اختلال در ارتباطات، اعتیاد رسانه‌ای، تحریک‌پذیری، تصمیم‌گیری نادرست و ترس ازدست‌دادن اطلاعات را از عوارض آلودگی اطلاعات از رسانه‌ها برشمرد.
وی افزود: موضوع آلودگی اطلاعات در جهان به‌اندازه‌ای شده که در برخی کشورها، پویش ترک گوشی همراه راه‌اندازی شده است.
استاد مدیریت رسانه گفت: استفاده زیاد از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و آلودگی اطلاعات به جایی رسیده که امروزه نسبت به کشاورزی و کاهش پوشش گیاهی در چند دهه اخیر بی‌اعتنا شده‌ایم و برخی از شالیزارها به ویلا برای خوشگذرانی تبدیل شده‌اند.
وی افزود: هر کدام از رسانه‌ها بازی خاصی دارند و مخاطبان خاص خود را نشانه می‌گیرند.
تأکید بر اعتمادسازی روابط‌عمومی‌ها برای جلب رضایت مردمی/ اطلاع‌رسانی در بخش کشاورزی با امنیت روانی و ملی یک ملت سروکار دارد
اعتمادسازی بستر گفتگو است و بدون اعتماد گفتگویی میان دولت و مردم شکل نمی‌گیرد.
سید شهاب‌الدین طباطبایی عضو حقیقی شورای اطلاع‌رسانی دولت، در زمینه “الف‌های گفتگو” به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: اعتماد، امید، آزادی، آزادگی، آرامش، اشتراک، اراده، اشتیاق، ادب، اعتدال، اقتصاد، انعطاف‌پذیری، ابراز عقیده و… از جمله الف‌های گفتگو است.
وی افزود: ارتباط در بستر گفتگو شکل می‌گیرد، در صورت عدم شکل‌گیری آداب گفتگو، الف‌های آن نیز رعایت نخواهد شد.
عضو حقیقی شورای اطلاع‌رسانی دولت، امید را از مهم‌ترین الف‌های گفتگو برشمرد و تصریح کرد: گفتگو یعنی امیدواری به حل مسائل و تغییر، اما وقتی جامعه گرفتار ناامیدی است، گفت و شنید از آن فاصله می‌گیرد.
وی افزود: روایت و گفتگو از بستر امید متولد می‌شود و امید به روایت جان می‌بخشد و این دو یکدیگر را تکمیل می‌کنند.
طباطبایی، اعتماد را از دیگر الف‌های مهم گفتگو و بی‌اعتمادی را آفت آن برشمرد و گفت: با جلب‌اعتماد و برگرداندن اعتماد ازدست‌رفته توسط روابط‌عمومی‌ها از طریق رفع بدبینی، بسترهای گفتگوی دولت و مردم تقویت می‌شود. وی با بیان این که گفتگو با جامعه و روایت دستاوردها با اعتمادسازی تحقق می‌یابد، اظهار داشت: در این راستا تمرین گفتگو با خود و ایجاد اتاق گفتگو ضروری است. به گفته وی، گفتگو زیرساخت وفاق است و وفاق شریک‌کردن جامعه در حل مسائلی است که نتیجه آن رضایت مردمی است.

 مردم حق دانستن خبرهای درست را دارند
عضو شورای سردبیری خبر آنلاین در این اجلاس با سخنرانی در حوزه “کارشناس رسانه در روابط‌عمومی” گفت: اطلاع‌رسانی در روابط‌عمومی وزارت جهاد کشاورزی با امنیت روانی و امنیت ملی یک ملت سروکار دارد و کارکردن در چنین فضایی بسیار سخت است.
محمد مهاجری افزود: مدیران روابط‌عمومی، سختی کار در اطلاع‌رسانی در حوزه وزارت جهاد کشاورزی را دوچندان تحمل می‌کنند.
وی به تقابل و تعارض میان روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌ها اشاره و اظهار کرد: این تعارض، حرفه‌ای، شخصیتی و انسانی است به‌طوری‌که همیشه تلاش روابط‌عمومی‌ها این است که از رسانه‌ها گل نخورند و رسانه‌ها هم می‌خواهند روابط‌عمومی‌ها را دور بزنند و خبر را به شکلی منتشر کنند که خیلی وقت‌ها مورد نظر روابط‌عمومی‌ها نیست.
این فعال رسانه‌ای ادامه داد: ماحصل این تعارض و تقابل بد نیست و هر دو اعتبار و حیثیت ارتباطی و رسانه‌ای خود را حفظ می‌کنند.
عضو شورای سردبیری خبر آنلاین با بیان این که دانستن حق مردم است، تصریح کرد: مردم حق دانستن خبر درست و واقعیت‌ها را دارند و برای جامعه مهم است که برای مثال چه اتفاقی در حوزه افزایش قیمت گوشت و یا برنج می‌افتد.
