حضور دکتر خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در استان گلستان و افتتاح متمرکز پروژه های هفته دولت

با حضور دکتر کاظم خاوازی وزیر جهادکشاورزی در استان گلستان، تعدادی از پروژه های استانی و  ٢٢٩ پروژه عمرانی و تولیدی بخش کشاورزی با اعتبار بالغ بر ٧۵٣ میلیارد تومان و اشتغالزایی١٢٧٢نفر و بهره مندی ٢٠٨٢۶خانوار به صورت متمرکز افتتاح  شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی  به اتفاق هیات همراه در جریان سفر به استان گلستان و افتتاح متمرکز پروژه های هفته دولت، روز دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۹ وارد استان و در مجموعه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان مستقر شدند.

در این روز دکتر خاوازی، در اولین برنامه سفر خود با همراهی دکتر حق شناس استاندار گلستان، تعدادی از مدیران ارشد وزارت جهادکشاورزی و رییس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان با آیت ا… نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه گرگان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار دکتر خاوازی وزیر جهاد کشاورزی گفت: تولیدات بخش کشاورزی کشور تا پایان سال به ١٣٠میلیون تن می رسد که در کنار تولید بیشتر به دنبال افزایش بهره وری تولید با توسعه صنایع فرآوری در این بخش هستیم. ‏

دکتر خاوازی در ادامه بیان داشت: اگر بخواهیم تولید پایدار باشد نگاه ها در بخش دولتی، خصوصی و مسوولان باید به کلیه اجزا و زنجیره تولید باشد.

وی خام فروشی را یک آسیب مهم در بخش کشاورزی دانست و گفت: در حال حاضر هفت میلیون تن در محصولات جالیزی، چهار میلیون تن سبزیجات، هفت میلیون تن گوجه فرنگی و پنج میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می شود که همه این محصولات نیاز به فرآوری دارد.

آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه گرگان هم در این دیدار گفت: در خصوص تکمیل زهکشی اراضی، انتظار داریم جهاد کشاورزی به عنوان یکی از متولیان اصلی در امور زهکشی، تا قبل از پایان دولت بخش عمده ای از تعهدات ۲۸۰ هزار هکتاری زهکشی اراضی این استان را به سرانجام برساند.

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: توجه به توسعه طرح های نوین آبیاری و ایجاد زیر ساخت های لازم برای مزرعه جدید ۶ هزار هکتاری پرورش میگو در گمیشان از مهمترین خواسته‌ها در استان گلستان است.

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی افزود: ادامه ساخت پتروشیمی گلستان و توسعه راه آهن بین المللی اینچه برون و اتصال آن به جنوب کشور از مسیر مناسب سبب توسعه استان می شود و نیاز است دولت توجه جدی به این حوزه ها داشته باشد.

در آغاز برنامه های روز ۴ شهریور ۱۳۹۹، وزیر جهاد کشاورزی و استاندار گلستان با همراهی جمعی از مدیران ارشد کشوری و استانی، با حضور در امامزاده الازمن علی آبادکتول به مقام والای شهدا، ادای احترام کردند.

سپس در شهرستان آزادشهر، آیین متمرکز افتتاح و کلنگ زنی ۱۶۹ پروژه عمرانی و اقتصادی با اعتبار ۶۲۲ میلیارد تومان و اشتغال ۵۵۸ نفر برگزار شد.

 دکتر سید رسول حسینی فرماندار در این مراسم ضمن خوشامدگویی به مهمانان گفت: امروز با حضور وزیر جهادکشاورزی و استاندار گلستان ۱۶۹ پروژه عمرانی و اقتصادی با اعتبار ۶۲۲ میلیارد تومان و اشتغال ۵۵۸ نفر در شهرستان آزادشهر افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

وی افزود: افتتاح کارخانه قوطی سازی صباح با اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومان، تکمیل پست ۶۴ کیلوولت شهید غفاری آزادشهر با اعتبار ۲۲ میلیراد تومان، افتتاح آب بندان سه قلوی روستای تیل آباد با اعتبار ۸ میلیارد تومان، افتتاح درمانگاه تخصصی تامین اجتماعی با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان، افتتاح ساختمان اداره بهزیستی با اعتبار ۱ میلیارد تومان از جمله پروژه های قابل افتتاح و بهره برداری در این شهرستان می باشد.

ایشان در ادامه گفت: در بحث کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی هم پروژه های بسیار خوبی از جمله کلنگ زنی کارخانه زرین ظرف با اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان، طرح توسعه شرکت گلستان صباح با اعتبار ۶۲ میلیارد تومان، کارخانه فرآورده های گوشتی رمه با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان می باشد که مجموع این طرح های اقتصادی باری ۵۵۸ نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

در ادامه مهندس کوهساری نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از حضور مسئولان و پروژه های عمرانی و اقتصادی قابل افتتاح در شهرستان در بیاناتی خطاب به وزیر جهادکشاورزی گفت: ممنوعیت کشت برنج در استان گلستان با توجه به شغل اکثر مردم این استان شمالی برداشته شود.

وی در ادامه از وزیر خواستار حمایت ویژه برای ایجاد کارخانه آرد برای تبدیل گندم تولیدی در استان به آرد و صادر به استان های دیگر شد.

در این برنامه دکتر محمود ابراهیمی مدیرعامل گروه صنعتی صباح ضمن قدردانی از حضور مسئولین کشوری و استانی در مجموعه صباح گفت: مجموعه کارخانجات صباح با ایجاد اشتغال برای ۴۰۰۰ نفر، ۱۰ درصد از پنیر مورد نیاز کشور را تولید می کند.

