مصاحبه پژوهشگر بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان با روزنامه خراسان

مصاحبه مهندس فاطمه شیخ پژوهشگر بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در روزنامه خراسان انعکاس مناسبی داشت.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این راستا روزنامه سراسری خراسان مورخ دوشنبه ۱۳۹۴/۰۴/۲۲ شماره انتشار ۱۹۰۱۸ در گزارشی، بخشی از سخنان ایشان را این گونه تشریح نمود:

باقلا، بهترین تناوب کشت در مزارع گندم گلستان

فریده ستایشگر- محصول باقلا به دلیل تثبیت نیتروژن در خاک و شکستن تناوب آفات و بیماری ها، بهترین تناوب کشت در اراضی کشاورزی به ویژه محصول گندم است.
پؤوهشگر تحقیقات حبوبات، سبزی و صیفی جات مرکز آموزش و تحقیقات جهادکشاورزی استان با اشاره به فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی در خصوص محصول باقلا و اهمیت آن اظهار کرد: یکی از محصولات مهم گروه حبوبات، باقلاست که در این زمینه مرکز تحقیقات و بخش اصلاح و به نژادی با موسسات بین المللی ایکرست، ایکاردا و سمیت تبادل اطلاعات و ژرم پلاست دارد. تثبیت نیتروژن توسط این محصول، موجب شده به عنوان یکی از بهترین تناوب های کشت مطرح باشد، علاوه براین به دلیل این که در پاییز و زمستان مورد کشت قرار می گیرد و از خانواده بغولات و پهن برگ است، می تواند تناوب آفات و بیماری ها را به ویژه در مزارع گندم بشکند.
مهندس شیخ افزود: این همکاری به این صورت است که موسسات بین المللی عموماً لاین های خالص را به این مرکز می فرستند و پس از تحقیق، نتایج مجدد برای آنها ارسال می شود و اگر موارد خوبی باشند در استان هم مورد استفاده قرار می دهیم. با این حال ژرم پلاست باقلای استان در جهان کم نظیر است.
وی بیان کرد: موسسه بین المللی ایکاردا در کشور سوریه مستقر بود و بعد از مشکلاتی که در این کشور به وجود آمد، بخشی از مواد این مرکز به لبنان و بخش اعظم آن به استان گلستان منتقل شده است.
وی با بیان این که باقلا، سرشار از مواد پروتئینی است، افزود: این محصول منبع غنی پروتئین و سلولز و مواد معدنی از جمله کلسیم و دوپامین است که در درمان پارکینسون نقش مهمی دارد. یکی از نکات که جزو مزیت های این محصول به شمار می رود، با افزایش عملکرد، درصد پروتئین کاهش پیدا نمی کند. به خاطر سطح زیرکشت زیاد گندم در استان، تحقیقات نشان داده باقلا بهترین محصول برای تناوب کشت و شکستن سیکل بیماری های غلات است.
کنترل نماتد و کاهش علف های هرز
شیخ عنوان کرد: این محصول می تواند نماتد را کنترل کرده و علف های هرز را کاهش دهد و موجب تثبیت نیتروژن موجود در خاک شود. برای کشت بیشتر این محصول به دنبال این هستیم تا کاربردها و مصارف این محصول را افزایش دهیم، از طرفی هم باید صنایع تبدیلی مرتبط با این حوزه و هم چنین ماشین آلات مورد نیاز برای برداشت مکانیزه نیز فراهم شود. وی با بیان اینکه میزان تولید جهانی باقلا ۹/۳ میلیون تن است، اعلام کرد: بیشترین سطح زیرکشت و تولید متعلق به چین، اتیوپی و کشورهای اروپایی مانند اسپانیا، ایتالیا و یونان است و در این رده بندی ایران در جایگاه دوازدهم قرار دارد. در داخل کشور هم عمده ترین تولید کننده ها گلستان، لرستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و اصفهان است. این محقق با اشاره به اجرای برنامه های اصلاحی اظهار کرد: عمده بذر مورد نیاز کشور در استان گلستان تولید و تأمین می شود، از طرفی هم برنامه های اصلاحی بر روی میزان عملکرد و مقاومت به بیماری ها در حال انجام است. در حال حاضر ۴۷۰ ژنوتیپ در کشورهای اتیوپی، سودان و لبنان مورد آزمایش قرار گرفته و بناست تا این آزمایشات در این مرکز هم انجام شود.
وی به تلاقی های انجام شده برای رسیدن به ارقام زودرس و با عملکرد بالا اشاره کرد و گفت: چندین مورد تلاقی از جمله ارقام با عملکرد بالا و ارقام زودرس، ارقام زودرس با ارقام مقاوم به بیماری، ارقام زودرس با ارقام کیفی بدون تانن، ارقام دانه درشت با ارقام مقاوم به بیماری، ارقام با عملکرد بالا با ارقام دارای قابلیت برداشت مکانیزه انجام شده است. در برخی از این تلاقی ها هم تا نسل f3 پیشرفت کرده ایم. وی خاطرنشان کرد: برای معرفی یک رقم ۱۱ تا ۱۲ سال زمان نیاز است چراکه انتخاب والدین، تلاقی ها و هدایت نسل ها و جمعیت های در حال تفکیک تا رسیدن به مرحله تحقیقی و ترویجی و معرفی رقم یک پروسه زمان بر است.
وی تأکید کرد: باقلا به عنوان یکی از کودهای سبز بسیار خوب است که اگر صرفاً برای این منظور هم کشت شود، برای کشاورز دارای منافع است اما در استان، برای موضوع اقتصادی و معیشت این محصول کاشته می شود با این حال وجود ساقه های این گیاه خود به عنوان یک کود سبز برای حاصلخیزتر شدن خاک بسیار مفید است.

baghela

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.