اجرای بزرگترین طرح تحقیقاتی در رابطه با تولید ارقام مقاوم گندم نسبت بیماری های مهم منطقه به همت پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

بزرگترین طرح تحقیقاتی در رابطه با تولید ارقام مقاوم گندم نسبت بیماری های مهم منطقه به همت پژوهشگر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان به اجرا در آمد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر محمد علی دهقان عضو هیات علمی و پژوهشگر بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز در این خصوص گفت: دستیابی و تولید ارقام مقاوم به آفات و بیماری های مختلف گیاهان زراعی از جمله مؤثرترین، باصرفه ترین و پایدارترین و از همه مهمتر سالمترین راه و روش مدیریت مبارزه با آفات و بیماری ها است.
قویترین و برجسته ترین مراکز تحقیقاتی و دانشمندان حوزه تحقیقات و پژوهش دنیا با بکارگیری انواع روش های سنتی، آزمایشگاهی، مولکولی، بیوتکنولوژی و … در صدد شناسائی ژن های مقاوم به آفات و بیماری های گیاهان و در هر گیاه و یا موجود دیگر و انتقال آنها از روش های مختلف به ارقام پر محصول و پر پتانسیل می باشند تا به ارقامی دست پیدا کنند که به اهداف و محاسن ذکر شده فوق برسند. برای مثال در رابطه با تولید و دستیابی به ارقام مقاوم به بیماریها در گندم و کاهش هزینه ها و سلامت محیط بزنیم ، اگر ارقام گندم کشت شده دراستان گلستان، فقط یک سمپاشی کمتر نیاز داشته باشد، با فرض سطح زیر کشت ۳۵۰۰۰۰ هکتار، نزدیک به ۳۵۰ تن سم کمتر مصرف خواهد شد که با قیمت آن و سایر هزینه ها، بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان کاهش هزینه و صرفه جوئی برای منطقه، کشور و کشاورزشده و نیز منجر به کاهش ۳۵۰ تن سم در خاک و محیط زیست منطقه خواهد شد. این به معنی حذف کامل سموم مورد نیاز و ضروری در محصول غلات نیست فقط کاهش یک مرحله و دفعات سمپاشی است. این امر برای کشورهای جهان اولی بسیار بسیار با اهمیت و ارزشمند است و سایر نقاط هم به مرور به این امر مهم خواهند رسید و لذا این فقط شمه کوچکی از اهمیت دستیابی و تولید ارقام مقاوم و یا متحمل به آفات و بیماریها است.
در همین راستا موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال بذر به عنوان متولی و مسئول تولید و معرفی ارقام مقاوم به بیماریهای کشور، هزاران طرح تحقیقاتی در این زمینه اجراء کرده و نیز در دست اجراء دارد که طرح مذکور بخشی از فعالیت های کشوری آن است که در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بالغ بر ۶۰۰۰ ژنوتیپ داخلی و خارجی گندم در قالب ۱۵ پروژه تحقیقاتی در رابطه با بیماریهای مهم از جمله زنگ زرد، زنگ قهوه ای، زنگ سیاه، بیماری مهم فوزاریوم سنبله، بیماری سپتوریوز، سفیدک پودری، بیماریهای مهم جو و …..با مجری منطقه ای محمدعلی دهقان و مجریان مسئول از موسسه آقایان دکتر افشاری ، دکتر ملیحی پور، دکتر خدارحمی ، دکتر دادرضائی ، دکتر روح پرور، دکتر زهراوی، دکتر اقنوم و همکاران دیکر از استانها و مناطق دیگر کشور در آن مشارکت دارند. در کنار این پروژه ها، پروژه های رصد و شناسائی نژادهای عامل و عوامل بیماریزای مختلف و تعیین ژنهای بیماریزای قدیم و تازه بوجود آمده، احتمال و امکان شکسته شدن ژنهای مقاومت موجود در ارقام موجود منطقه و پیش بینی و چشم انداز آینده هر یک از بیماریها، ارقام موجود و نژادهای بیماریزا نیز در دست اجرا است. امیداست به یاری حق تعالی و مساعدت مسئولین دلسوز و با انگیزه استان بتوانیم همانند گذشته در سال جهش تولید، گامی بزرگ و ارزشمند برداشته و یک برگ به برگهای زرین تحقیقات اضافه کنیم.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.