حضور رییس، ایده پرداز منتخب و پژوهشگر برتر مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری و تقدیر از برگزیدگان علمی و اثرگذار بخش کشاورزی کشور

با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و دکتر خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، ضمن برگزاری مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از برگزیدگان علمی و اثرگذار بخش کشاورزی و منابع طبیعی، از ۳ سامانه تخصصی فناوری اطلاعات در بخش کشاورزی و منابع طبیعی و ۸ دستاورد برتر پژوهشی بخش کشاورزی رونمایی شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان،  مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری و تقدیر از برگزیدگان علمی و اثرگذار بخش کشاورزی با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، دکتر کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، دکتر کامبیز بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر وفابخش معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی، معاونان،  مدیران و برگزیدگان علمی بخش کشاورزی و منابع طبیعی دوشنبه ۲۴ آذر سال جاری با رعایت پروتکل های بهداشتی ستاد کرونا در سالن فجر به صورت حضوری و وبینار برگزار شد.
دکتر سورنا ستاری معاون علمی – فناوری رئیس جمهور امروز در مراسم گرامی داشت هفته پژوهش و فناوری و تقدیر از برگزیدگان علمی و اثرگذار بخش کشاورزی با اشاره به ضرورت توجه به نوآوری در بخش کشاورزی اظهار کرد: راه تحول درحوزه کشاورزی از مسیر دانش بنیان ها و تغییر فرهنگ می گذرد؛ تجاری سازی پژوهش های بخش کشاورزی از مسیر شرکت های بخش خصوصی می گذرد و از دولت ها و دانشگاه ها نمی توان انتظار داشت که محصول نهایی مانند واکسن از آنها بیرون بیاید.
معاون علمی – فناوری رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت های پیدای و پنهان بخش کشاورزی در کمک به رشد ناخالص ملی و اشتغالزایی تصریح کرد: تغییرات در سیستم های سنتی سخت و هزینه بر است اما این اقدامات باید انجام شود؛ ما تعداد زیادی مهندس کشاورزی بیکار در کشور داریم که با استفاده از ظرفیت علمی آنها می توان به اهداف مورد نظر برسیم.
دکتر کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی سخنران دیگر این مراسم با تقدیر از دستاوردهای پژوهشی ارزنده محققان سازمان تحقیقات آموزش وترویج کشاورزی اظهار داشت: به ‌طور قطع رشد فعلی بخش کشاورزی بدون حضور محققان و پژوهشگران این بخش ممکن نبوده است و بخش اعظمی از توفیقات امروز بخش کشاورزی در نتیجه فعالیت های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و پژوهشگران آن است.
وی با بیان اینکه بخش کشاورزی پتانسیل های زیادی برای توسعه دارد گفت: بخش کشاورزی  ۴ درصد رشد دارد که این امر نشان دهنده ظرفیت ها و پتانسیل های این بخش است و لازم است پژوهشگران به  اجرای پژوهش های دانش بنیان  در کنار پژوهش های کاربردی اهتمام ورزند.
وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد که بسیاری از کودها و آفت کش ها و داشتن اطلاعات از وضعیت خاک و آبخیزهای کشور نتیجه فعالیت های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است.
وی با اشاره به تحقق خوداتکایی ۹۵ درصدی در تولید بذور افزود: همه بذور یا بذرها به اسثتثنای سبزی و صیفی همه در داخل کشور تولید می شود که نتیجه تحقیقات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است به طوریکه می توان گفت در این زمینه حدود ۹۵  درصد خودکفا هستیم اما در بخش سبزی و صیفی نیاز به تلاش بیشتر است.
دکتر خاوازی از خودکفایی تولید بذر سبزی و صیفی تا پایان ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد فرمان امام‌(ره) تلاش داریم تا پایان سال ۱۴۰۰ در تولید بذر سبزی و صیفی به خودکفایی برسیم.
وی  لزوم  به روز رسانی روش ها و موضوعات پژوهشی را مورد توجه قرار داد و افزود:  پژوهشگران با حضور در مزرعه  و واحدهای تولیدی و برقراری ارتباط  با آن ها می توانند در ایده ها و روش های تحقیقاتی خلاقانه عمل کنند و زمینه برای بروز نوآوری تقویت شود.
