حضور رئیس مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در گردهمایی محققان معین منطقه ۳

دکتر ابوالفضل فرجی دبیر منطقه یک و ریاست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در اولین گردهمایی محققان معین منطقه ۳ کشور که در مجتمع فرهنگی رفاهی شهید کسایی تبریز برگزار گردید حضور داشت.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، این آیین با حضور دکتر کاظم خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش وترویج کشاورزی، حجت الاسلام والمسلمین سعیدی نیا نماینده ولی فقیه در سازمان، رئیس و معاونان سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، روسای سازمان ها و مراکز تحقیقاتی استان های آذربایجان شرقی ، غربی، اردبیل، کردستان، قزوین و زنجان و روسای و دبیران سایر مناطق و نیز محققان معین منطقه سه کشور در تبریز برگزار شد.
در ابتدا این برنامه حجت الاسلام سعیدیان مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ، طی سخنانی بخش کشاورزی را در تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار تأثیرگذار دانست و عنوان نمود که به تحقیق و پژوهش در اسلام ارزش بسیاری داده شده است. ما باید در بخش کشاورزی از تمام توان و قوای خود برای پیشبرد اهداف کشور استفاده کنیم.
ایشان طرح نظام نوین ترویج و حضور محققان معین در پهنه‌ها را موثر و ضروری برشمرد و و عنوان کرد که هماهنگی بین تحقیق، آموزش و ترویج منجر به برنامه‌ریزی اصولی و برگزاری کلاس‌های منظم برای بهره‌برداران کشاورزی شده است.
دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این گردهمایی با بیان اینکه به مروجان پهنه به عنوان ارکان اصلی و مدیران آینده بخش کشاورزی نگاه می‌شود ، به این نکته تاکید نمود که با توجه به شرایط اقلیمی ، در آینده می باید نسبت به توانمندسازی مروجان اقدام شود.
دکتر کاظم خاوازی با اشاره به اینکه کادر سازی، جریان سازی و تحول سازی در هر یک از مؤسسات این سازمان امری الزامی است ، تقویت نیروی انسانی، ارتقاء فناوری و ادوات کشاورزی را از عوامل مهم خودکفایی و توسعه برشمرد.
رئیس سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی ، بر لزوم مستندسازی فعالیت‌های تحقیقی صورت گرفته در عرصه تولید تأکید کرد و گفت: مستندسازی و ارائه آن به تصمیم گیران ارشد کشور باعث جذب امکانات و افزایش اثربخشی خواهد شد. وی همچنین جذب مشارکت مسئولان اجرایی شهرستان به‌ویژه فرمانداران را در اجرای موفق فعالیت‌های ترویجی ضروری دانست.
مشارالیه طرح نظام نوین ترویج را در جهت ساختارشکنی‌های گذشته ، مناسب ارزیابی کرد و گفت: با تجهیز مراکز تحقیقاتی، درصدد تسهیل حضور محققان در عرصه‌های تولید هستیم محققان نباید خود را گرفتار مرزبندی‌های مسئولیتی و اداری کنند، بلکه برای نتیجه‌گیری لازم محقق باید مروج باشد و در صحنه تولید حضور یابد .
خاوازای با بیان اینکه تاکنون از تحقیقات در زمینۀ جنگل، مرتع و آبخیزداری غفلت شده است، گفت: به زودی کارگروه جنگل و مرتع راه‌اندازی می‌شود تا فعالیت‌ها ی این حوزه متشکل شود .
وی با بیان اینکه آموزش بهره‌برداران و آموزش و تربیت کشاورزان آینده از رویکردهای اساسی سازمان خواهد بود، گفت: در بحث ترویج هم سعی خواهیم کرد نظام نوین ترویج با شاخ و برگ و عمق بیشتری اجرا شود .
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه در تحقیقات شاهد انحراف هستیم، سنت‌شکنی سنگین را ضروری دانست و افزود: تحقیقات بایستی نسبت به رفع مشکلات بخش اجرا فعال باشد به تحقیقاتی نیازمندیم که سریع پاسخ می‌دهد و بلافاصله به بخش اجرا کمک می‌کند. نیازمند پژوهش‌های بنیادی و محض در موسسه‌های تحقیقی هستیم و از اجرای طرح‌های تحقیقی متعدد در یک زمینه در موسسه‌های مختلف جلوگیری می‌شود .
در این گردهمایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به جایگاه محققین معین در ساختار نظام نوین ترویج گفت: با استفاده از داده‌های تحقیقی بهره‌وری در بخش کشاورزی افزایش می‌یابد .

مهندس اکبر فتحی با اشاره به اینکه نقش بخش کشاورزی و تولیدات این بخش در مواقع بحرانی و تحریم‌ها بیشتر بروز می‌کند، گفت: افزایش ضریب نفوذ دانش به بخش کشاورزی نیازمند مشارکت همه نیروهای آموزش، ترویج و تحقیقات است.وی با بیان اینکه محققان علاوه بر کمک به مروجان در انتقال یافته‌های تحقیقی می‌توانند نیازسنجی کنند، گفت: طرح نظام نوین ترویج موجب تمرکز تحقیقات می‌شود . رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه ترکیب نامناسب سنی و تحصیلی بهره‌برداران با این طرح پوشش داده شده و تجربه و دانش نوین ترکیب می‌شود، خاطرنشان کرد: تعداد محققان با تعداد مراکز خدماتی جهاد همخوانی ندارد و از نظام پایش محققان هم بی‌بهره‌ایم .
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه نظام نوین ترویج، مروج محور است، گفت: نظام نوین ترویج گامی اساسی در جهت توانمندسازی کشاورزی از طریق انتقال کشاورزی علمی به عرصه تولید برداشته است .
علی‌اکبر نژادرضا، افزایش کارکرد و ضریب ماندگاری کارشناسان با تجهیز و ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی را از اهداف این طرح عنوان کرد و گفت: با برگزاری کلاس‌های آموزشی مناسب برای تولیدکنندگان و بهره‌برداران در عرصه تولید سعی می‌شود تا کشاورزان را از محیط کارشان جدا نکنیم ، به هر حال انتقال طرح‌های ملی و راهبردی در بخش کشاورزی همچون اصلاح الگوی کشت و استفاده از ارقام مناسب نیازمند ارائه آموزش‌های لازم به کشاورزان است که به همت محققان و کارشناسان پهنه ممکن می‌شود .
در ادامه دبیر محققان معین منطقه ۳ و دبیر مدیران هماهنگی ترویج منطقه ۳ کشور گزارشی از فعالیت‌های محققان معین و مروجان مسئول پهنه استان‌های منطقه ۳ کشور ارائه کردند .
این گردهمایی بعدازظهر روز چهار شنبه (۲۷ تیرماه) با حضور دبیران کارگروه پژوهشگر مروج ارشد با محققین معین در چهار گروه مجزا شامل : کارگروه آب و سامانه‌های آبیاری، زراعت، باغبانی، دام، طیور و آبزیان و منابع طبیعی و آبخیزداری ادامه یافت، سپس با حضور همه شرکت‌کنندگان پنل پرسش و پاسخ برگزار شد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.