برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت آفات و بیماری‌های انار در چارچوب طرح یاوران تولید به همت محققان مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

در راستای انتقال آخرین یافته‌های تحقیقاتی در زمینه‌ی مدیریت آفات و بیماری‌های برنج در چارچوب طرح یاوران تولید به بهره‌برداران، کارگاه آموزشی با همین عنوان در انارستان جهانبخش در روستای سرکلاته شهرستان کردکوی به همت محققان بخش تحقیقات گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این کارگاه که توسط شرکت حفاظت گیاه سبزبان کاسپین (گروه آموزشی سبزبان) مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی و با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌های کردکوی و بندرگز برگزار شد، مهندس مبشری و دکتر آقاجانی، محققان بخش تحقیقات گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان به ارایه‌ی آخرین یافته‌های تحقیقاتی در رابطه با مدیریت آفات و بیماری‌های انار پرداختند و به پرسش های باغداران پاسخ دادند.

مهندس سید رضا مومنی مدیر جهادکشاورزی شهرستان کردکوی، ضمن خوش آمد به شرکت کنندگان گفت: این کارگاه با همکاری محققان مرکز تحقیقات و مدیریت جهاد کشاورزی کردکوی به منظور ارتقا دانش باغداران و ارائه راهکارهای عملی در کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی با جایگزین های کم خطر و همچنین رعایت زمان ماندگاری سموم قبل از برداشت و نیل به کمترین میزان آلاینده در محصول برگزار شده است.

در ابتدا مهندس مبشری محقق آفات، به اهمیت تولید محصول و چگونگی کنترل آفت اشاره داشته و گفت محصول سالم  میتواند ماحصل اعمال دستورالعمل‌ها و روش‌های تولید ارگانیک (کشاورزی زیستی) باشد که در این حالت عاری از عناصر و ترکیبات سمی و آلاینده است و به آن محصول ارگانیک اطلاق می‌شود یا محصول به دنبال اعمال سایر دستورالعمل‌ها و روش‌های تولیدی به دست آمده باشد و عناصر و ترکیبات سمی و آلاینده در محصول کمتر از حداکثر باقی‌مانده مجاز باشد.

در بخش بعدی، دکتر آقاجانی معاون آموزشی و رییس بخش گیاهپزشکی مرکز تحقیقات روش های کنترل بیماری ها، آشنایی با روش های کنترل بیولوژیک، استفاده مجاز از قارچ کش ها و …اشاره داشت.

سپس مهندس فراهانی معاون مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان به اختصار اشاره ای به وضعیت باغات استان،محصولات سالم و ارگانیک، پیگیری و ایجاد پایلوت ها در سطح استان خبر داد.

در ادامه کارگاه، مهندس حسینی مدیر جهاد کشاورزی بندرگز به نحوه هرس استاندارد و حذف شاخه های غیربارور، چگونگی و زمان تغذیه و … اشاره داشت.

در پایان کارگاه، با انجام بازدید از باغ، ضمن ارایه مشکلات موجود در انارستان‌ها و ایرادهای موجود در برنامه‌های مدیریتی باغات، توصیه‌های کاربردی برای استفاده از روش‌های غیرشیمیایی کنترل آفات و بیماری‌ها و مصرف بهینه‌ی سموم شیمیایی به انارکاران ارایه شد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.