برگزاری سلسله سخنرانی های علمی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در مرداد ۹۸

از مجموعه برنامه های علمی ارایه دستاوردهای پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، ۲ عنوان سخنرانی در روز ۸ مرداد ماه ۱۳۹۸ در سالن پروفسور جعفر ارشاد گرگان ارایه شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این آیین که با حضور دکتر کیانی معاون پژوهشی و گروهی از اعضای هیات علمی و پژوهشگران انجام شد نخستین سخنران برنامه دکتر کریم نوبری پژوهشگر بخش تحقیقات علوم دامی در خصوص ذخایر ژنیتیکی ، فرصت ها و چالش ها پیش رو در علوم دامی مطالبی را بیان نمود.

پژوهشگر بخش تحقیقات علوم دامی در مقدمه سخنان خود گفت: امروزه به دلیل تقاضای بازار برای محصولات دامی بیشتر، باعث اشتیاق دامپروران برای پرورش دام و طیور پرتولید گردیده است. این عامل در کنار افزایش سرعت ارتباطات باعث مغفول ماندن دام‌و طیور بومی دارای مقاومت به شرایط محیطی و بیماری ها گردیده است. ثبت و پایش نژادهای بومی می تواند ما را در شناخت دقیق‌تر استعدادهای تولیدی دام و طیور بومی و تامین راهکاری در جهت ترغیب دامپروران برای پرورش نژادهای بومی خالص فراهم آورد.
وی در بخشی از ارایه خود گفت: تنوع ژنتیکی بالا، امکان کشف فرصت ها ی مناسب با چالش های پیش روی تولید را افزایش خواهد داد وسلسله فعالیت های مو سسه در این حوزه و در راستای وظایف سازمانی در خصوص ژنتیک را از جمله در اولین گام ثبت و پایش، یکی از مبانی حفظ ذخایر ژنتیکی دانست.
دکتر نوبری همچنین در خصوص گونه های حیوانات اهلی و دام موجود در استان،به شتر دو کوهانه و اسب از تیره های مختلف و اسبچه خزر وهمچنین مرغ وخروس و اردک بومی و در نهایت به نژادهای بومی گوسفند زل ودلاق اشاره کرد و بیان داشت که باید نژادهای موجودحفظ ونگهداری شود.
سخنران بعدی دکتر سعید باقری کیاء عضو هیات علمی بخش تحقیقات زراعی و باغی نیز با حضور در جایگاه در خصوص نگاهی به وضعیت موجود تحقیقات گندم در استان گلستان(چالش ها و راهکارها) مطالبی را بیان داشت.
دکتر باقری کیاء در این سخنرانی وضعیت موجود استان از نظر سطح برداشت و تولید گندم به تفکیک شهرستان‌های استان مورد بحث قرار داد و به تحلیل وضعیت صعودی میزان عملکرد گندم در سال‌های اخیر و نقش معرفی ارقام جدید پرداخت.
ایشان همچنین درباره کیفیت مطلوب نانوایی ارقام موجود در استان توضیحاتی ارائه کرد و ضمن بررسی چالش‌های موجود و تهدید کننده عملکرد گندم استان، برای هر یک از موارد راهکارهای فنی و اصلاحی پیشنهاد نمود.
در انتهای هر سخنرانی در گفتگویی ۲ سویه با مشارکت حاضران در این آیین و با ریاست پانل دکتر کیانی، مسایل مختلف طرح شده مورد نقد و بررسی قرار گرفت.