وی ادامه داد: روابط‌عمومی وزارت جهاد کشاورزی با دوگانه‌ای مواجه است و می‌خواهد هم درباره افزایش قیمت محصولات اطلاع‌رسانی کند و هم مصلحت کشاورزی را در نظر بگیرد و این هنر روابط‌عمومی است که این تعارض را برای افکار عمومی حل کند.
مهاجری از روابط‌عمومی‌ها خواست با خبر بازتر برخورد و خبرها را سریع‌تر و دقیق‌تر منتشر کنند.
وی با اشاره به این که تکنولوژی‌های ارتباطی، توانمندی‌های روابط‌عمومی‌ها را افزایش داده است، گفت: اگر از این تکنولوژی‌ها درست استفاده شود، به نفع وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود.
عضو شورای سردبیری خبرآنلاین بر ارائه روایت درست از رخدادها تأکید کرد و اذعان داشت: روابط‌عمومی‌ها با انتشار روایت نادرست از رخدادها، به‌زحمت خود اضافه خواهند کرد.
وی گفت: روابط‌عمومی باید جور صداوسیما را بکشد و هر چقدر اخبار را حرفه‌ای‌تر و دقیق‌تر ارائه دهد، رسانه‌ها بازی را به آن واگذار می‌کنند.
رضایت مردمی عامل موفقیت روابط‌عمومی‌ها است
مدیرکل دفتر ترویج، روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان امور اراضی کشور، رضایت مردمی را عامل موفقیت روابط‌عمومی‌ها دانست و گفت: با پاسخگویی مناسب و به‌موقع می‌توان بیش‌ازپیش در جهت رضایتمندی مخاطبان تلاش کند.
سید شهاب‌الدین سیدمحسنی در نخستین اجلاس سراسری روابط‌عمومی‌های وزارت جهاد کشاورزی گفت: مجموعه مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی‌های وزارت جهاد کشاورزی همواره در سطوح مختلف رتبه‌های برتر را به خود اختصاص داده‌اند که حاصل تلاش و پیگیری آنان است.
وی پاسخگویی را از وظایف مهم روابط‌عمومی‌ها دانست و گفت: کار روابط‌عمومی شبانه‌روزی است و بدون علاقه‌مندی نمی‌توان به فعالیت در این حرفه ادامه داد.
سیدمحسنی بر تقویت مهارت‌های ارتباطی، دیداری، شنیداری، گفتاری و… از سوی روابط‌عمومی‌ها تأکید کرد و افزود: با روحیه ارتباطی می‌توان تعامل بیشتری بین سازمان و مخاطبان ایجاد کرد.
وی افزود: روابط‌عمومی سازمانی موفق است که رضایت مخاطبین بیشتری را به خود جلب کند.
مدیرکل دفتر ترویج، روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان امور اراضی کشور با بیان این‌که روابط‌عمومی اگر مسئولیت خود را به خوبی انجام ندهد، خود عامل بحران است، تصریح کرد: روابط‌عمومی باید گوش شنوای مشکلات مخاطبان باشد. در این راستا روابط‌عمومی وزارت جهاد کشاورزی نیز باید در طرح مشکلات کشاورزان و تحقق رضایتمندی جامعه کشاورزی تلاش کند.
وی بر استفاده از فناوری نوین در پیشبرد اهداف بخش کشاورزی تأکید کرد و دستیار هوش مصنوعی را راهکاری در تسریع در انجام وظایف روابط‌عمومی‌ها دانست.

 توجه ویژه به روابط‌عمومی‌ها در سطوح استانی
مدیر روابط‌عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این اجلاس، با اشاره به نقش راهبردی روابط‌عمومی‌ها، خواستار توجه ویژه، حمایت ساختاری و تجهیز این واحدهای اثرگذار در سطوح استانی شد.
حبیب احمدی به نمایندگی از استان‌ها به چالش‌ها و دغدغه‌های موجود در مسیر فعالیت روابط‌عمومی‌ها شامل کمبود نیروی انسانی متخصص و تجهیزات در واحدهای روابط‌عمومی در برخی استان‌ها اشاره کرد و گفت: روابط‌عمومی‌ها با توجه به نقش کلیدی در اطلاع‌رسانی، تبیین عملکرد دستگاه‌ها و تعامل با جامعه هدف، همچنان با محدودیت‌های جدی در حوزه منابع و زیرساخت مواجه‌اند که این امر بر کیفیت فعالیت‌های آن‌ها تأثیرگذار است.
وی بر لزوم آموزش‌های مستمر و توانمندسازی نیروی انسانی روابط عمومی‌ها در سطح وزارتخانه و سازمان‌های تابعه تأکید و اظهار داشت: تحولات سریع رسانه‌ای، ظهور ابزارهای نوین ارتباطی و تغییر ذائقه مخاطبان، ایجاب می‌کند که کارکنان روابط‌عمومی دائماً به‌روز باشند و از آموزش‌های تخصصی بهره‌مند شوند.