وزیر جهادکشاورزی با اشاره به ضرورت توجه به محققان جوان خارج  از سازمان و فراهم نمودن زمینه رشد و شکوفایی آنان در مسیر بالندگی بخش کشاورزی افزود: آزمایشگاه‌های تحقیقاتی فقط برای محققان ما نیست، بلکه باید فارغ‌التحصیلان خوب و باهوش که آزمایشگاه و امکانات ندارند نیز در این آزمایشگاه‌ها مشغول به‌کار شوند.
وی ادامه‌ داد: سرعت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در بخش هوشمندسازی  از بخش خصوصی کمتر است، انتظار می‌رود این سازمان با بخش خصوصی وارد کار شود و ایده‌های نوین به جامعه تزریق کند.
حجت الاسلام سعیدیان مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان علت نامگذاری این هفته به نام پژوهش و فناوری را آشنایی مردم با دستاوردهای پژوهشی و اهمیت آندانست و بیان داشت: لازم است آحاد مردم مسئولین سیاست گذاران و تصمیم‌گیران از تأثیر مهم پژوهش در اعتلای کشور آگاه شوند و قدردان پژوهشگران پیشرو باشند.
وی با اشاره به جایگاه تحقیقات و پژوهش در آموزه‌های دینی اسلام بیان داشت: در بیان اهمیت علم و پژوهش همین نکته کافی است که بدانیم  توجه به سوادآموزی از زمان نزول قرآن در بین مسلمانان رواج پیدا کرده است و بر مسلمانان شایسته است با بهره مندی از این آموزه های ناب اسلامی، در رتبه های بالای علمی در سطح جهان بدرخشند.
حجت الاسلام سعیدیان علت مقابله دشمن با چهره‌های ارزشمند علمی کشور  را بیانگر ناتوانی سیاست‌های توطئه گران و دشمنان نظام جمهوری اسلامی در مقابله با سلاح علم دانست و افزود: مقام معظم رهبری نیز در مناسبت های متعدد بارها  پیرامون اهمیت علم و پژوهش مطالبی بیان داشتند که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد  که ایشان فرموده اند “علم پایه پیشرفت همه جانبه کشور است و علم  برای یک ملت مهمترین ابزار آبرو و اقتدار کشور است”  و علمی که با دین و اخلاق همراه باشد برای بشریت مفید خواهد بود.
دکتر بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ضمن گرامیداشت یاد همکارانی که در یک سال گذشته به دلیل ابتلا به کرونا از میان خانواده پژوهش و فناوری این سازمان به رحمت خدا رفتند از تلاش‌های این عزیزان قدردانی کرد.
وی با اشاره به نقش پژوهش در رفع محدودیت ها و جایگاه آن در توسعه کشور بیان داشت: محدودیت‌هایی از قبیل منابع آب و خاک، تغییرات اقلیمی و فشارهای بین المللی، توجه به امر پژوهش را بیش از پیش ضروری می نماید تا بتوان با استفاده از این ابزار قدرتمند، موانع را از سر راه بخش کشاورزی برداشت.  دکتر بازرگان نقش سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی را به عنوان یک سازمان دولتی متولی تحقیقات کشاورزی در ارتقای جایگاه پژوهش در سطح ملی مهم دانست و بیان داشت: لازم است از نقش آفرینی سیاستگذاران، اندیشمندان، محققان در بخش خصوصی و پتانسیل علمی دانشگاه‌ها برای هم افزایی امر تحقیقات در بخش کشاورزی بهره‌مند شویم و برای ارتقای اثربخشی پژوهش سهم ویژه ای را برای بازیگران خارج از سازمان قائل شویم.
دکتر بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان ،تحقیق برای توسعه را از رویکردهای مهم سازمان برشمرد و بیان داشت: اقدام‌هایی از قبیل برگزاری ایده های برتر بخش کشاورزی که امسال برای دومین سال پیاپی در سازمان برگزار شده است با هدف مشارکت جوانانی است که در خارج از سازمان دارای دستاوردهای ارزشمند علمی هستند و این تلاش ها همگی در جهت هدایت پتانسیل عظیم تحقیقات کشور برای تحقق یک هدف واحد در پاسخ به مسائل بخش کشاورزی در سطح کلان است.
