ساخت برنامه تلویزیونی امکان سنجی کشت نشایی ذرت در تاریخ کاشت معمول و دیر هنگام تابستانه در ایستگاه تحقیقات کشاورزی گرگان

دکتر حسن مختارپور پژوهشگر بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در موضوع امکان سنجی کشت نشایی ذرت در تاریخ کاشت معمول و دیر هنگام تابستانه با سیمای مرکز استان به گفتگو نشست.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر حسن مختارپور رییس بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز در این خصوص گفت: این طرح که در ایستگاه تحقیقات کشاورزی گرگان (عراقی محله) وابسته به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان و با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان در حال انجام است به بررسی مسائل و مشکلات کشت نشایی ذرت و راهکارهای لازم برای کاهش هزینه تولید در واحد سطح در این روش کشت می­پردازد.
دکتر مختارپور مجری طرح با بیان این مطلب افزود: کاهش نزولات آسمانی و بهره­ برداری بی رویه از آب­های زیرزمینی در طی سال­های گذشته کمبود آب را به یکی از بحران­های مهم کشور تبدیل کرده است. برای مقابله با این بحران وزارت جهاد کشاورزی استفاده از روش­های نوین در تولید گیاهان زراعی را در دستور کار خود قرار داده است.
استفاده از سیستم­ های جدید آبیاری مانند بارانی و قطره ­ای و اخیراً تولید محصولات زراعی به روش نشایی از جمله این راهکارهاست.
در کشت نشایی ۲۰-۱۵ روز از مراحل اولیه رشد گیاه در خزانه طی می­ شود که مساحت آن کمتر از یک درصد زمین اصلی است.
کوتاه­ کردن طول دوره رشد گیاه در زمین اصلی به مدت ۲۰-۱۵ روز باعث می ­شود که حداقل ۲-۱ مرحله در مصرف آب صرفه ­جویی گردد که تقریباً معادل ۲۰ درصد کل آب مصرفی در طول دوره رشد است.
از دیگر مزایای این روش:
یکنواختی تراکم بوته در زمین، کاهش مصرف بذر، کنترل بهتر علف­های هرز و کم­ کردن یک مرحله کنترل آفات در زمین اصلی و امکان کشت دیر هنگام تابستانه (یا تاخیری) و زود هنگام بهاره (یا پیش­رس کردن) گیاه است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.