ارائه گزارش رییس مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در جلسه شورای اداری استان

دکتر سید علی حسینی رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در جلسه شورای اداری استان به ارائه گزارش و تشریح فعالیت های و دستاوردهای ارزشمند این مرکز در حوزه اقتصاد مقاومتی پرداخت.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این جلسه که حضرت آیت اله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان، دکتر صادقلو استاندار، نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی و روسا و مدیران کل دستگاه های اجرایی حضور داشتند. دکتر حسینی در ابتدا فرا رسیدن ۲۷ خرداد سالروز تشکیل جهاد سازندگی و هفته جهاد کشاورزی را تبریک عرض نمودند. وی در ادامه به معرفی اجمالی از مرکز پرداخته و وظایف مرکز را در حوزه تحقیقات و آموزش تشریح نمودند. ایشان در ادامه به مهمترین فعالیت های مرکز در حوزه اقتصاد مقاومتی پرداخته و بیان داشت: با تلاش محققان مرکز از سال ۵۶ الی ۹۲ میانگین عملکرد گندم آبی را در هر سال ۳۵ کیلوگرم و گندم دیم را ۱۵ کیلوگرم افزایش داشته است. وی در ادامه به معرفی ارقام جدید گندم(مروارید، گنبد،(N-87-20 و سه لاین جدید با عملکرد بالا و مقاوم نسبت به بیماریها اشاره و بیان داشت: بدلیل شرایط جوی بیماریهای غلات در استان گلستان شایع بوده که همه ساله کشاورزان در جهت جلوگیری از خسارت بیمارها اقدام به سمپاشی مزارع می نمایند، لذا با تلاش محققان در سالهای اخیر، ارقام گندم مقاوم به بیماریها معرفی گردیده که از این طریق میزان مصرف سم در سطح ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی غلات استان کاهش داشته و در این خصوص ۳۵ میلیارد تومان صرفه جویی بدست آمده است.وی همچنین در خصوص افزایش عملکرد گندم اعلام نمود که حدود ۱۰ میلیارد تومان درآمد بیشتر در سال ۹۳ عاید کشاورزان استان شده است.
دکتر حسینی در ادامه به اهمیت دانه های روغنی و معرفی رقم جدید سویا سامان اشاره و بیان داشت این رقم نسبت به رقم شاهد ۳۲۹ کیلوگرم افزایش عملکرد دارد. با توجه به اینکه اگر ۱۲۰۰۰ هکتار از اراضی استان به کشت این رقم اختصاص یابد در این خصوص نیز حدود ۴ میلیارد تومان درآمد بیشتر عاید کشاورزان می گردد.
ایشان در ادامه یکی از مهمترین وظایف حاکمیتی مرکز را تولید بذر مرغوب و استاندارد اعلام نموده که همه ساله حدود ۳۰ هزار تن بذر مرغوب و گواهی شده غلات تولید و در اختیار کشاورزان و بهره بردارن قرار می گیرد. وی در ادامه افزود: در کشت سنتی برای هر هکتار گندم ۲۰۰ کیلوگرم بذر مورد نیاز می باشد ولیکن محققان مرکز با اجرای طرح های آزمایشی کشت ۱۷۰ و ۱۵۰ کیلوگرم بذر در هر هکتار مشاهده نمودند که هرچند بذر مصرفی در هکتار کاهش پیدا نموده است ولیکن عملکرد محصول کاهش نداشته است.که در این خصوص بدنبال اطلاع رسانی به کشاورزان می باشیم.
وی در ادامه به فعالیت های مرکز در خصوص شناسایی و معرفی باکتریهای آزوسپیریلوم در جهت تامین نیتروزن مورد نیاز مزارع غلات استان، فعالیت های مرکز در خصوص بهبود بهره وری باغات زیتون شرکت تعاونی صحرای سبز کرند( طرح ۷۰۰ هکتاری و توسعه ۲۰۰۰ هکتاری باغ زیتون) نیز مطالبی را بیان نمود وی در خاتمه مهمترین برنامه های مرکز برای سال ۱۳۹۴ را اعلام نمود.
در ادامه دکتر رجبی نماینده مردم گنبد و دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان ضمن تقدیرو تشکر از فعالیت های مرکز تحقیقات، تولید بذر خوب و استاندارد را یکی از مهمترین عوامل تولید محصولات زراعی دانسته که خوشبختانه فعالیت خوبی در استان توسط مرکز تحقیقات و سازمان جهاد کشاورزی استان صورت گرفته است وی در ادامه به کیفیت بالای گندم استان از نظر پروتئین و خاصیت نانوائی اشاره و گفت: گندم استان یکی از با کیفیت ترین گندم های کشور از نظر خاصیت نانوایی می باشد.
در ادامه دکتر صادقلو استاندار گلستان در سخنانی هفته جهاد کشاورزی را به خانواده بزرگ جهاد کشاورزی تبریک عرض نموده و بیان داشت در شرایط سخت دفاع مقدس این سنگر سازان بی سنگر تلاش های مخلصانه ای داشتند و امروز بایستی همان روحیه جهادی را حفظ کرده و رشد دهیم. امروز بیشترین نیازمندی ما داشتن همین روحیه است که بایستی در سازمان ها و دستگاههای اجرایی گسترش یابد
وی در ادامه به گزارش دکتر حسینی اشاره داشته و بیان داشت: خوشبختانه فعالیت های خوبی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی شکل گرفته است که جای تقدیر و تشکر دارد. نکته مهم این است که خروجی کار تحقیقات را در استان عملیاتی نمائیم. اختلاف متوسط عملکرد گندم استان با زارعین برتر زیاد می باشد و بایستی در جهت کاهش این اختلاف تلاش نمائیم.وی در ادامه خاطر نشان ساخت در حال حاضر از نظر تولید گندم رتبه سوم کشوری را داریم. با چند کار مهم می توانیم مقام اول تولید گندم کشور را بدست بیاوریم یکی از فاکتورهای مهم اصلاح و معرفی بذر مرغوب می باشد که خوشبختانه در این زمینه مرکز تحقیقات فعالیت خوبی دارد و تلاش محققان مرکز قابل ستودنی است. مساله بعدی ایجاد زهکشی برای ارضی شمالی استان می باشد که در این زمینه نیز جهاد کشاورزی استان باید تلاش نماید. وی در ادامه خاطر نشان ساخت تا این تاریخ حدود ۷۵۰ هزار هکتار گندم توسط کشاورزان استان تولید و به مراکز خرید تحویل داده شد. گندم تولیدی استان درصد گلوتن بالایی داشته و این امتیاز گندم استان می باشد. وی در ادامه خاطر نشان ساخت خوشبختانه امسال در جهت پرداخت وجه گندم کشاورزان استان هماهنگی های خوبی صورت گرفته و تا این تاریخ بیش از ۶۰ درصد وجه گندم کشاورزان استان پرداخت شده است.

sd (4)
sd (2)
sd (15)

sd (22)

sd (25)

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.