حضور مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی به همراه معاون اول رییس جمهور در استان گلستان

مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی به همراه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور سلطانی فر رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، در استان گلستان حضور یافتند.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، وزیر جهاد کشاورزی از حمایت ویژه دولت و مجلس از اجرای طرح های آبیاری نوین خبر داد و گفت: با وجود برخی محدودیت های مالی و اعتباری دولت، اما این طرح ها با جدیت پیگیری و اجرا می شود.
محمود حجتی روز سه شنبه در مراسم افتتاح متمرکز ۱۵ پروژه صنعتی و کشاورزی گلستان در شهرستان گمیشان از توابع این استان برگزار شد، اضافه کرد: اهمیت اجرای این طرح ها علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، افزایش تولید و درآمد و ایجاد اشتغال، راندمان دو برابری بهره وری آب است.
وزیر جهاد کشاورزی همچنین با بیان اینکه گلستان از ظرفیت های بسیار خوبی در بخش جنگل، دشت و زمین های حاصلخیز و ظرفیت متوسط بخش آب که بهتر از برخی استانهای دیگر است، بهره مند می باشد،افزود: اما هنوز از ظرفیت های بخش کشاورزی و نیز گردشگری آن بخوبی استفاده نشده است.
حجتی گلستان را سومین استان برتر کشور در بحث تولید طیور و ماکیان بیان کرد و گفت: امروز علاوه بر افتتاح یکهزار و ۴۹۴ هکتار سیستم آبیاری تحت فشار در گلستان، یک واحد زنجیره ای تولید در حوزه مرغ در گلستان به بهره برداری رسید.
وی از ساماندهی مرغداری های کشور با ایجاد زنجیره های تولید نیز خبر داد و گفت: با اجرایی شدن این طرح واسطه های چرخه تولید و توزیع حذف می شوند.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در این زنجیره ها چند واحد تولیدی از جمله تولید جوجه یکروزه، واحدهای پرورش مرغ، واحدهای تولید خوراک دام واحد کشتارگاه و بازاریابی فعال خواهند بود.
وی در ادامه کاهش قیمت ها را از دیگر ثمرات ایجاد زنجیره های تولید در صنعت مرغ دانست و گفت: با وجود افزایش قیمت ارز اختصاصی برای تامین نهاده های دامی از یکهزار و ۲۰۰ تومان به سه هزار تومان در دولت گذشته اجرایی شده است، هم اینک قیمت تمام شده گوشت مرغ بین ۶۳ هزار تا ۶۷هزار ریال بوده که وجود به قیمت تمام شده ۷۰هزار ریالی مرغ، مناسب است.
حجتی با اشاره به ظرفیت استان گلستان در بحث پرورش مرغ همچنین اضافه کرد: زنجیره تولید مرغ راه اندازی شده در گلستان در سال می تواند تا ۶.۵ قطعه را مدیریت کند.
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به ظرفیت های پرورش میگو در گلستان گفت: در این خصوص سایت ده هزار هکتاری پرورش میگو در این استان طراحی شده که در مرحله اول آن چهار هزار هکتار در حال بهره برداری است.
به گفته وی پارسال ۴۷۰ تن میگو در این سایت پرورشی برداشت شد و پیش بینی می شود امسال ۷۰۰تن میگو برداشت شود.
وی تامین آب سایت پرورش میگوی گمیشان را از مشکلات این سایت اعلام کرد و گفت: برای تامین آب این سایت از دریا یک کانال ۱۲.۵ کیلومتری احداث شده است.
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد که طی سال های آینده توسعه سایت پرورش میگو گمیشان (واقع در شمال غرب گلستان) تا ده هزار هکتار ادامه می یابد.
وی گفت: برای سه طرح کشاورزی استان گلستان شامل آبیاری تحت فشار، کانالهای آبرسانی سایت میگو و زنجیره تولید مرغ که امروز افتتاح شد، ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
حجتی در ادامه با اشاره به وجود ۲۸۰ هزار هکتار اراضی کم بازده در نواحی شمالی استان گلستان گفت: یکی از آسانترین طرح ها که با کمترین هزینه بیشترین بازده را می تواند داشته باشد زهکشی این اراضی بوده که این مساله از دغدغه های دولت و رییس جمهور است.
وی گفت: در سفر آذرماه ۹۳ رییس جمهور به گلستان زهکشی ۲۲ هزار هکتار از این اراضی تصویب شد.
حجتی اضافه کرد: با انجا زهکشی، این اراضی به زمین های حاصلخیز حداقل در حد کشت دیم تبدیل خواهد شد که نقش موثری در افزایش تولید و تامین معیشت مردم منطقه خواهد داشت.

DSC01457

DSC01236

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.