اجرای طرح الگویی آبیاری هیدروفلوم توسط بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

طرح الگویی آبیاری با لوله­ های کم فشار (هیدروفلوم) در مزرعه ­ی سیب­ زمینی سرخنکلاته توسط بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان و با همکاری ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان به اجرا درآمد.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، به منظور ترویج روش­های بهبود مصرف آب در مزارع کشاورزی، دکتر علیرضا کیانی محقق بخش تحقیقات فنی و مهندسی این مرکز با همراهی مهندس طبرسا و همکاری واحد ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان و مرکز خدمات سرخنکلاته، روش آبیاری با لوله­‎های دریچه­‎دار را در زمین کشاورز پیشرو آقای مقصودلو از سیب­‎زمین­ی‎کاران با سابقه به اجرا درآوردند.
دکتر کیانی ناظر عملیاتی کردن این طرح بیان داشتند، لوله­‎های دریچه­‎دار یا هیدروفلوم وسیله‎­ای ساده برای مدیریت مناسب آبیاری و استفاده بهینه از منابع آبی است. در روش‌های سنتی آبیاری، کشاورزان آب را از مسافت طولانی در مسیر کانال‌های خاکی به ابتدای مزرعه منتقل نموده و سپس با احداث کانال خاکی (کانال بالاسری) در عرض مزرعه آب را به آن هدایت و سپس با شکافتن کانال در نقاط مختلف به داخل مزرعه می‌رسانند. در روش آبیاری با لوله­‎های کم­‎فشار، تلفات آب در اثر تبخیر و نفوذ در کانال­های بالاسری در مزرعه وجود ندارد، کانال­ها برای آبیاری شکافته نمی­‎شوند، کنترل مناسب در توزیع آب صورت می­‎گیرد، سطح زیر کشت به دلیل حذف کانال­های توزیع آب اقزایش می­‎یابد،  هزینه­‎ی مصرفی انرژی در مقایسه با روش­های آبیاری تحت فشار کمتر است، هزینه کارگری کاهش می­‎یابد و از همه مهمتر راهبری ساده آن نسبت به روش­های سنتی است.

DSC07452

DSC09845

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.