اجرای طرح تحقیقاتی ارزیابی جمعیت های مهمترین پهن برگان علوفه ای چند ساله در مناطق مختلف رویشی کشور در مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

طرح تحقیقاتی ارزیابی جمعیت های مهمترین پهن برگان علوفه ای چند ساله در مناطق مختلف رویشی کشور مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در حال اجرا است.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر سید علی حسینی رییس بخش تحقیقات جنگلها و مراتع و آبخیزداری در این خصوص گفت: طرح پژوهشی ارزیابی جمعیت های مهمترین پهن برگان علوفه ای چند ساله در مناطق مختلف رویشی کشور- استان گلستان و مجری این طرح پژوهشی مهندس غلامرضا ناصری پژوهشگر این بخش می باشد و چکیده طرح به شرح زیر می باشد:
نخست با توجه به اطلاعات موجود در طرح جمع آوری فلور استان و همچنین طرح شناخت مناطق اکولوژیک کشور، قلمرو گسترش و رویشگاه‌های گونه های مورد نظر مشخص گردید و بعد بر اساس فنولوژی هرگونه در زمان رسیدن بذر گونه‌های Convolvulus cantabrica و Hedysarum wrightnatum به مقدار کافی جمع‌آوری گردید اما بذر گونه Astragalus ciamphylanthus به علت کمبود این گونه در منطقه و چرای گونه‌های موجود خیلی کم جمع‌آوری گردید. همچنین از استانهای مجاور و بانک‍‍ ژن موسسه جهت تهیه بذر گونه های مورد نظر درخواست شد. که فقط گونه Astragalus ciamphylanthus از بانک ژن موسسه به ما تحویل شد بذر اکسشن‌های مختلف در گلدانهای پلاستیکی مطابق دستورالعمل کشت شد نتایج نشان داد که بذر ارسالی از موسسه درصد جوانه‌زنی پایینی داشت و حدود ۱۰ درصد از بذور سبز شدند و گونه Convolvulus cantabrica دارای قوه نامیه خیلی پایین بوده و فقط ۱۲% آنها سبز شد.
گیاهچه ها در اواسط پاییز به زمین اصلی منتقل شدند. اما بعد از انتقال به عرصه گیاهچه‌های گونه Astragalus ciamphylanthus همگی خشک شدند و گونه Hedysarum wrightnatum حدود ۴۰% و گونه Convolvulus cantabrica 10 پایه باقی ماند که قابل اندازه‌گیری و تجزیه و آنالیز آماری نبود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.