دکتر کامبیز بازرگان انعقاد تفاهم نامه سند امنیت غذایی با دانشگاه گرگان را که امروز در این مراسم صورت پذیرفت از دیگر اقدام ها در راستای هم افزایی تحقیقات کشاورزی در سطح کشور دانست و افزود: سازمان تحقیقات آموزش وترویج کشاورزی بر اساس مصوبه هیات امنا با در اختیار قرار دادن زیرساخت ها و امکانات آزمایشگاهی از سال گذشته تاکنون، ۱۰ طرح بزرگ مشارکتی با موضوعات فناورانه و نوآورانه با بخش خصوصی اجرا کرده است.
دکتر بازرگان از نهایی شدن پروژه راه اندازی پارک تخصصی علمی و فناوری بخش کشاورزی خبر داد و افزود: این طرح بزرگ و افتتاح چند مرکز نوآوری که با حمایت های  دکتر ستاری معاون ریس جمهور پیشرفت خوبی داشته است به زودی با اخذ مجوز از شورای گسترش وزارت علوم افتتاح می شود.
رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی از تصویب و اجرای دستورالعمل بررسی تصویب  طر ح ها و پروژه های تحقیقاتی خبر داد و افزود:  در این دستورالعمل جدید که به تازگی ابلاغ شده است، تمام طرح ها و پروژه ها که نزدیک به ۴ هزار پروژه در سال است،  وضعیت آن در سطح کلان بخش کشاورزی کشور روشن است بدین منظور که  در هر پروژه  مخاطب و ذینفعان آن که بهره برداران بخش کشاورزی هستند از ابتدای تعریف پروژه در نظر گرفته می شوند تا بدین وسیله تحقیقات  تقاضامحور اجرایی شود.
دکتر بازرگان در ادامه سخنان خود در خصوص نحوه انتخاب پژوهشگران و دستاوردهای برگزیده مطالبی بیان کرد و افزود: پژوهشگران سازمان به ۳ دسته مرز علم، یافته محور و فناور محور تقسیم بندی می شوند که  در جلسه انتخاب و ارزیابی دستاوردهای پژوهشی سازمان که با حضور کشاورزان و نمایندگان انجمن های تخصصی و بخش خصوصی برگزار شد ،  از میان ۱۵ کاندیدای پژوهشگر برتر مرز علم نهایتا  ۱ نفر ، از میان ۲۹ کاندیدای یافته برتر ۴ نفر و از میان کاندیدای فناور محور ۲ نفر انتخاب شدند.
رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با تبیین چگونگی داوری و انتخاب دستاوردهای برترپژوهشی در این دوره از مراسم تجلیل از برگزیدگان علمی و اثرگذار بخش کشاورزی بیان داشت:  از میان ۴۱ دستاوردی که به مرحله نهایی داوری راه پیدا کردند، ۱۶ دستاورد به مرحله داوری  و ارزیابی توسط  ذینفعان راه  پیدا کردند که از میان آن ها ۹ دستاورد امروز رونمایی می شود.
بر اساس این گزارش در این مراسم در این مراسم با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور،  دکتر کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی و معاونان وزیر از ۳۶ منتخب هفته پژوهش و فناوری سال جاری در بخش های پژوهشگران برترمرز علم، پژوهشگران برتر یافته محور، پژوهشگران برتر فناور محور، پژوهشگر- مروجان ارشد برتر، رئیسان آزمایشگاه و ایستگاه های تحقیقاتی برتر، حامیان پژوهش و فناوری، پیشکسوتان تحقیقات کشاورزی، ایده پردازان منتخب جشنواره ایده های برتر بخش کشاورزی ، رئیسان برتر موسسه و مرکز تحقیقاتی منتخب با اهدای لوح یادبود تجلیل بعمل آمد و در این میان همکاران حایز افتخار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، دکتر ابوالفضل فرجی به عنوان رئیس برتر در بین مراکز تحقیقات و آموزش، دکتر عبدالعزیز حقیقی به عنوان رئیس ایستگاه تحقیقاتی برتر، دکتر فاطمه شیخ به عنوان پژوهشگر برتر و مهندس مظاهر جعفر نیا به عنوان ایده پرداز منتخب جشنواره ایده های برتر بخش کشاورزی از مجموعه مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی استان گلستان، با اهدای لوح از سوی وزیر مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخش دیگر ۸ دستاورد برتر پژوهشی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی رونمایی و از مجریان آن ها تقدیر شد.
گفتنی است در حاشیه این مراسم  تفاهم نامه ای در زمینه امنیت غذایی بین دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه گرگان و سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی منعقد شد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.