نشست هم اندیشی پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش گلستان با سازمان مردم نهاد خانه جوان فرید

نشست هم اندیشی پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان با سازمان مردم نهاد خانه جوان فرید در روستای کفشگیری برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، هفته گذشته به مناسبت ۲۷ خرداد ماه روز جهانی ییابان زدایی، نشست هم اندیشی با موضوع راهکارهای عملی کاهش مصرف آب و مدیریت بهینه مصرف آب در بخش کشاورزی و معرفی مدل های جایگزین کشت با حضور هشت نفر از پژوهشگران و اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان به میزبانی سازمان مردم نهاد خانه جوان فرید در روستای کفشگیری گرگان برگزار شد.
دکتر محمد اسماعیل اسدی عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی و از پژوهشگران برتر آب استان با اشاره به نبود الگوی مناسب مصرف در همه حوزه ها و بخش کشاورزی ، خاطر نشان شد فرهنگ صحیح مصرف و مدیریت آب باید نهادینه شود
این عضو هیات علمی ، اطلاع رسانی ، آموزش و فرهنگ سازی را جز فعالیت های اصلی در حوزه مدیریت و مصرف آب بیان نمود. وی با اشاره به اینکه مشکل خشکسالی مشکل امروز نیست و متعلق به دیروز است افزود دست اندرکاران امور آب کشور و استان تاکنون فقط بر روی مدیریت عرضه آب و تامین آب بیشتر برای بخش کشاورزی کارکرده اند و بخش مصرف را رها کرده بودند . در صورتی که باید اکنون فقط بر روی مدیریت مصرف آب و بهینه کردن آن از طریق افزایش بهره وری مصرف آب کار شود. بحران آب در کشاورزی هم اکنون بخ خوبی توسط تمامی کشاورزان محسوس و قابل لمس است .
دکتر اسدی در ادامه افزود نفی تجربیات موفق و همچنین دانش بومی کشاورزان و تمرکز بر صنعتی سازی صرف را از آسیب های این حوزه بر شمرد و افزود تجربیات مفید کشاورزان در این حوزه باید مورد استفاده قرار گیرد وبه دانش بومی کشاورزان در راستای بهینه سازی مصرف آب که نمونه آن نیز بسیار است احترام گذاشت. ایشان برای نمونه به آقای ممشلی از باغداران زیتون کار منطقه مینودشت اشاره کرد که توانسته است با استفاده از سامانه های استحصال آب باران ئی شکل و همچنین آبیاری قطره ای ابداعی خود درختان بسیار استوار و پرباری پرورش دهد.
اسدی با اشاره به رفتار متداول و زیانبار کشاورزان در آتش زدن بقایای بعد از برداشت مزارع گندم جهت کاشت دوم ، خواستارآموزش کشاورزان جهت استفاده از راه حل های جایگزین شد . برای آماده سازی زمین در کشت دوم لازم نیست بقایا برجای مانده از کشت گندم را نابود کرد و به هوا فرستاد که جز آلودگی محیط زیست و سفت کردن زمین و از بین بردن موجودات ذره بینی خاک چیز دیگری عاید کشاورز نمی سازد. اگرچه آتش زدن در کوتاه مدت و در زمان سریعتر و با هزینه کمتر سبب از بین رفتن علفهای هرز و تا حدی آفات مزرعه می شود اما اثرات جبران ناپذیری در کاهش حاصلخیزی خاک و از بین
رفتن حشرات مفید و شکارگر دارد. به علاوه، باعث فشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک در نتیجه عبور ماشینهای کشاورزی در هنگام آماده سازی زمین گشته که منجر به افزایش وزن مخصوص ظاهری خاک و کاهش تبادلات گازی خاک و نقصان شدید جمعیت انواع میکروارگانیسم های خاک می گردد. همه این موارد عملاً میزان باروری خاک مزرعه را در طی چند سال بعدی بشدت کاهش می دهد و هزینه ای به مراتب بالاتر بدنبال دارد. کاهش مواد آلی خاک در اثر سوزاندن یا جمع آوری بقایای گیاهی موجب کاهش فرآیندهای بیولوژیک می شود زیرا ماده غذایی مورد نیاز میکرواورگانیسم ها
تامین نمی گردد. به جای این کار می توان با استفاده از ابزارهای کم خاک ورزی و بی خاک ورزی که اصطلاحا کشاورزی حفاظتی نامیده می شود با حفظ همان بقایا زمین برا ی کشت دوم آماده نمود که نمونه آن را بسیار یاز کشاورزان نزدیک روستای کفشگیری اجرا نموده اند . وی با اشاره به تجارب موفق کشورهای دیگر در حوزه مدیریت منابع ، بومی سازی تجربیات بر اساس جغرافیای محلی را یکی از راههای جلوگیری از هدر رفت منابع بیان نمود.
وی با اشاره به تجارب موفق کشورهای دیگر در حوزه مدیریت منابع ، بومی سازی تجربیات بر اساس جغرافیای محلی را یکی از راههای جلوگیری از هدر رفت منابع بیان نمود
دکتر غلامرضا رهبر دیگر عضو مرکز تحقیقات با اشاره به سرعت تبخیر دو برابر نسبت به بارش سالانه ، پیش بینی اینده را در احداث سدها و آب بندانها ضروری دانست .وی با اشاره به مشکلات کشاورزان و هم چنین نیاز به صرفه جویی آب در بخش کشاورزی، تغییر در کشت محصولات را مستلزم ارائه محصول جایگزین جدید با ویژگی مصرف آب کمتر و درآمد سرانه برابر با محصول قبلی بیان نمود.
دکتر کیانی، دیگر عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات نیز با اشاره به کارکرد تشکل ها، آموزش و توانمند سازی جوامع محلی را جهت حفظ منابع طبیعی بخصوص آب را ازفعالیت های مهم تشکلها بیان نمود.
امید کابلی مسئول خانه جوان فرید نیز با اشاره به فعالیت های این تشکل در راستای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست ، از جمله تحقیق ، مطالعه و تهیه و تدوین مقالات متعدد در حوزه منابع اب استان توسط اعضا ، برگزاری کارگاههای اموزشی با موضوع تالاب ،دریای خزر و سمینار اموزشی با موضوع مدیریت سیل ،گزارشی از وضعیت کشاورزی و اب روستای کفشگیری شهرستان گرگان ارائه نمود.
لازم به ذکر است دکتر محمد اسماعیل اسدی ،دکتر علیرضا کیانی، دکتر لطف ا… پارسایی ،دکتر صلاحی ، دکتر غلامرضا رهبر ،دکتر سید علی حسینی ، دکتر مژگان سادات عظیمی و مهندس محمد علی صلبی حاضران نشست خانه جوان فرید بودندکه در حاشیه این مراسم ضمن بازدید از اب بندان روستای کفشگیری ، از دست اوردهای پروژه ایجاد سایت های پایلوت خانگی تبدیل پسماند الی به کود کمپوست که توسط زنان کفشگیری به اجرا در امد بازدید نمودند.

DSC08326

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.