وی با اشاره به جایگاه مغفول‌مانده روابط‌عمومی در ساختار برخی سازمان‌ها، خواستار ارتقای این جایگاه و نگاه راهبردی به مقوله ارتباطات سازمانی شد و افزود: ضروری است روابط‌عمومی‌ها به‌عنوان بازوی راهبردی مدیریت و پل ارتباطی مؤثر با مردم، از حمایت‌های ویژه برخوردار شوند تا بتوانند به‌درستی ایفای کنند.
روابط‌عمومی‌ها پل ارتباطی میان مردم و کارگزاران هستند
روابط‌عمومی‌ها باید دغدغه مردم را داشته باشند و بتوانند مانند پل ارتباطی میان آنان و کارگزاران عمل کنند.
وزیر سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: یکی از وظایف روابط عمومی توجیه و اقناع مردم و درک متقابل با آنها است.
سید عزت ا… ضرغامی افزود: خیلی از افراد، مسئولیت بزرگ در کشور دارند، اما نمی‌دانند با مردم چگونه صحبت کنند.
وی ادامه داد: بسیاری از تریبون‌های رسمی در کشور حرف نزنند بهتر است، زیرا به جای آن که مردم را توجیه کنند، آنها را وادار به مقابله می‌کنند.
ضرغامی با بیان این که روابط عمومی معادل رسانه در جهان امروز است، تصریح کرد: هیچ کاری در کشور انجام نمی‌شود مگر این که پیوست رسانه‌ای داشته باشد.
وی در ادامه، وزارت جهاد کشاورزی را یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور به دلیل تأمین امنیت غذایی دانست و گفت: بخش زیادی از محصولات غذایی در داخل کشور تولید می‌شود.
وزیر سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اذعان داشت: صدور کالابرگ نیز برای این است که به رغم افزایش قیمت‌ها، مردم حداقل امنیت غذایی را داشته باشند.
وی به قطعی آب و برق اشاره و تصریح کرد: بخش عمده آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و یکی از راهکارها، تغییر الگوی کشت است.
ضرغامی گفت: روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی باید مردم را توجیه کند که تغییر الگوی کشت به نفع خودشان و در راستای مصرف بهینه آب است.
روابط عمومی‌ها سربازان فرهنگی هستند
نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، روابط عمومی‌ها را سربازان فرهنگی ایران خواند و گفت: روابط عمومی‌ها در پیام رسانی باید امانت دار باشند.
آیت ا.. حسن ربانی امروز در آیین گشایش نخستین اجلاس سراسری روابط عمومی‌های وزارتخانه افزود: یکی از نقش‌های روابط عمومی‌ها، انتقال ضعف‌ها است.
وی ادامه داد: روابط عمومی‌ها باید نقش پیامبران را در اطلاع رسانی داشته باشند.
ربانی با تأکید بر این که اطلاع رسانی باید هنرمندانه باشد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و وزارت جهاد کشاورزی خدمات بسیاری را ارائه داده است، اما به خوبی در جامعه منعکس نشده است.
وی گفت: خبر باید درهمین حال درست، گویا، جذاب و دست اول باشد.
ضرورت تجهیز روابط عمومی‌ها به ابزارهای نوین ارتباطی/ برای رفاه مردم باید با بازیگران مهم جهان مذاکره کرد
شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مهم‌ترین ابزار ارتباطی در جهان هستند و روابط عمومی‌ها باید به این ابزار نوین مجهز شوند.
وزیر ارتباطات و فناوری دولت دوازدهم در آیین گشایش نخستین اجلاس سراسری روابط عمومی‌های وزارتخانه با بیان این مطلب افزود: جامعه امروز، جامعه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی برای انتقال اطلاعات و اخبار است و اگر از آن درست استفاده کنیم می‌تواند ما را به بزرگی برساند و اگر قدرش را نداریم می‌تواند ما را به هلاکت برساند.
محمدجواد آذری جهرمی با بیان این که سرعت بازنشر خبرهای بد ۱.۵ برابر خبرهای خوب است، علت آن را ناشی از خصلت مغز برای حفظ بقا دانست و توضیح داد: مغز خزنده انسان برای حفظ بقا، نسبت به مخاطرات باید پیش‌بینی و نسبت به پیش‌بینی‌ها باید برنامه‌ریزی کند، از این رو برای پیش‌بینی کردن، خبرهای بد را بیشتر جستجو می‌کند.
وی انتقال ذهنیت مثبت را یکی از وظایف مهم روابط عمومی‌ها دانست و اذعان داشت: وقتی دیدگاه اکثریت مردم نسبت به یک ساختار، دولت و یا یک سیستم اجرایی به اندازه کافی مثبت نباشد، سرعت انتشار اخبار بد چند برابر می‌شود.
