به میزبانی استان گلستان / برگزاری نخستین دوره آموزشی تولید محتوای خبری در روابط‌عمومی

نخستین دوره آموزشی تولید محتوای خبری در روابط‌عمومی، ویژه مدیران روابط‌عمومی منطقه ۸ سازمان تات، به میزبانی مؤسسه تحقیقات پنبه و مشارکت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان ۲۹ و ۳۰ شهریور ۱۴۰۴ در گرگان برگزار شد.
به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه که سید اسحاقی مدیرکل روابط‌عمومی سازمان و تات و همکاران ستادی ایشان نیز حضور داشتند در بخش آغازین، رؤسای مؤسسه تحقیقات پنبه و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، سخنان خود را ارائه دادند.
رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه، تأکید کرد:
هوش مصنوعی؛ فرصت تحول در روابط‌عمومی کشاورزی
قربان قربانی، گفت: روابط‌عمومی یعنی گردش اطلاعات بین سازمان و جامعه. به عبارتی روابط‌عمومی، پل ارتباطی بین همکاران سازمانی و مخاطبان است.
وی، افزود: امروزه بهره‌گیری از هوش مصنوعی در روابط‌عمومی می‌تواند به ارتقای آن کمک کند. این فنّاوری، اگر بادقت به کار برده شود، بهبود کارایی و تحول در اطلاع‌رسانی را به همراه خواهد داشت.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در نخستین دوره آموزشی تولید محتوای خبری در روابط‌عمومی:
از علم تا عمل؛ نقش روابط‌عمومی در کشاورزی دانش‌بنیان
قربانعلی روشنی، گفت: روابط‌عمومی قلب تپنده هر سازمان است؛ جایی که می‌تواند پلی میان علم و تولیدکننده باشد.
به گفته روشنی، اگر اطلاعات علمی به زبان ساده، شفاف و جذاب منتقل شود، تولیدکننده هم سریع‌تر و بهتر می‌تواند آن را به کار بگیرد.
وی، اضافه کرد: هنر ما این است که یافته‌ها را در قالب محتوای کوتاه، قابل‌فهم و کاربردی در اختیار بهره‌برداران قرار دهیم.
روشنی در پایان، از قرارداد مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان با یک شرکت دانش‌بنیان جهت تولید محتوا خبر داد.
مدیرکل روابط‌عمومی سازمان تات در نخستین دوره آموزشی تولید محتوای خبری در روابط‌عمومی:
مهندسی پیام، کلید اعتماد در روابط‌عمومی نوین
علیرضا سیداسحاقی، با تأکید بر اهمیت مهندسی پیام اظهار داشت: بهترین راه برای رساندن پیام به مخاطب، توجه دقیق به منبع پیام و شیوه انتقال آن است.
وی خاطرنشان کرد: یک پیام اگر درست طراحی و مهندسی شود، می‌تواند ضمن ایجاد اعتماد، بیشترین تأثیر را بر جامعه هدف داشته باشد.
سیداسحاقی، همچنین تولید محتوای چندرسانه‌ای به‌ویژه کلیپ‌های هدفمند را از ابزارهای مؤثر در انتقال پیام عنوان کرد و افزود: روابط‌عمومی امروز باید فراتر از اطلاع‌رسانی صرف عمل کند و با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین ارتباطی، به‌ویژه تولیدات رسانه‌ای خلاقانه، نقش خود را در اعتمادسازی و ارتباط مؤثر با مخاطبان ایفا کند.
کارشناس روابط‌عمومی سازمان تات در نخستین دوره آموزشی تولید محتوای خبری در روابط‌عمومی:
سه گام اصلی پل دانش تات
فاطمه نوروززاده، با اشاره به «سه گام اصلی پل دانش تات» گفت: در گام اول باید چالش‌های حوزه فعالیت را به‌درستی بشناسیم، سپس دستاورد پژوهشی مرتبط با آن را معرفی کنیم و در نهایت، اثربخشی واقعی این دستاورد را از زبان کشاورز به مخاطب منتقل کنیم.
وی افزود: این روند باعث می‌شود دستاوردها ملموس‌تر شوند و نقش آن‌ها در حل مشکلات بخش کشاورزی بهتر دیده شود. همچنین معرفی کشاورزان پیشرو و نمونه، با همکاری روابط‌عمومی مراکز و مؤسسات، مکمل این مسیر است.
