کنترل فرایند تولید بذر و بازدید مزارع به همت کارشناسان واحد ثبت و گواهی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

برنامه بازدید و کنترل مزارع و دستگاه های بوجار، امکانات و انبارهای نگهداری بذر شرکت های تولید کننده بذر استان توسط کارشناسان واحد ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در خرداد و تیر ماه ۱۳۹۹ بعمل آمد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، مهندس مهرناز مهرآور مسئول واحد ثبت و گواهی بذر و نهال این مرکز در این خصوص عناوین این برنامه ها را در خرداد و تیر ماه ۱۳۹۹ این چنین بیان نمود:

  • بازرسی مزراع گندم و جو بذری در استان گلستان در مرحله نهایی با ۱۶ شرکت تولید کننده بذر در سطح  ۱۱۵۰۶/۶ هکتار با ۱۹ رقم گندم و ۱۲ رقم جو در گرگان و گنبد به اتمام رسید. از این تعداد شرکت ۴ شرکت به طور مشترک گندم و جو تولید می کنند. خرید بذر شرکت های تولید بذر غلات استان گلستان در خرداد و تیر ماه ۹۹ به میزان ۳۸۴۷۴/۰۸ تن (۳۶۹۶۵/۳ تن گندم و ۱۵۰۸/۷۸ تن جو) صورت پذیرفت.
  • بازدید از انبارهای خرید بذر گندم و جو در سطح استان طی چند نوبت توسط کارشناس مسئول واحد استانی و کارشناسان واحد انجام و توصیه های لازم در جهت کنترل آفات، عدم اختلاط بذور و…. صورت پذیرفت.
  • بازرسی نهایی مزارع بذری نخود و باقلا در گرگان و گنبد از سه شرکت که دو شرکت در گرگان و یک شرکت در گالیکش در سطح ۱۴/۸ هکتار باقلا (۴رقم) و ۳۸ هکتار نخود (۳رقم) صورت پذیرفت. خرید بذر باقلا به میزان ۳۱ تن و بذر نخود به میزان ۱۳/۸ تن توسط شرکت های تولید کننده بذر حبوبات استان گلستان انجام شد.
  • بازدید از ۹۶۵/۵ هکتار از  اراضی زیرکشت پنبه استان گلستان در مرحله سبز و گلدهی انجام و در سطح ۸۹۸/۵ هکتار مورد تأیید قرار گرفت. وجین دستی و وجین مکانیکی با کولتیواتور در جهت مبارزه با علفهای هرز، خاک دهی پای بوته تنک کردن مزرعه جهت تراکم مطلوب در حال انجام است. ضمنا جهت کنترل جمعیت آفات مکنده، شته، تریپس، کنه و…. توصیه سمپاشی حشره کش  و توصیه آبیاری هم صورت گرفت.
  • مزارع استان گلستان در سطح ۷۴۶/۲ هکتار سویا کشت گردید. و هماهنگی ها جهت بازدید مزارع در مرحله سبز در حال انجام می شد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.