حضور معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان درمراسم هم اندیشی معاونان پژوهش وفناوری واحدهای تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

دکتر علیرضا کیانی معاون پژوهش، فناوری و انتقال­ یافته های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان درمراسم هم اندیشی معاونان پژوهش وفناوری واحدهای تابعه سازمان حضور یافت.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، نخستین هم اندیشی معاونان پژوهش، فناوری و انتقال یافته های موسسه ها و مراکز تحقیقاتی روز دوشنبه اول مردادماه جاری، با حضور دکتر کاظم خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر رسول زارع معاون پژوهش و فناوری سازمان، دکتر دانشیان مدیرکل دفتر پژوهش و فناوری، مدیران ستادی و معاونان موسسه ها و مراکز تحقیقاتی در سالن فجر سازمان آغاز به کار کرد. در این نشست محققان و مسوولان حاضر در دو پانل تحت عناوین: “پروژه ها و بروندادها” و پانل “تولید محصولات فناورانه و اثربخشی” حضور یافته و پس از استماع نظرات معاونان پژوهشی حاضر در جلسه، به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.
دکتر رسول زارع معاون پژوهش و فناوری سازمان ضمن تبریک میلاد با سعادت امام هشتم شیعیان امام علی ابن موسی الرضا ، این مراسم را هم اندیشی پیرامون مسائل متنوع حوزه های کاری آنان دانست و تبادل نظر در خصوص مصوبه ها و آئین نامه ها را یکی از موضوع های مطرح در این هم اندیشی دانست معاون پژوهش و فناوری سازمان افزود: این هم اندیشی برای استفاده از نظرات همکاران عزیز از موسسه ها و مراکز تحقیقاتی تشکیل یافته تا چنانچه نقائص احتمالی در آئین نامه ها و مصوباتی در حوزه پژوهش و فناوری وجود دارد، با هم فکری و در نظر گرفتن شرائط زمانی ، اصلاح و اگر تغییراتی هم لازم باشد ، با پیشنهادهایی که امروز از سوی شما ارائه می شود ، اصلاحات لازم اعمال گردد.
دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با تشریح اهمیت کارهای معاونت پژوهش و فناوری در سازمان ابراز داشت: هر دستاورد علمی در سازمان و هر ارزیابی که ما از دستگاه های دیگر داشته باشیم در حقیقت به معاونان پژوهشی موسسه ها و مراکز تحقیقاتی بر می گردد و عملا قلب سازمان تحقیقات کشاورزی در اختیار معاونان پژوهشی است، همچنین بیشترین اعتباری که برای سازمان تصویب شده در اختیار این معاونتها می باشد و خوشبختانه کارهای بسیار بزرگی تاحال در این سازمان انجام شده و باید کارهای بسیار زیاد دیگری با تلاش همکاران انجام گیرد. معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در تدوین آئین نامه های طرح های تحقیقاتی نیاز به بازنگری دارد. وی بیان داشت از دغدغه های اصلی روسای موسسه ها تصویب طرحهای تحقیقاتی است و معاونان تحقیقاتی باید در کمیته های علمی – فنی حضوری قدرتمند داشته باشند و در کمیته های علمی – فنی نیز جایگاه اصلی خود را حفظ نمایند. دکتر خاوازی با اشاره به اینکه قالبهای جدیدی برای تصویب طرحهای تحقیقاتی مورد نیاز است گفت: ما نباید صاحب نظران را از ارائه طرحهای جدید محروم سازیم بلکه باید فضایی ایجاد کنیم تا آنان تجارب خود را جهت حل مشکلات بخش ارائه دهند. رئیس سازمان تحقیقات، نظارت مسوولان بر اجرای طرحهای تحقیقاتی در عرصه را یادآور شد و افزود: باید طرحهای تحقیقاتی مرتبا بازدید و کنترل شود زیرا حضور شما در اجرای کارها، باعث ایجاد روحیه مضاعف در همکاران خواهدشد. دکتر خاوازی توجه به خروجی از کارهای تحقیقاتی را یک اصل اساسی نامبرد و بیان داشت هر رئیس موسسه یا مرکز باید دقیقا بداند که در پایان سال، دستگاه او چه تعداد فناوری و یا یافته قابل ترویج خواهد داشت و همچنین زنجیره کارها با در نظرگرفتن میزان هزینه و امکانات مصروفه تا بهره برداری از طرح، پایش شود. وی با ضعیف دانستن ارتباط سازمان با دانشگاه ها و سایر مراکز تحقیقاتی در کشور ابراز داشت: ما کارهای مشترکی با دانشگاه ها داریم و باید با تقویت امتیاز برای اینگونه فعالیت های علمی آن را افزایش دهیم در زمینه آئین نامه ارتقاء و ترفیع نیز پیشرفت های خوبی انجام یافته و ما آن را از نزدیک دنبال می نماییم اما با وجود این لازم است کارهای بیشتری انجام گیرد. وی با اشاره به اهمیت تحلیل علمی از وضعیت استان و شهرستان بیان داشت: ما نباید از تحلیل کارها غافل شویم و از کارشناسان بخواهیم در مورد وضعیت پهنه، ایستگاه و دهستان خود تحلیل ارائه دهند و در نهایت معاونان پژوهشی از این اطلاعات استفاده نموده و هشدارهای لازم را ارائه نمایند اینها، کارهای مهمی است که باید جدی گرفته شود.
دکتر دانشیان مدیرکل دفتر پژوهش و فناوری سازمان در سخنان خود پیشنهاد معاونان موسسه ها و مراکز تحقیقاتی را جهت پیشرفت و بهبود فعالیت ها، راهگشا عنوان نمود و با تقدیر از دکتر اسکندر زند رئیس سابق سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، ایده های کاری ایشان طی پنج سال گذشته را باعث شکوفائی سازمان برشمرد. وی با اشاره به رهنمودهای دکتر خاوازی ابراز داشت: نکات مهمی در سخنان ریاست سازمان بیان شد که می تواند ترسیم راه آینده سازمان باشد و دستاوردهای خوبی برای سازمان به ارمغان آورد. وی با ارائه گزارشی با عنوان پروژه تحقیقاتی و پایش بروندادهای پژوهشی سال ۱۳۹۶ ، به تشریح ماموریت های اصلی سازمان شامل پژوهش و فناوری، آموزش کشاورزی، ترویج کشاورزی، تولید محصولات فناورانه، نظارت، ثبت و گواهی، مدیریت ذخایر و تنوع زیستی پرداخت و شاخص ها و دستاوردهای سازمان برای هریک از حوزه ها را به تفصیل بیان داشت و توضیحاتی در مورد نیروی انسانی اعم از اعضای هیات علمی و محققان سازمان و ارائه آماری در این رابطه ارائه نمود.
سپس با حضور اعضای پانل آقایان دکتر جوادی قائم مقام معاونت پژوهش و فناوری، دکتر دواتگر از موسسه تحقیقات خاک و آب، دکتر دوازده امامی از مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان، خانم دکتر سفیدکن از موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع، دکتر کیانی از مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان و دکتر مقدم از موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر ،ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های تحقیقاتی صورت گرفته در مؤسسه یا مراکزتحقیقاتی خود پیشنهادهای لازم برای بهبود شرایط تحیقات کشاورزی را بیان کردند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.