مصاحبه تلویزیونی پژوهشگر بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

مصاحبه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با مهندس فاطمه شیخ در مزارع تحقیقاتی و گنجینه دستاوردهای پژوهشی و پروژه‌های به‌نژادی باقلا مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در ایستگاه تحقیقاتی عراقی محله (گرگان) انجام شد.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این گفتگو فاطمه شیخ در خصوص برنامه ها، فعالیت ها و دستاوردهای پژوهشی و آموزشی در موضوع باقلا با خبرنگار این رسانه مصاحبه نمود.
ایشان در بخشی از سخنان خود گفت: استان گلستان سایت اصلی انجام برنامه‌های به‌نژادی باقلا کشور می‌باشد. اهداف عمده اصلاحی در این گیاه افزایش عملکرد، وزن صد دانه، کیفیت و قابلیت برداشت مکانیزه است. طی ۴ سال اخیر انتخاب ۵۰۰ ژنوتیپ باقلا ایکاردا براساس همین اهداف صورت گرفته است. ارقام انتخابی پس از چند سال ارزیابی و گزینش، وارد آزمایشات سازگاری در دو سال می‌گردند. هم اکنون ده لاین امید بخش باقلا در آزمایشات سازگاری در چهار استان کشور (گلستان، لرستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان) در حال ارزیابی است. مهندس شیخ همچنین گفت: اقتصادی نبودن کشت در مقایسه با زراعت‌های رقیب نظیر گندم، کلزا و سویا (عدم وجود بازار خرید مطمئن و با قیمت بالا) و سنتی بودن غالب عملیات زراعی مهم‌ترین عوامل کاهنده سطح زیر کشت باقلا هستند. معرفی ارقام جدید با اهداف مصرف متفاوت (دانه سبز، خشک، تغذیه دام و طیور)، کاشت، داشت و برداشت مکانیزه این محصول و راه‌اندازی صنایع تبدیلی در افزایش سطح زیر کشت باقلا بسیار موثر خواهد بود.

DSC07112

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.