جلسه هم اندیشی تولیدکنندگان ادوات کشاورزی استان با پژوهشگران بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

پژوهشگران بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در نشست مشترک هم اندیشی با تولیدکنندگان ادوات کشاورزی استان حضور یافتند.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در روز پنجشنبه ۷ خرداد ۹۴ جلسه هم اندیشی تولیدکنندگان و سازندگان ادوات کشاورزی استان گلستان با مسولان مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان در گرگان تشکیل شد. در این جلسه که با حضور بیش از ۴۰ نفر از ۶۴ نفر سازندگان ماشینها و ادوات کشاورزی و مکانیزاسیون سراسر استان و در محل سالن قدس سازمان تشکیل شد پژوهشگران بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات گلستان شامل دکتر اسدی و مهندس صادق نژاد حضوری فعال داشتند. همچنین در این جلسه مهندس فاروقی مسئول مکانیزاسیون سازمان جهاد استان و چند نفر از کارشناسان مکانیزاسیون استان حضور داشتند. دکتر اسدی پژوهشگر آبیاری و زهکشی و عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی این مرکز در یک ارایه چهل دقیقه ای به معرفی آخرین فن آوریهای روز دنیا در زمینه ماشین ها و ادوات کشاورزی حفاظتی پرداخته و اظهار داشت که: وقتی از کشاورزی حفاظتی صحبت می کنیم دنبال اهداف ذیل هستیم. اولا: به کشاورزان کمک کنیم تا راههای بهتری برای مدیریت مزرعه و افزایش عملکردشان پیداکنند. دوما: هزینه های تولید آنها را پایین بیاوریم و سوما: بهبودکیفیت خاک و افزایش مواد آلی خاک مد نظر است که این کار از طریق کاهش عملیات خاک ورزی و باقی گذاشتن مقدارکافی بقایای کشت قبلی روی سطح خاک صورتمی گیرد. یکی از محدودیتهای توسعه کشاورزی حفاظتی نگرش و ساختار فکری سیاستگزاران، اساتید، محققین، کارشناسان و کشاورزان است که باید ساختار فکری و نگرش آنان اصول کشاورزی حفاظتی برای تولید نباتات را بپذیرد. زیرا امروزه فن آوریهای نوین، ماشینها و ادوات جدید، روشهای جدید کنترل علفهای هرز این فرصت را فراهم نموده تا عملیات خاک ورزی را کاهش دهیم.برای توسعه کشاورزی حفاظتی در کشور باید متکی به تولید ادوات و ماشینهای مورد نیاز این کار در کشور خودمان باشیم و از وارد کردن ادوات و ماشینهایی که از خارج از کشور وارد می شوند و هیچ تناسبی با اراضی ما ندارند پرهیز نماییم. مخصوصا در اراضی دیم کارنده های جدید بومی ساخته شده اند و نیازی به واردات آنها نیست.
دکتر اسدی در ادامه ضمن تاکید بر گفته های کن سایره مشاور برجسته سیمیت در زمینه کشاورزی حفاظتی افزود همه کشورهایی که در امر تحقیق، توسعه و ترویج کشاورزی حفاظتی موفق شده اند متکی بر تولید و تقویت ادوات و ماشینهای تهیه زمین و کارنده های تولیدی در داخل کشور خودشان بوده اند و تاکنون کشوری پیشرو در این زمینه با اتکا بر واردات ماشینها و ادوات کشاورزی حفاظتی مشاهده نشده است.ماشینهای تهیه و کاشت زمین در اراضی دیم و آبی باید کاملا مجزا باشند. در کشور ایران بیشتر ماشینهای تهیه زمین و همچنین ماشینهای کارنده حفاظتی در اراضی آبی یا وارداتی و یا کپی کاری بودند. این ماشینهای کارنده وارداتی بسیار بزرگ و سنگین بوده و متناسب با اراضی کشور سازنده آن طراحی شده اند مثلا گاسپاردو برای اراضی پر باران ایتالیا طراحی شده است و متناسب با اراضی ایران نیست. ضمنا باید از به کارگیری ماشینهای سنگین تهیه زمین که نیاز به نیروی محرکه تراکتورهای بالای ۱۵۰ اسب بخار دارد و در توان کشاورزان غالب منطقه نیست پرهیز گردد. همچنین کمبینات بدترین نوع ماشین کاشت در اراضی آبی است زیرا خاک ورزی بسیار شدیدی دارد. برای اراضی آبی باید به سامانه کشت بسترهای بلنددائمی(Permanent Raise Bed) رو آورد. زیرا در برخی مناطق پرباران به خاطر وجود بارندگی های متوالی فرصت تهیه زمین با روشها و ماشینهای تهیه زمین مرسوم از قبیل گاوآهن برگرداندار و دیسک نیست و در صورت استفاده از این ادوات در صورت وجود بارشهای زیادکلوخه های بزرگ ایجاد شده و بستر خوبی برای کشت فراهم نمی گردد. اما با استفاده از سامانه بستر بلند دائمی مشکلی در تهیه زمین نیست و فقط می توان جوی ها (فاروها) را هر ساله برای تسهیل در امر آبیاری و کارگذاری کود بازسازی نمود ولی دیگر نباید هیچ گونه عملیات خاک ورزی روی پشته ها یا بستر انجام شود. برای ایجاد سامانه بستر بلند برای اولین بار (Fresh Bed) ابتدا باید زمین خوب تسطیح گردد.
لازم به ذکر است در ادامه این دیدار، جلسه بحث آزاد و پرسش و پاسخ برگزار شد که هر یک از تولیدکنندگان به بیان نظرات، دیدگاهها و مشکلات خود در این زمینه پرداختند که خلاصه نظرات و مشکلات ابراز شده آنان عبارتند از: جمله کمبود سرمایه در گردش در این صنعت، فقدان اتحادیه و سندیکای صنفی خاص تولیدکنندگان ماشینهای کشاورزی در استان، قدیمی بودن دستگاههایی که با آن تولید می کنند، رشد علفهای هرز در اراضی کشت حفاظتی به ویژه بعد از آبیاری، نبودن قانون کپی رایت برای سازندگان ادوات، فعال کردن تورهای علمی و بازدید از نمایشگاههای بزرگ بین المللی ماشینهای کشاورزی در دنیا برای سازندگان ادوات و همچنین کشاورزان پیشرو. آقای مهندس صادق نژاد نیز در ادامه ضمن پاسخگویی به پرسشهای تولیدکنندگان اظهار داشت که: با یک مقدار اصلاحات جزیی می توانیم ادواتمان را به ادوات بی خاک ورزی تبدیل نمایید. مثلا کافیست یک پیش بر به عمیق کارهای موجود در منطقه اضافه نماییم تا کار در بقایا برای آن امکان پذیر باشد.


DSC01248
DSC04985DSC06985

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.