پخش برنامه تلویزیونی مدیریت بحران آب با حضور پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

برنامه تلویزیونی مدیریت بحران آب از سیمای مرکز استان گلستان با حضور پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، تهیه و پخش شد.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، این برنامه تلویزیونی بصورت میزگرد با حضور دکتر علیرضا کیانی دانشیار بخش تحقیقات فنی و مهندسی این مرکز و مهندس رضوی مدیرکل هواشناسی استان گلستان از برنامه کشاوزی و توسعه سیمای استان در روز ۱۶ اردیبهشت پخش شد.
در این برنامه دکتر کیانی ابتدا در خصوص وضعیت بحران کنونی آب و تشدید آن در اثر تغییرات اقلیمی بیان داشتند که سرانه آب در استان گلستان از متوسط کشور هم پایین­تر است. ایشان بیان داشتند که مشکل کمبود منابع آبی مسئله امروز نیست بلکه اتمسفر کشور از نظر فیزیکی با کمبود آب مواجه بوده و از گذشته­ های دور نیز در کشور این مشکل وجود داشت. اما عمده رویکرد گذشته برای کاهش بحران آب معطوف به تامین آب و مدیریت سازه­ ای بود و کمتر به مسایل غیرسازه­ ای و مدیریت آب در مزارع کشاورزی توجه شده بود. امروزه به دلیل مصداق­های عینی فراوان ناشی از آثار بحران آب، تغییر نگرش از مدیریت سازه­ ای به مدیریت بهبود و بهره ­وری آب در مزرعه در بین تصمیم­ گیران به سرعت در حال شکل­ گیری است. دکتر کیانی راه حل اثربخش برای تعدیل شرایط بحرانی فعلی از نظر منابع آبی را، افزایش بهره ­وری آب دانستند. ایشان در این میزگرد تلویزیونی رویکرد دریافت عملکرد بیشتر با مصرف آب بیشتر را رویکرد منسوخ شده ­ای دانستند و برای همه مناطقی که آب کافی در اختیار ندارند تولید بیشتر با آب کمتر با افزایش بهره­ وری آب را عامل کلیدی در بهبود شرایط دانستند. برای افزایش بهره­ وری آب نیز به استناد فعالیت­های پژوهشی خود راهکارهایی از جمله افزایش راندمان آبیاری، تخصیص و توزیع منابع آبی بر اساس بالاترین بهره­ وری آب، استفاده از روش کم آبیاری در برنامه ­ریزی آبیاری، اصلاح الگوی کشت و همچنین استفاده مدیریت شده از منابع آبهای نامتعارف با توجه به پتانسیلی که در استان گلستان خصوصاً در شمال استان وجود دارد، ارایه دادند.

DSC06985

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.