جلسه هم اندیشی بررسی امکان کاشت و توسعه زراعت پالونیا با حضور پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

جلسه هم اندیشی بررسی امکان کاشت و توسعه زراعت پالونیا (Paulownia fortunei ) در مورخ ۲۹/۰۵/۹۷ با حضور کارشناسان سه بخش اجرا (سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، اداره کل منابع طبیعی استان گلستان)، آموزش (دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان) و تحقیقات ( مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان) در محل ساختمان اداری جنگل شصت کلاته و باغ گیاه شناسی برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر سید علی حسینی رییس بخش تحقیقات جنگلها و مراتع و آبخیزداری در این خصوص گفت: در این برنامه ابتدا مهندس نوروزعلی حسن عباسی مجری و پیشکسوت پالونیا درباره مزیت های کاشت، چالش ها، مشکلات و سازگاری این گونه سخنرانی کردند و اظهار داشت: پالونیا دومین رکورد از لحاظ سرعت رشد در بین درختان را دارد. گونه ای است چندمنظوره با کاربرد متفاوت در صنایع مبلمان، کشتی سازی، کاغذسازی، پرورش زنبور عسل و تهیه علوفه. این گونه سریع الرشد ترک نمی خورد، موریانه نمی زند، آفت ندارد و نمی پوسد. این گونه نه مهاجم است و نه رفتار تهاجمی دارد. در ترکیه کاشت و توسعه آن جدی گرفته شده است. البته کاشت در ارتفاع بالای ۲۰۰۰ متر در این کشور توصیه نمی شود. در روسیه که قطب تولید و صادرات چوب است، این گونه را ترویج می کند. این گونه به مدت سه سال به قطر حدود ۴۰ سانتی متر می رسد. در تحقیقاتی که خارج کشور روی این گونه صورت گرفته دامنه دمایی منهای ۱۵ و مثبت ۴۵ درجه سانتی گراد را تحمل می کند. گونه ای نورپسند است. حساس به سنگینی بافت خاک است. ریشه دوانی سریع و جست دهی قوی دارد. پالونیا مقاوم به ذرات آلوده کارخانجات سیمان، آزبست بوده و سرب، آرسنیک و جیوه را جذب می کند. در صنایع خمیر کاغذ از چوب آن استفاده نمی شود چون الیاف آن کوتاه است. این گونه در سالهای ۷۲ تا ۷۳ اولین بار در محوطه باغ گیاهشناسی جنگل شصت کلاته کاشته شد.
در ادامه مهندس امین پور مجری طرح زراعت چوب سازمان جنگلها بیان کرد: اکالیپتوس کاری در استان گلستان با شکست مواجه شدیم (خسارت چندین باره در اثر سرما و برف و یخبندان سالهای قبل). ارتقای اقتصاد مزرعه اولویت ماست. تا پایان برنامه ششم باید جبران کمبود ۶ تا ۷ میلیون مترمکعب چوب را کنیم. در طرح طوبی با شکست مواجه شدیم. بنابراین باید با همکاری سه بخش اجرا، تحقیقات و دانشگاه و با اطمینان خاطر و بدون عجله این کار صورت گیرد و کاملا استقبال می شود از هر گونه ای که با آگاهی کامل انتخاب شود همچنین نیازهای اکولوژیک این گونه برای هراستان تهیه شود.
سپس دکتر کلاگری از موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع در زمینه شرایط اقلیمی و اقتصادی این گونه اظهار داشتند: رویشگاه این گونه در چین در اقلیم با بارندگی ۲۰۰۰ میلیمتر است. در مناطق خشک و نیمه خشک با توجه به چالش های جدید اقلیمی و کم آبی به نظر می آید کاشت آن منطقی نباشد. در تصمیم گیری هایمان عجله نکنیم. اقدامات کاشت این گونه در اراضی بخش خصوصی صورت گیرد.
در ادامه و پس از استماع سخنرانی سایر حضار از عرصه های کاشت پالونیا و نهالستان پالونیا در شصت کلاته بازدید به عمل آمد. نظر و نتیجه کلی این شد که با احتیاط بیشتر و بدون عجله، این گونه در خارج از عرصه های منابع ملی، مستثنیات، باغات و اراضی زراعی کاشته شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.