برگزاری کارگاه آموزشی نقشه برداری رقومی خاک (اصول، پیشرفتهای اخیر و چشم انداز آینده) در مرکز تحقیقات و آموزش گلستان به مناسبت هفته پژوهش سال ۱۳۹۷

به مناسبت نکوداشت هفته پژوهش سال ۱۳۹۷ کارگاه آموزشی تحت عنوان نقشه برداری رقومی خاک (اصول، پیشرفت های اخیر و چشم انداز آینده)، در روز دو شنبه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۷ سومین روز از هفته پژوهش در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، مهندس حسین عیسایی مسئول واحد تجاری سازی تحقیقات و انتقال یافته ها در این خصوص گفت: در این برنامه که در راستای سلسله برنامه های بزرگداشت این مهم در مجموعه می باشد در محل سالن زنده یاد دکترغیومیان و با حضور اعضای هیأت علمی، محققان و کارشناسان مرکز این کارگاه انجام شد و دکتر محمدرضا پهلوان راد پژوهشگر و عضو هیات علمی این مرکز در گفتگویی دو سویه ضمن معرفی اطلاعات و نکات مهم این حوزه را، با ارایه توضیحات کامل در این زمینه سخنرانی خود را تقدیم علاقمندان نمود.
در این روز دکتر محمدرضا پهلوان راد پژوهشگر و عضو هیات علمی بخش تحقیقات خاک و آب در سخنانی گفت: نقشه های خاک مهمترین منبع اطلاعات برای مدیریت صحیح کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست می باشند. نقشه برداری رقومی خاک یک روش جدید نقشه برداری خاک می باشد که در آن با استفاده از مدل های پیش بینی مثل درخت تصمیم، جنگل تصادفی و …، بین متغیرهای کمکی که در واقع نماینده فاکتورهای خاکساز هستند و به راحتی از مدلهای رقومی ارتفاع و سنجش از دور بدست می آیند و کلاس ها و ویژگی های خاک ارتباط ایجاد می شود.
در سال های اخیر این تخصص خاکشناسی پیشرفت های زیادی کرده و در حال ورود از فاز تحقیق به فاز اجرا می باشد و در آینده نیز در بحث مدیریت اراضی و اکوسیستم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
در این سخنرانی مفاهیم، تکنیک های مختلف مورد استفاده در نقشه برداری خاک، کاربردهایی از این روش در سایر کشورها و ایران و پیشرفتهای آن در دهه اخیر مورد بررسی قرار گرفت.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.