حضور رئیس مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در گردهمایی محققان معین منطقه ۴

دکتر ابوالفضل فرجی دبیر منطقه یک و ریاست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در اولین گردهمایی محققان معین منطقه ۴ کشور که روز دوشنبه مورخ ۴/۴/۱۳۹۷ به میزبانی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه برگزار گردید حضور داشت.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، این آیین با حضور دکتر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش وترویج کشاورزی، حجت الاسلام والمسلمین سعیدی نیا نماینده ولی فقیه در سازمان، دکتر خاوازی معاون ترویج و سرپرست موسسه علمی کاربردی، مشاوران و مدیران معاونت ترویج، گروهی از روسای سازمان های جهاد کشاورزی و روسای مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی منطقه و روسای دبیران سایر مناطق برگزار شد.
در این گردهمایی بیش از ۳۵۰ نفر محقق معین مراکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان های کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، همدان، مرکزی و پژوهشکده های گل و گیاهان زینتی و خرما و میوه های گرمسیری حضور داشتند.
اهم موضوعات قابل بررسی در این گردهمایی، به شرح ذیل می باشد :
دبیر شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی منطقه چهار و رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه ، دکتر خمیس آبادی به ارائه گزارشی درخصوص فعالیت های محققان معین و دستاوردهای مهم استان در این زمینه پرداختند.
جایگاه محققان معین در ساختار نظام نوین ترویج توسط دکتر شهبازی رییس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه، بیان گردید. ایشان اظهار داشتند، چشم انداز نظام نوین ترویج، افزایش بهره وری عوامل تولید است.
دکتر شهبازی ادامه دادند در این نظام سه محور اساسی پهنه بندی عرصه های تولید، مدیریت دانش و ساماندهی و تجهیز مراکز در حال انجام است. همچنین اشاره داشتند مشارکت محققان معین در فعالیت های ترویجی حایز اهمیت است. بحث انتقال یافته های تحقیقاتی و دانش فنی به مراکز جهاد کشاورزی استان باید به دنبال ایده های جدید و تحولات در این زمینه باشد.
همچنین به کسب رتبه برتر استان کرمانشاه در نظام نوین ترویج از طرف وزیر جهادکشاورزی اشاره داشتند و افزودند استان به دستاوردهای مهمی در زمینه های افزایش میزان تولید محصولات زراعی، توسعه باغات مدرن، کشت بموقع محصولات کشاورزی، ارتقاء بخش آبیاری، مبارزه با آفات و …. دست یافته است.
در پایان دکتر شهبازی به بازدید دکتر زند از ایستگاه تحقیقاتی مهرگان و یکی از باغ های مدرن استان اشاره داشتند.
در ادامه گردهمایی دکتر زند به ارائه سخنرانی درخصوص سیاست های تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و انتقال یافته های تحققیاتی پرداختند. ایشان افزودند دانش در تولید گندم باعث تداوم و پایداری در خودکفایی تولید این محصول شده است.
دکتر زند ادامه دادند، محققین ما برنامه امنیت غذایی ایران را مورد مطالعه قرار داده اند و دو مساله مهم کشاورزی و علم و فناوری و مشکلات مربوط به آنها برای پیدا کردن راهکار ایده آل با هدف اینکه ایران ظرفیت تامین غذا برای چند میلیون نفر را دارد، آسیب شناسی شده است.
در ادامه دکتر زند مسائل اساسی (بازار، نیروی ماهرو تکنولوژی) بشرط ورود نظام دانش و اطلاعات و نظام نوآوری، را برای رونق کشاورزی ایران و افزایش کیفیت و امنیت غذا لازم دانستند.
همچنین اشاره داشتند نظام نوآوری در ایران ضعیف است. ما باید بتوانیم ثروت حداقل در اختیاررا با کمک پژوهش به دانش و دانش را با کمک نوآوری به ثروت حداکثر تبدیل کنیم.
در بخش دوم این گردهمایی نشست مشترک کارگروه های پژوهشگر مروجان ارشد با محققان معین در پنج کارگروه مجزا (آب و سامانه های آبیاری، زراعت، باغبانی، دام و طیور و آبزیان و منابع طبیعی و آبخیزداری) برگزار شد و در انتها طی یک پنل به ریاست دکتر خاوازی معاون آموزش و ترویج سازمان به سوالان حاضران پاسخ داده شد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.