برگزاری دوره آموزش بین المللی خشکه کاری برنج با سیستم آبیاری قطره ای و مدیریت تغذیه در گلستان

دوره بین‌المللی خشکه‌کاری برنج با حضور پروفسور سومن از کشور هند، مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم و برنج کشور، نماینده مرکز تحول و پیشرفت نهاد ریاست جمهوری، معاون فنی سامانه‌های نوین آبیاری، مؤسسه تحقیقات برنج، رئیس و معاونان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد گلستان، معاونین و کارشناسان جهاد کشاورزی استان‌های گلستان، گیلان، مازندران، خوزستان (مجازی) در واحد آموزشی شهید روحانی فرد کردکوی استان گلستان طی دو روز برگزار شد.
به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، مجری طرح گندم و برنج کشور هدف از برگزاری این دوره‌ها را نقش اساسی محصولاتی چون گندم و برنج در سبد غذایی و امنیت غذایی کشور عنوان کرد. سهرابی با اشاره به میزان سرانه این دو محصول استراتژیک برای هر فرد ایرانی، هدف‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی را کاهش هزینه‌های تولید و مصرف آب از طریق ارتقا بهره‌وری برشمرد. وی افزود: در این راستا از ظرفیت‌های بین‌المللی سایر کشورها استفاده می‌کنیم و امیدواریم ارتقای تولید و بهره‌وری اتفاق بیفتد.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان نیز گفت: کشت مستقیم شالی و آبیاری با سیستم‌های نوین آبیاری (قطره‌ای یا بارانی) از یافته‌های مرکز گلستان است که به‌صورت یک بسته کامل بررسی شده و بخش‌های زراعی – باغی، فنی -مهندسی، خاک و آب و گیاه‌پزشکی با معرفی ارقام مناسب با دوره رشد کوتاه (گیلانه و تیسا)، تغذیه و کنترل علف‌های هرز نسخه کاربردی دارند. صابری افزود: این دانش در سطح ۳۸۰ هکتار از مزارع گلستان رسوخ پیدا کرده و برنامه ترویج و توسعه آن را در دستور کار داریم ولی رویکرد کلی ما رسیدن به سطح ابلاغی الگوی کشت است.
سخنرانان کلیدی این دوره آموزشی با ضمن ارائه موضوعات تخصصی خودشان، با مدعوین حاضر در جلسه به پرسش و پاسخ پرداختند. دوره مذکور طی دو روز و روز آخر با سخنرانی کلیدی پروفسور سومن به‌صورت مجازی از کشور هندوستان به کار خود پایان داد.

یک دیدگاه

  1. جای تاسف است که هیچ نامی از محققین داخلی که سخرنان بودند، آورده نمیشود، فقط به عنوان “سخنرانان کلیدی” بسنده میشود و تلاش میشود که پیشوندها هم حذف شوند (قابل قبول ولی برای همه!!!) با احترام به سخنران خارجی.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.