جابجایی درخت کهنسال پکان به همت و مدیریت پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

به همت و مدیریت پژوهشگران بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان جابجایی درخت کهنسال پکان انجام شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، پکان یا گردوی گرمسیری با نام علمی Carya illinoensis می‌باشد. درخت پکان از خانواده گردوسانان است. نیاز سرمائی پائینی داشته و در مناطقی که دارای تابستان‌های گرم و طولانی و زمستان‌های معتدل هستند به خوبی رشد می‌کنند. تحقیقات پکان در استان گلستان از سال ۱۳۸۸ در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان آغاز شد.

ارزیابی خصوصیات رویشی و زایشی درختان پکان موجود در استان و انتخاب ۶ ژنوتیپ برتر، دستیابی به بهترین روش تکثیر پیوندی پکان و بررسی سازگاری ارقام تجاری این گیاه از جمله اقدامات این مرکز در تحقیقات پکان بوده است. نتایج بدست آمده برای معرفی ارقام و ژنوتیپ‌های سازگار در جهت توسعه در نقاط مختلف برای سال‌های آتی در استان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در همین راستا یکی از تک درختان قدیمی پکان که در محوطه شهری گرگان واقع بوده و طی سال های گذشته مطالعات بسیاری بر روی آن توسط محقق پکان این مرکز دکتر مینا غزایی یان، انجام شد و از نظر خصوصیات میوه و صفات رشدی حایز اهمیت بود با توجه به تغییر کاربری زمین فوق، در معرض خطر قطع و نابودی قرار گرفت. خوشبختانه با پیشنهاد محقق پکان این مرکز و پیگیری ها و ارتباطات موثر و  رایزنی‌های صورت گرفته از سوی مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص اهمیت حفظ این ژرم‌پلاسم باارزش در استان، شهرداری گرگان در اقدامی قابل تقدیر و طی برنامه‌ای مدون اقدام به جابجایی این درخت ۳۰ ساله به روش روت بال و غرس آن در محل مناسب که حیاط مسجد امام رضا در بلوار ناهار خوران گرگان می باشد نمود.

انتقال درختان  را به روش حفاری بستر اطراف درخت ، جداسازی از بستر و بسته بندی ریشه درخت با خاک اطرافش را روت بال  یا توپ ریشه می گویند . اندازه این روت بال می بایست  به وسعتی متناسب با اندازه تاج درخت،اندازه محیط بن تنه آن، وضعیت خاک بستر درخت و عمقی متناسب با گسترش عمقی ریشه های فعال درخت باشد.

 کلمه روت بال از دو بخش روت به معنی ریشه و بال به معنای توپ و در مجموع به معنی توپ ریشه می باشد. انتقال درختان به صورت روت بال به معنای این است که شما درختی چندین ساله را به اندازه  حدود محیط تاج درخت از محل ریشه،  از بستر جدا، سپس گونی پیچ ( و یا هر پوشش مناسب دیگر)کرده و به محل جدید انتقال دهیم.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.