پژوهشگر بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان، دانش و توصیه های بیماری های غلات را در اختیار فعالان بخش گذاشت

دکتر محمد علی دهقان پژوهشگر بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در برنامه روز مزرعه در رابطه با زمینه و دامنه تحقیقات در موضوع بیماری های غلات توصیه ها و دانش خود را در اختیار تولید کنندگان و کارشناسان بخش گذاشت.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه ۹۴ روز مزرعه غلات در مزرعه تحقیقاتی واحد بیماریهای غلات واقع در ایستگاه تحقیقاتی عراقی محله گرگان برگزار شد.
در ابتدا این برنامه پس از خوشامد دکتر محمدعلی دهقان در رابطه با زمینه و دامنه تحقیقات در رابطه با بیماری های غلات توضیح دادند و با توجه به شناخت منطقه و مقطع زمانی، شرایط آب و هوائی و وضعیت مقاومت و حساسیت هر یک از ارقام کشت شده گندم در سطح منطقه توضیحات لازم را ارائه نمودند. در ادامه اهم فعالیت های پژوهشی در زمینه تحقیقات بیماری های غلات، بیماری های مهم غلات منطقه در هر مرحله رشدی گندم، اقدامات لازم برای مبارزه با بیماریهای مختلف، پیش بینی وضعیت بیماری های غلات تا آخر فصل زراعی و روش های مورد استفاده در مواقع ضروری را برای هر رقم گندم، در هر منطقه و بیماریهای مختلف بیان کردند.
در ادامه کشاورزان با طرح سولات در زمینه آفات، بیماریها، علف های هرز و علفکش های و سموم شیمیائی مورد استفاده در مبارزه با بیماری های مختلف و نیز اختلات سموم با علفکش ها، اختلات سموم با کودهای مختلف مطرح و پاسخ خود را دریافت نمودند.
سپس با بازدید زارعین پیشرو علاقمند از ارقام در دست معرفی و وضعیت حساسیت و مقاومتشان نسبت به بیماری های مهم همچون بیماری زنگ زرد، بیماری زنگ قهوه ای، سفیدک پودری گندم، سپتوریوز برگ و بیماری فوزاریوم سنبله ابعاد خسارتزائی و مسائل زیست محیطی مبارزه شیمیائی و غیر شیمیائی با این بیماری ها مورد بحث قرار گرفت و اهمیت و ضرورت بکارگیری همه روشهای مبارزه با آفات، بیماریها و علفهای هرز در سطح وسیع تشریح و بیان شد.
در پایان دکتر دهقان توصیه ها و پیش بینی خود را در رابطه با بیماری های مختلف بخصوص در رابطه با بیماری فوزاریوم سنبله گندم بیان داشتند و پیش بینی کردند که امسال با توجه به مقاومت نسبی بالای ارقام کشت شده گندم و شرایط نامساعد آب و هوائی در زمستان خطر اپیدمی شدن بیماریهای مهم گندم وجود ندارد و جای نگرانی نیست ولی هنوز خطر برای بروز بیماری فوزاریوم سنبله وجود دارد.

DSC07148

DSC07156

DSC07162

DSC07173

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.