انعکاس خبر مصاحبه رییس مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در خبرگزاری تسنیم

مصاحبه دکتر سیدعلی حسینی رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در نشست خبری با اصحاب رسانه در راستای معرفی عملکرد، دستاوردها و افق آینده مرکز، در رسانه های مختلف انعکاس مناسبی داشت.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این راستا رسانه های مختلفی به این خبر اشاره نمودند. در این حوزه خبرگزاری تسنیم در گزارشی، بخشی از سخنان ایشان را این گونه تشریح نمود:

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان:
بیش از ۱۰۰۰ مورد گیاه داروئی در گلستان شناسائی شده است

خبرگزاری تسنیم: رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان گفت: تا کنون در استان گلستان یک هزار و ۵۰ رقم گیاه دارئی شناسایی شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، سیدعلی حسینی،عصر امروز، در نشست خبری اظهار داشت: از ۶ هزار رقم گیاهی موجود در استان گلستان یک هزار و ۵۰ رقم گیاهان دارویی هستند که ۱۰۵رقم آن تحت پوشش بیمه است.
وی افزود: از هر۴ رقم گیاهی در کشور یک رقم در استان گلستان موجود است که نشان از غنای گیاهی استان دارد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان تصریح کرد: در مجموع در کشور نزدیک به ۷ هزار رگونه گیاهی وجود دارد که یک هزار و ۷۰۰ گونه گیاهی آن در استان گلستان می‌روید.

به گفته وی، ۵ مرکز رشد کشاورزی در استان گلستان به مدت ۳سال فعالیت دارند و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان از شرکت های دانش‌بنیان حمایت مادی و معنوی می‌کند.

حسینی به کاشت زیتون در استان گلستان اشاره کرد و گفت: سطح زیر کشت زیتون در استان برابر با ۱۵هزارهکتار است که با همخوانی اقلیمی این گیاه با گلستان و بر اساس برنامه توسعه‌ای استان برای رساندن به ۷۰ هزار کتار سطح زیر کشت تلاش می‌کنیم.

وی افزود:این برنامه توسعه برای اراضی شیب دارو اراضی شمالی استان گلستان است .

به گفته حسینی، گندم استان گلستان با کیفیت‌ترین گندم در کل کشور است که درصدپروتیین موجود در آن ۱۲٪ و گلوتن آن ۳۰٪ است و امسال ۴۰ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم در استان است.

وی تاکید کرد: کلزا یک محصول وارداتی است و امسال با توجه به تحریم‌های موجود علیه کشور تنها ۶ هزار هکتار کاشت شده است.

حسینی گفت: در برنامه های ۵ ساله کذشته بنا بود تا ۱.۵ درصد درآمد ملی صرف طرح‌های تحقیقاتی شود اما این امر هیچگاه اتفاق نیفتاد و بودجه تحقیقات کشاورزی به نیم درصد درآمد ملی هم نرسید.

اظهار کرد: حدود ۹۰ درصد خاک استان گلستان زیر ۱.۵ درصد مواد آلی دارند که این میزان باید به حداقل ۲.۵ درصد برسد و در این زمینه کشت باقلا با دارا بودن پرونئین، ازت و سبزینه قابل توجه و تنوع کشت در استان می‌تواند در مبارزه با علف‌های هرز نیز موثر باشد و عملکرد کشت را ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار افزایش دهد.

وی افزود: کشت باقلا و ماش می تواند مواد آلی خاک را ارتقاء داده و از این راه می‌توانیم با استفاده از باکتری‌های محرک رشد به جای کودهای شیمیایی به سمت تولید محصولات سالم‌تر برویم.

حسینی افزود: با توجه به غنای گیاهی و ژنتیکی گیاهی در استان گلستان بانک ژن منطقه خاورمیانه به استان گلستان منتقل شده است.

وی با اشاره به کاشت سویا در استان گلستان گفت: نزدیک به ۶۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت سویا هستند که به صورت مینگین ۳۴۰ کیلو در هکتار عملکرد دارند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.