وزیر ارتباطات و فناوری دولت دوازدهم با اشاره به پیش‌بینی کاهش ۳ میلیون تنی تولید گندم در سال زراعی جاری و احتمال تأخیر در پرداخت پول گندم‌کاران به علت کسری بودجه گفت: کشاورزان را باید همراهی کرد و اگر برای این همراهی قرار است تغییر الگویی در صادرات و واردات انجام شود، فضای سیاسی ایجاب می‌کند با بازیگران مهم مذاکره و از تغییرات چکشی پرهیز و مردم را توجیه کرد.
وی ادامه داد: اگر برای رفع چالش‌ها و جلوگیری از ضرر مردم در جایی نیاز به پیش‌بینی و فکر کردن باشد، باید این کار انجام شود.
آذری جهرمی در همین حال تأکید کرد: روابط عمومی‌ها نباید روابط عمومی افراد باشند بلکه برای ایجاد رفاه عمومی مردم باید روابط عمومی اهداف باشند.
وی افزود: در جهان امروزی، جنس روابط عمومی از جنس کار است و مدیران روابط عمومی به عنوان ارشدترین افسران باید همواره پای کار باشند.
آذری جهرمی اضافه کرد: مدیران روابط عمومی باید یکی از عالم‌ترین افراد به امور اجرایی سازمان خود باشند تا بتوانند قدرتمند عمل کنند.
در نشست روز دوم در محل سالن اجتماعات سازمان تات، معاون وزیر و رئیس سازمان تات گفت: روابط عمومی بازوی توانمند اطلاع‌رسانی و همدلی در سازمان است
معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همچنین گفت: روابط عمومی‌ها باید با دقت، سرعت و جذابیت به انتشار اخبار و اطلاع‌رسانی درست از عملکرد سازمان بپردازند و در راستای همدلی، دغدغه‌مندی و انسجام سازمانی گام بردارند.
غلامرضا گل‌محمدی در نشست با مدیران روابط عمومی سازمان تات به مناسبت روز روابط عمومی و ارتباطات، با قدردانی از تلاش‌های فعالان این حوزه، اظهار داشت: شما حلقه اتصال واحدهای خود با سازمان تات و سایر مجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی هستید و نقش مؤثری در انتقال دستاوردها، رویدادها و ایجاد تصویر مثبت از عملکرد سازمان در سطح ملی دارید.
وی افزود: خوشبختانه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان محور اصلی تولید دانش و فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی، از پشتوانه علمی و تخصصی قدرتمندی برخوردار است. این ظرفیت ارزشمند می‌تواند با تقویت ارتباطات رسانه‌ای، حضور هدفمند در فضای مجازی و تعامل گسترده با افکار عمومی و رسانه‌ها، بیش از پیش معرفی شود.
گل‌محمدی افزود: امروز فرصتی مغتنم برای بازتعریف جایگاه رسانه‌ای سازمان فراهم است تا نام و دستاوردهای تات در سراسر کشور، به‌ویژه در مناطق کشاورزی، بیش از گذشته دیده شود و در ذهن بهره‌برداران و تصمیم‌گیران حک شود. این مسیر، نیازمند همت جمعی، روایت صحیح فعالیت‌ها و تبیین اثربخش مأموریت‌هاست.
رئیس سازمان تات با تأکید بر اینکه روابط عمومی موفق، پیشانی یک سازمان پیشرو است، گفت: یکی از زمینه‌های مهم ارتقای عملکرد، استفاده از نیروهای متخصص روابط عمومی و به‌کارگیری دانش‌آموختگان این رشته در جایگاه‌های مرتبط است. بهره‌وری پایین منابع انسانی، به چالشی در حوزه اطلاع‌رسانی تبدیل شده که باید با اصلاح ساختار و توانمندسازی تخصصی نیروها، بر آن غلبه کرد.
وی افزود: استفاده از تیترهای جذاب، سرعت در انتشار اخبار، انتخاب عکس‌های تأثیرگذار و روایت درست، باید در دستور کار روابط عمومی‌ها قرار گیرد. چرا که مخاطب امروزی، در کسری از ثانیه تصمیم می‌گیرد که خبر را دنبال کند یا نه.
رئیس سازمان تات در پایان، روابط عمومی‌ها را بازوی اصلی سازمان در بازتاب دستاوردها، ارتقای برند سازمانی و تولید اعتماد عمومی دانست و خاطرنشان کرد: «روابط عمومی مؤثر، حاصل همدلی، دغدغه‌مندی و پرهیز از فردگرایی است. در مسیر تحول روابط عمومی سازمان، بر مشارکت فعال، روحیه تیمی و تعهد حرفه‌ای همه همکاران حساب می‌کنیم».

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.