برگزاری کارگاه آموزشی نقش و اهمیت خشک­دار در اکوسیستم­های جنگلی در مرکز تحقیقات و آموزش گلستان به مناسبت هفته پژوهش سال ۱۳۹۷

به مناسبت نکوداشت هفته پژوهش سال ۱۳۹۷ کارگاه آموزشی تحت عنوان نقش و اهمیت خشک­دار در اکوسیستم­های جنگلی، در روز چهارشنبه ۲۸ آذر ماه ۱۳۹۷ پنجمین روز از هفته پژوهش در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، مهندس حسین عیسایی مسئول واحد تجاری سازی تحقیقات و انتقال یافته ها در این خصوص گفت: در این برنامه که در راستای سلسله برنامه های بزرگداشت این مهم در مجموعه می باشد در محل سالن زنده یاد دکترغیومیان و با حضور اعضای هیأت علمی، محققان و کارشناسان مرکز این کارگاه انجام شد و مهندس حسین قربانی پژوهشگر این مرکز در گفتگویی دو سویه ضمن معرفی اطلاعات و نکات مهم این حوزه را، با ارایه توضیحات کامل در این زمینه سخنرانی خود را تقدیم علاقمندان نمود.
در این روز مهندس حسین قربانی پژوهشگر بخش تحقیقات جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در سخنانی به شرح زیر گفت:

در اکوسیستم­های جنگلی، درختانی به ظاهر مرده به چشم می­خورند. این حالت اغلب به دلایل مختلف آشفتگی­‎های طبیعی همچون پیری (رسیدن به سن دیرزیستی)، حمله آفات و حشرات، آتش­سوزی، توفان و یا فعالیت­های مصنوعی انسان ایجاد می­شود که در اصطلاح جنگل­شناسی به این بقایای درختی موجود در سطح جنگل خشک‌دار می­گویند. خشک­دارها به دو حالت سرپا و افتاده با ابعاد و قطرهای متفاوت در جنگل دیده می شوند. خشک­دارها که جزء لاینفک اکوسیستم جنگل­های طبیعی هستند، به عنوان درختان زیستگاهی (Habitat trees) شناخته شده و نقش­ها، کارکردها و وظایف متعددی از قبیل ایجاد روشنه، افزایش تنوع زیستی، زیستگاه حیات وحش و… به عهده دارند. بنابراین با توجه به اهمیت فوق العاده این حلقه بزرگ در زنجیره بزرگتر اکوسیستم جنگل نگهداری یک یا دو پایه از قطورترین یا مسن­ترین درخت از هرگونه در هر پارسل به عنوان شاهد یا شناسنامه توده، ضروری به نظر می­رسد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.