گزارش بازدید و توصیه های فنی محققان معین کارگروه مرتع و بیابان مرکز تحقیقات و آموزش گلستان از مراتع شهرستان مراوه تپه

گزارش بازدید محققان معین کارگروه مرتع و بیابان بخش تحقیقات جنگل ها، مراتع و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در ماموریت ۰۹/۰۵/۱۳۹۷ به مراتع یکه توت، محمد شاعر و آق تقه شهرستان مراوه تپه منتشر شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه که در راستای طرح نظام نوین ترویج و حضور محققان معین در عرصه و مراکز و مدیریت های سطح استان می باشد با حضور دکتر سید علی حسینی و مهندس لطف ا.. پارسایی محققان معین مرکز و مهندس مسعود برزعلی کارشناس اداره کل و مهندس جلیل دوجی کارشناس اداره منابع طبیعی مراوه تپه انجام شد و گزارش آن به شرح زیر می باشد:
۱- مرتع یکه توت مراوه تپه – مراتع این منطقه دارای پوششی با تیپ غالب درمنه می‌باشد. همزمان با کاشت گونه‌های مرتعی، از چرای دام در این منطقه چلوگیری شده و به علت قرق در حدود فقط یک سال اخیر باعث رشد و گسترش خوب این گونه تیپ در این منطقه شده است بطوری که در بیشتر نقاط از تراکم بسیار خوبی برخوردار می باشد. با این حال گونه‌های کشت شده مرتعی شامل اگروپایرون النگاتوم، دانه برنجی، آتریپلکس‌ها، قیچ و قره داغ از موفقیت نسبی خوبی برخوردار بوده اند ولی سه گونه کشت شده اولی دارای موفقیت بیشتری بودند.
۲- مرتع محمد شاعر مراوه تپه- در این مرتع هنوز کار کشت گیاهان مرتعی انجام نشده است. مرتع دارای پوشش ضعیف از گیاهان یکساله بوده و به لحاظ توپوگرافی دارای دامنه های با شیب تند می‌باشد.
۳- مرتع آق تقه مراوه تپه- این مرتع نیز جزو مراتع تخریب شده و ضعیف می‌باشد که پوشش گیاهی آن بیشتر شامل گیاه اسفند و برخی گونه‌های یکساله است. این مراتع در یک دشت هموار با ارتفاع ۱۲۰ متر از سطح دریا واقع شده است.کشت گونه های اگروپایرون النگاتوم، دانه برنجی، آتریپلکس ها و قره داغ در سال قبل بسیار موفقیت آمیز بوده است.
۴- پیشنهادات- با توجه به موفقیت گونه‌های کشت شده در این مناطق، ادامه روند کاشت این گونه‌ها در برنامه اصلاح مراتع در سال جاری توصیه می‌گردد ولی ترکیب گیاهان و درصد کشت مخلوط گیاهان در یک جلسه فنی مورد بحث قرار گیرد. با توجه به وجود گونه بومی گون پودولوبوس در مرتع یکه توت و همچنین گیاه دیوخار، اضافه کردن این دو گونه در برنامه سال جاری در مراتع این منطقه پیشنهاد می‌گردد.
همچنین برای منطقه آق تقه نیز علاوه بر دو گونه فوق الذکر، گونه آتریپلکس وروسیفروم نیز توصیه می ‌گردد.
برای مراتع منطقه محمد شاعر نیز فقط برای مناطق هموار کف دره و روی یالها، که فاقد پوشش گیاهی می‌باشند بصورت آزمایشی در سطح محدود کشت گونه‌های ذکر شده به همراه گونه سالسولا پیشنهاد می‌گردد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.