بازدید دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس از مزرعه کشاورزی حفاظتی کشاورز گلستانی

دانشجویان دوره دکتری و کارشناسی ارشد آبخیزداری دانشگاه تربیت مدرس از مزرعه کشت گندم به طریقه کشاورزی حفاظتی تحت نظارت دکتر محمد اسماعیل اسدی محقق بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در تاریخ شنبه ۸ اردیبهشت ۹۷ بازدید به عمل آوردند.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه دانشجویان دوره دکتری و کارشناسی ارشد گروه مهندسی آبخیزداری دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس به اتفاق دکتر سید حمیدرضا صادقی مدیر گروه و چهارتن دیگر از اعضای هیات علمی گروه از مزرعه کشاورزی حفاظتی آقای محمدعلی بهرامی که تحت نظارت دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر مروج ارشد کشاورزی حفاظتی کشور و محقق بخش فنی و مهندسی کشاورزی مرکز گلستان برای سال سوم کشت شده است بازدید به عمل آوردند.
در این بازدید که در راستای برنامه های درسی گروه آبخیزداری و در راستای حفظ خاک از فرسایش که در اثر مدیریت های نادرست زراعی از قبیل خاک ورزی های عدیده صورت می گیرد در ابتدا دکتر صادقی پیرامون اهمیت فعال بودن کشاورزی و تولید از خاک های زراعی توضیحاتی دادند و گفت: مزرعه حاضر نمونه ایست از علوم کاربردی و یافته های تحقیقاتی محققینی نظیر دکتر اسدی که نشان می دهد در مزرعه کشاورزان می توان مبادرت به کشت و کار و تولید پایدار نمود بدون آنکه به خاک کوچک ترین لطمه ای وارد گردد.
آنگاه دکتر اسدی توضیحات مبسوطی پیرامون کشاورزی حفاظتی و لزوم کاربرد آن در بین کشاورزان ارایه نمود و گفتند که اکنون در دنیا ۱۸۰ میلیون هکتار یعنی ۱۲ و نیم درصد از ارای زراعی دنیا زیر کشت حفاظتی است و جهان از این شیوه نوین و سازگار با محیط زیست و پایدار سود می برد. ما هم همگام با جهان در استان گلستان با الگوی نخست کشاورز (Farmers First) مبادرت به ترویج این شیوه تولید پایدار در بین کشاورزان در استان گلستان نمودیم که اکنون نتایج آن به وضوح در بین کشاورزان آشکار است و اکنون کشاورزان زیادی به خاطر کاهش هزینه های تهیه زمین و صرفه جویی در مصرف آب و همچنین تسریع در زمان عملیات آماده سازی زمین و حفظ بقایای خود بعد از برداشت کشت اول مایل به استفاده از این شیوه کشت و کار پایدار می باشند.
در این بازدید دکتر اسدی به هریک از بازدیدکنندگان یک جلد از کتاب تالیفی خود تحت عنوان: خاک های سالم با کشاورزی حفاظتی، را که به چاپ دوم رسیده است اهدا نمود و دانشجویان و اساتید به بحث و تبادل نظر پیرامون شیوه کشاورزی حفاظتی پرداختند.
لازم به یادآوری است که گروه مهندسی آبخیزداری دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۶۸ ابتدا در دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس شروع به کار نمود و از نیمسال دوم ۷۰-۶۹ تحت عنوان دانشکده منابع طبیعی به شهرستان نور منتقل گردید و با تکمیل کادر هیأت علمی دانشکده و تجهیز آزمایشگاه های تخصصی فعالیت خود را با جذب شش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد آغاز کرد. دستاوردهای علمی: به دنبال آن با عملکرد خوب این گروه آموزشی و ارتقای اعضای هیأت علمی آن، موفق به کسب مجوز برای ایجاد دوره دکتری علوم و مهندسی آبخیزداری در سال ۱۳۸۷ گردید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.