برگزاری جلسه کشت مستقیم برنج در بستر خشک (خشکه­ کاری) در مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

جلسه کشت مستقیم برنج در بستر خشک (خشکه­ کاری) در دفتر رییس مرکز با حضور مجریان طرح­ها در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان  برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در ابتدای جلسه دکتر فرجی رییس مرکز بیان داشت که طی سه سال گذشته کارهای ارزشمندی در زمینه خشکه­ کاری برنج صورت پذیرفته است و طی سال گذشته دستورالعمل خشکه­ کاری برنج به همت محققین این حوزه در اختیار بهره ­برداران قرار گرفته است. وی بیان داشتند که در زمینه تولید برنج به روش خشکه­ کاری در کشت­ های بهاره جای نگرانی نیست و بهتر است کشاورزان از این روش تولید استفاده نمایند ولی در کشت­ های تابستانه (بعد از برداشت گندم و جو) هنوز برخی از موارد (ازجمله رقم مناسب، علف­کش­ های مناسب و…) نیاز به کارهای تحقیقاتی بیشتری است.

سپس دکتر کیانی بیان نمود که نیاز آبی برنج در سیستم کشت سنتی ۱۴-۱۲ هزار مترمکعب است ولی با استفاده از آبیاری قطره ­ای (نوارهای تیپ) می­ توان در میزان مصرف آب صرفه­ جویی نمود. وی بیان نمودند با کشت نشا ریشه لخت در بستر خشک توام با نوار تیپ می­توان میزان مصرف آب را به ۸۰۰۰ مترمکعب کاهش داد و در این زمینه بایستی کارهای تحقیقاتی به منظور رفع موانع موجود از جمله استقرار نشا صورت پذیرد.

در ادامه مجریان طرح­ها با ارایه نتایج پروژه­ های تحقیقاتی به بیان مشکلات و مزایای استفاده از این روش کاشت پرداختند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.