کارشناس روابط‌عمومی سازمان تات، در نخستین دوره آموزشی تولید محتوای خبری در روابط‌عمومی:
از نگارش تا انتشار؛ مراحل اصولی ارسال اخبار سازمان
مریم ابراهیمی، گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف ما در روابط‌عمومی، ارسال درست و اصولی اخبار برای انتشار در وبگاه سازمان است. هر خبر باید با رعایت اصول نگارشی، تیتر دقیق، لید کوتاه و شفاف و متن منسجم تهیه شود تا هم مخاطب را جذب کند و هم شأن سازمان حفظ شود.
ابراهیمی، افزود: ویرایش اخبار نیز بخش جدایی‌ناپذیر این فرایند است. یک خبر خوب باید عاری از غلط‌های املایی و انشایی باشد و با لحن رسمی و روان ارائه شود.
در صورت بروز هرگونه مشکل فنی در فرایند بارگذاری یا انتشار خبر، ارتباط سریع و مستقیم با بخش آی‌تی مؤسسه یا مرکز ضروری است تا موانع احتمالی برطرف و جریان اطلاع‌رسانی بدون وقفه ادامه پیدا کند.

کارشناس روابط‌عمومی سازمان تات، در نخستین دوره آموزشی محتوای خبری در روابط‌عمومی:
وقتی تصویر، زبان خبر می‌شود
آذین ابوطالبیان، گفت: در عکاسی خبری، توجه به ارتباط عکس با موضوع خبر اهمیت ویژه‌ای دارد. عکسی که قرار است در کنار خبر منتشر شود، باید روایتگر همان موضوع باشد و پیام را بدون توضیح اضافه منتقل کند. رعایت اصول کادربندی، انتخاب زاویه مناسب و توجه به بک‌گراند تصویر، از عوامل مهمی است که می‌تواند کیفیت یک عکس خبری را ارتقا دهد.
وی، افزود: همچنین در هنگام عکاسی از اشخاص و سخنرانان، باید به حالت چهره، نورپردازی و فضای اطراف دقت کرد تا تصویر حرفه‌ای و قابل انتشار باشد.
یکی از نکاتی که در دوره آموزشی تولید محتوای روابط‌عمومی، توسط ابوطالبیان به آن تأکید شد، تفاوت میان عکس خوب و عکس بد است. یک عکس خوب شفاف، گویا و هماهنگ با متن خبر است و می‌تواند توجه مخاطب را جلب کند؛ درحالی‌که عکس بد، یا بی‌ارتباط با موضوع است یا از نظر فنی مشکلاتی مانند نور نامناسب و کادر ناهماهنگ دارد.
کارشناس روابط‌عمومی سازمان تات، در دومین روز دوره آموزشی تولید محتوای خبری در روابط‌عمومی:
خبرنویسی، رسانه و یک تجربه متفاوت آموزشی برای روابط‌عمومی‌ها
وحید زندی فخر در این دوره، مباحث متنوعی از جمله تفاوت‌های فرهنگی و تأثیر آن در تدوین و بسته‌بندی خبر، سیاست‌های خبری در خبرگزاری‌های معتبر و همچنین بررسی عناصر خبری به‌صورت کاربردی مورد بحث و آموزش قرار داد.
شرکت‌کنندگان همچنین با چگونگی برقراری ارتباط مؤثر با رسانه‌ها آشنا شدند و در بخش حضوری، کارگاهی کوتاه درباره استفاده از نرم‌افزار InShot برای ویرایش و آماده‌سازی عکس برگزار شد.
عضو هیات علمی دانشگاه گلستان، در دوره آموزشی تولید محتوای خبری در روابط‌عمومی:
ارتقای مهارت خبری روابط‌عمومی‌ها با دوره اصول خبرنویسی
این دوره که با تدریس رحمان علیزاده، عضو هیأت علمی دانشگاه گلستان، برگزار شد، ارتقای توانمندی‌های روابط‌عمومی‌های مؤسسات و مراکز در حوزه رسانه و خبر، بررسی اصول حرفه‌ای نگارش خبر و تکنیک‌های انتقال پیام به مخاطب را مد نظر داشت.
شرکت‌کنندگان در این دوره با مباحثی از جمله ساختار خبر، شیوه‌های تیترنویسی جذاب و استانداردهای لیدنویسی در رسانه آشنا شدند.
گفتنی است این برنامه در روزهای ۳۱ شهریور و اول مهر به شکل آنلاین ادامه خواهد داشت و سیاست‌های جدید سازمان در این حوزه تبیین می‌شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.