حضور فعال پژوهشگر بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در دوره آموزشی پیوند گردو در استان همدان

طی هفته اول اردیبهشت ماه ۹۸ دوره آموزشی پیوند گردو در استان همدان برگزار شد و محقق گردو و پکان مرکز، مهندس مینا غزاییان پژوهشگر گروه باغبانی بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در این دوره شرکت فعال داشت.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، برنامه فوق شامل دو بخش بود: ۱- عملیات سرشاخه کاری باغات قدیمی گردو در شهرستان تویسرکان، ۲- بازدید از نخستین زنجیره تولید نهال پیوندی گواهی شده گردو در کشور.
مهندس مینا غزاییان در خصوص معرفی این طرح گفت: از سال ۱۳۹۶ شهرستان تویسرکان بعنوان مرکز اجرای طرح اصلاح و سرشاخه کاری درختان گردوی کشور انتخاب گردیده است. هدف از اجرای این طرح کاهش سرمازدگی درختان گردو و افزایش بیش از دو برابری محصول و افزایش درآمد باغداران است. به همین منظور ۶۰۰ نفر از باغداران تویسرکان و سراسر استان همدان در ۷ کلاس استانی و ۱۲ کلاس ناحیه ای زیر نظر جهاد کشاورزی از مهر سال ۹۶ تاکنون تحت آموزش می‌باشند. در این کارگاه‌ها نحوه آبیاری, پوشش نهال پیوند زده شده, نحوه تغذیه و مقاوم سازی درمقابل سرما و تربیت تاج درخت آموزش داده می‌شود. افراد آموزش دیده در این کلاس ها در آینده، منشا و عامل آموزش و اجرای طرح سرشاخه‌کاری به صورت گسترده در باغات استان می‌باشند.
پژوهشگر گروه باغبانی در ادامه گفت:طرح زنجیره تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی در سه بخش احداث باغ مادری گردو، احداث خزانه تولید نهال گردو و احداث گلخانه تولید نهال گردوی پیوندی در سطح ۱۲ هکتار در استان همدان اجرا گردیده است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.