انجام کیل گیری به منظور ارزیابی عملکرد چغندرعلوفه‌ای در استان گلستان

عملیات تعیین عملکرد ریشه، اندام هوایی و سازگاری چغندرعلوفه ای در قالب طرح تحقیقی – ترویجی در روستای پیخی حاجی شهرستان بندرترکمن اجرا شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر علیرضا صابری عضو هیات علمی بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان هدف از اجرای این طرح را اجرای سیاست های سازمان مبنی بر توسعه گیاهان علوفه‌ای در کشور عنوان و افزود در همین راستا در آبان‌ماه سال گذشته جهت معرفی ارقام داخلی و خارجی مناسب منطقه و مقاوم به ساقه روی (بولتینگ) و بیماری‌های چغندرعلوفه‌ای، مزرعه‌ای به مساحت یک هکتار کشت گردید. در اوایل تیرماه سال جاری پس از برداشت ریشه جهت تعیین عملکرد، چغندرعلوفه‌ای به دامداری بهره‌بردار انتقال پیدا نمود. در ادامه عملیات تمیز کردن و خرد کردن ریشه چغندرعلوفه ای با دستگاه انجام شد و سپس مواد تولیدی در تغذیه دام سنگین قرار گرفت.
صابری نیاز کشور به نهاده های دامی، ترویج کشت چغندرعلوفه‌ای در کشور را جهت قطع واردات و تولید در داخل مورد توجه دانسته و افزود خوشبختانه با کشت پاییزه این محصول و استفاده از آب سبز عملکرد مزرعه ۱۲۴ تن در هکتار بدست آمد. در این برنامه مهندس حسینی و دکتر تازیکه همکاران طرح نیز دکتر صابری را همراهی نمودند. خاطر نشان می‌سازد به منظور توسعه چغندر علوفه ای در سه منطقه دیگر استان (روستای چهارده، بخش انبارالوم و بخش مزرعه کتول) کشت و کار شد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.