مصاحبه تلویزیونی پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

مصاحبه تلویزیونی پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در باره تالاب آلاگل انجام شد.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، سه تن ازهمکاران پژوهشگر این مرکز ضمن بازدید از مجموعه تالاب های آلاگل با صدا وسیمای مرکز گلستان مصاحبه کردند . این برنامه در حول سه محور مخاطرات منابع آب، حوضه آبخیز و مسائل آلودگی این منبع آبی انجام شد.
دکتر غلامرضا رهبر عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و منابع طبیعی گلستان؛ تالابها را به عنوان یکی از بارزترین زیبایی های خلقت دانست که از حساسترین و شکننده‌ترین اکوسیستم‌های طبیعت و یکی از منابع ارزشمند ذخیره‌گاه آب شیرین محسوب می شود. وی ارزش اکولوژیک تالاب ها را ۱۰ برابر جنگل ها و ۲۰۰ برابر زمین های زراعی دانست. ایشان یاد آور شد ساخت سدهای متعدد بر رودخانه های منتهی به تالاب‌ها حیات این اکوسیستم ارزشمند را به مخاطره انداخته و اکثر تالاب های استان را به زوال و نابودی و یا در حال نابودی کشانده و متاسفانه بیم آن می رود که در آینده نه چندان دور این اکوسیستم به کانون هایی برای تولید ریزگرد و ریزنمک بدل گردد و حیات و سلامتی مردم استان گلستان را به مخاطره اندازد. وی از همه مسئولین و مردم خواست عزم خویش را جزم کرده و در حراست و نگهداری تالاب ها در استان دست به دست هم داده و آنها را از مرگ حتمی نجات دهند.

مهندس لطف الله پارسایی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و منابع طبیعی گلستان
وی خاک را عامل حیات و آب بستر حیات دانست که آلودگی و از بین رفتن یکی و یا هر دو آنها مصادف است با مرگ طبیعت و اکوسیستم . ایشان خاطر نشان کرد که تالاب ها شاخصی از فعالیت های بشر در سطح حوزه آبخیز آن می باشند و هر گونه فعالیت و بهره برداری غیر منطقی در سطح حوزه های آبخیز منتج به تالاب هایی می شود که هرگونه فعالیت زیستی را به مخاطره می اندازد پس علاوه بر توجه به محدوه تالاب ، لزوم توجه به محدوده حوضه آبخیز آن تالاب بسیار مهم و ضروری می باشد که ضروراً همکاری مدیریت های مختلف و سازمانهای درگیر با هر گونه فعالیت انسانی را می طلبد .
مهندس محمد علی صلبی محقق مرکز تحقیقات و منابع طبیعی گلستان
علل اصلی کم شدن آب تالاب آلاگل را در جغرافیای چند حوزه ای سیاسی ، حوضه آبخیزرودخانه اترک و بر داشت بی رویه آب دانست همچنین شرایط اقلیمی از جمله خشکسالی و تبخیر زیاد منطقه را نیز دارای تاثیر گذاری زیاد برای تالاب های استان بالخصوص تالاب آلاگل دانست .همچنین وی تعامل منطقی و مدیریت شده بین ذینفعان تالاب آلاگل را یکی از بهترین راه کار برون رفت از شرایط حاظر دانست.

IMG_6187

IMG_6145

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.