دکتر خاوازی در حاشیه این مراسم اظهار داشت: افزایش فراوری ۲میلیون تن انواع محصول کشاورزی، نتیجه راه اندازی این صنایع تبدیلی جدید بود که کاهش ضایعات و افزایش سود کشاورزان را نیز به دنبال داشت.

وی به افزایش تولید محصولات کشاورزی در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: مقدار این تولیدات از ۹۷ میلیون تن در هفت سال قبل به ۱۳۰ میلیون تن در آخر امسال خواهد رسید و امیداوریم تا پایان فعالیت دولت این رقم به ۱۳۲ میلیون تن افزایش یابد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به افزایش تولید لبنیات کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۱ میلیون تن شیر در کشور تولید می شود که این رقم هفت سال قبل ۸.۲ میلیون تن بود و برنامه جهاد کشاورزی، تثبیت این مقدار و ایجاد ظرفیت بیشتر برای فراوری آن است.

خاوازی ادامه داد: از مجموع شیر تولیدی کشور ۹۰۰ هزار تن فراوری شده و ۴۵۰ هزار تن محصول از آن تولید می شود که با تکمیل حلقه های زنجیره تولید و راه اندازی واحدهای تبدیلی جدید، امیدوار به فراوری این محصول و ایجاد ارزش افزوده بیشتر آن هستیم.

با افتتاح سه واحد تولیدی در بزرگترین کارخانه فرآورده‌های لبنی استان گلستان در آزادشهر توسط وزیر جهاد کشاورزی شامل قوطی سازی، ظروف لبنی و پنیر جدید که با سرمایه گذاری ۴ هزار میلیارد ریالی به بهره‌برداری رسید برای ۲۵۰ نفر شغل ایجاد شد.

در این کارخانه روزانه با جذب ۴۵۰ تن شیر، ۱۲۰ تن انواع محصولات لبنی تولید می شود.

همچنین با حضور وزیر جهاد کشاورزی عملیات اجرایی احداث  یک کارخانه تولیدکننده ظرف با سرمایه گذاری هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۱۲۰ نفر در شهرک صنعتی آزادشهر آغاز شد.

در ادامه با حضور در گنبدکاووس، دکتر خاوازی در آیین افتتاح متمرکز ۲۶۸ پروژه‌ عمرانی، تولیدی و اقتصادی این شهرستان اظهار کرد: ایران یکی از کشورهای قدرتمند در کشاورزی است و رشد اقتصادی کشور‌ همیشه مدیون کشاورزی بوده است.

وزیر جهاد کشوارزی با اشاره به اینکه به همت مجموعه بهره‌برداری بخش کشاورزی ایران، گندم به اندازه کافی در کشور تولید می‌شود، تصریح کرد: بجز ذخایر؛ ما برای تامین نان مورد استفاده مردم نیاز به کشور دیگری نداریم.

وی افزود: بیش از ۲.۵ میلیون تن گوشت مرغ که با گوشت سایر ماکیان مجموع ۲.۷ میلیون تن گوشت سفید در کشور تولید می‌شود، در شیر حدود ۱۱ میلیون تن در کشور تولید داریم و بیش از نیاز مصرف، تخم مرغ تولید می‌کنیم.

به گفته دکتر خاوازی؛ آنچه امروز برای ما مهم است نگاه زنجیره‌ای به تولید و‌ پر‌کردن تمام حلقه‌های تولید است و بیشتر شدن تعداد این زنجیره ها، علاوه بر پایداری در تولید، قیمت تمام شده محصول را نیز کاهش خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه استان گلستان نیاز دارد واحد تولید پشم راه‌اندازی شود، گفت: نگاه امروز ما در بخش کشاورزی نگاه زنجیره‌ای است که در گلستان به وجود این زنجیره می‌توان افتخار کرد.

دکتر خاوازی ادامه داد: در بخش تولیدات زراعی از ۶۸ میلیون تن به ۸۶ میلیون تن، در بخش تولیدات باغی از ۱۶ میلیون تن به ۲۴ میلیون تن و در بخش تولیدات گلخانه‌ای از ۱۰۰ هزار تن به سه میلیون تن رسیده‌ایم که این موفقیت‌ها با همت و تلاش بیشتر بهره‌برداران و حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی همچنان ادامه خواهد داشت.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در هفت سال گذشته مجموع تولید بخش کشاورزی از ۹۷ میلیون تن امروز به ۱۳۰ میلیون تن رسیده و تا پایان سال این تولید افزایش خواهد یافت.

خاوازی بیان کرد: تنها بخشی که می‌تواند به صورت پایدار رشد اقتصادی کشور را افزایش دهد و‌ کشور را بدون نفت هدایت کرد بخش کشاورزی است

مجموعه تولید تخم مرغ “کاسپین طلایی چیکا” گنبدکاووس که توسط وزیر جهاد کشاورزی افتتاح شد، نخستین و بزرگترین زنجیره تولید تخم مرغ کشور است که با سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی ۲ هزار نفر، سالانه ۷۵ هزار تن تخم مرغ تولید و روانه بازار مصرف می کند.

در انتهای این برنامه دکتر خاوازی وزیر جهاد کشاورزی  به اتفاق هیات همراه، دکتر حق شناس استاندار گلستان به همراه گروهی از مدیران استانداری، مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، دکتر مختار مهاجر رییس سازمان جهادکشاورزی و دکتر فرجی رییس این مرکز در سالن دکتر ارشاد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان حضور یافته و ضمن جمع بندی این سفر، برنامه های آینده وزارت جهادکشاورزی در توسعه بخش کشاورزی استان، مورد گفتگو و توافق قرار گرفت.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.