برگزاری کارگاه آموزشی اثرات تغییر اقلیم بر کشاورزی و محیط زیست در مرکز تحقیقات و آموزش گلستان به مناسبت هفته پژوهش سال ۱۳۹۷

به مناسبت نکوداشت هفته پژوهش سال ۱۳۹۷ کارگاه آموزشی تحت عنوان اثرات تغییر اقلیم بر کشاورزی و محیط زیست، در روز دو شنبه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۷ سومین روز از هفته پژوهش در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، مهندس حسین عیسایی مسئول واحد تجاری سازی تحقیقات و انتقال یافته ها در این خصوص گفت: در این برنامه که در راستای سلسله برنامه های بزرگداشت این مهم در مجموعه می باشد در محل سالن زنده یاد دکترغیومیان و با حضور اعضای هیأت علمی، محققان و کارشناسان مرکز این کارگاه انجام شد و مهندس مریم سبطی پژوهشگر این مرکز در گفتگویی دو سویه ضمن معرفی اطلاعات و نکات مهم این حوزه را، با ارایه توضیحات کامل در این زمینه سخنرانی خود را تقدیم علاقمندان نمود.
در این روز مهندس مریم سبطی پژوهشگر بخش تحقیقات خاک و آب در سخنانی گفت: امروزه از تغییر اقلیم به عنوان یکی از مهم ترین چالش های زیست محیطی قرن بیست و یکم یاد می شود که پیامدهای جدی اقتصادی به دنبال دارد. در دهه های اخیر به دلیل تغییر اقلیم و افزایش تعرض و مداخلات انسانی، اکو سیستم تغییرکرده است. اگرچه بخش های مختلف اقتصادی اعم از کشاورزی، جنگلداری، آب، صنعت، گردشگری، انرژی و حتـی بازارهـای مالـی و بیـمه از تغـییرات اقلیـم متاثر می شوند لکن در این میان بخش های آب و کشاورزی وابسته ترین بخش ها به اقلیم است.
از راهکارهای کارآمد و موثر در مواجهه با مشکل تغییر اقلیم میتوان مدیریت خاک، تغییر الگوی کشت، روش های کشت و زرع حفاظت شده، مدیریت بهینه کود، مدیریت کاربری اراضی، حفاظت آب با استفاده از آبیاری قطره ای و دقت در بهره برداری از آب، بهسازی سیستم های تولیدی – زراعی و مدیریت حوزه آبخیز اشاره کرد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.