برگزاری کارگاه آموزشی خاک های سالم با سیستم های کشاورزی حفاظتی در مرکز تحقیقات و آموزش گلستان به مناسبت هفته پژوهش سال ۱۳۹۷

به مناسبت نکوداشت هفته پژوهش سال ۱۳۹۷ کارگاه آموزشی تحت عنوان خاک های سالم با سیستم های کشاورزی حفاظتی، در روز دوشنبه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۷ سومین روز از هفته پژوهش در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، مهندس حسین عیسایی مسئول واحد تجاری سازی تحقیقات و انتقال یافته ها در این خصوص گفت: در این برنامه که در راستای سلسله برنامه های بزرگداشت این مهم در مجموعه می باشد در محل سالن زنده یاد دکترغیومیان و با حضور اعضای هیأت علمی، محققان و کارشناسان مرکز این کارگاه انجام شد و دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر و عضو هیات علمی این مرکز در گفتگویی دو سویه ضمن معرفی اطلاعات و نکات مهم این حوزه را، با ارایه توضیحات کامل در این زمینه سخنرانی خود را تقدیم علاقمندان نمود.
در این روز دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر و عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی در سخنانی گفت:چالش های امروزه که اکثر کشاورزان با آن روبرو هستند عبارتند از: افزایش هزینه های تولید نظیر سوخت و کود و بذر، تغییرات اقلیمی، عدم بکار گیری دانش فنی در اراضی کشاورزی، عدم ارتباط فنی کافی بین محققان و کارشناسان با کشاورزان، فقدان دانش و فن آوریهای نوین و …،. خاک شبکه ای از موجودات زنده در درون لایه سطحی سطح زمین است که از زندگی بالای سطح زمین شامل گیاهان و حیوانات، از جمله انسان، حمایت می کند.
خاک آب باران را فیلتر می کند و باعث تنظیم دبی اضافه آب باران می شود، همچنین از وقوع سیلاب ها جلوگیری کرده و قادر به ذخیره مقدار زیادی از کربن آلی است. محافظی در برابر آلاینده ها، از جمله گاز گلخانه ای دی اکسید کربن است. خاک همچنین از کیفیت آب های زیرزمینی محافظت می کند. بسیاری از مردم درک درستی از خاک سالم ندارند و متوجه نمی شوند که خاک، به خصوص خاک سالم، سرشار از زندگی است. میلیون ها گونه و میلیاردها اندام ترکیبی پیچیده و متنوعی از زندگی میکروسکوپی و ماکروسکوپی را تشکیل می دهند که بالاترین میزان زیست توده را در هر نقطه از سیاره نشان می دهد. باکتری ها، جلبک ها، حشرات میکروسکوپی، کرم های خاکی، سوسک ها، مورچه ها، کرم های ریزا و قارچ ها از جمله آنها هستند.
در مجموع، ارزش آنها در سراسر جهان حدود ۱.۵ تریلیون دلار در سال تخمین زده شده است. سالمترین خاکها خاکهایی هستند که دارای تنوع و فراوانی زندگی هستند. برای ایجاد خاک سالم یکی از مناسبترین راهکارها استفاده از روشهای کشاورزی حفاظتی می باشد. امروزه راهکار استفاده از سامانه کشاورزی حفاظتی که مبتنی بر پایداری و حفظ منابع پایه تولید مثل آب و خاک می باشد یک ضرورت می باشد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.