جلسه بررسی وضعیت کشت پاییزه چغندرقند در استان گلستان

به منظور بررسی وضعیت کشت چغندرقند پاییزه در استان گلستان، جلسه‌ای با حضور دکتر فرجی رئیس مرکز تحقیقات گلستان، دکتر رجبی معاون پژوهشی و دکتر حسین‌پور رئیس بخش به‌زراعی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند در گرگان برگزار گردید.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در ابتدا دکتر فرجی رئیس مرکز ضمن خیر مقدم به مهمانان، کشت چغندرقند پاییزه را یکی از راهکارهای تامین قند و شکر کشور دانست که چند سالی است مورد توجه مسئولان امر واقع شده است. دکتر فرجی موسسه چغندرقند را یکی از موسسات نمونه سازمان دانسته که توانسته است مدل کشاورزی توافقی (قراردادی) را با همکاری کارخانجات قند در کشور اجرا نماید و از این الگو می‌توان برای سایر محصولات زراعی از جمله کلزا، پنبه و گندم نیز استفاده کرد. وی افزود یکی از مشکلات کشت پاییزه پدیده بولتینگ (ساقه روی) بوده که خوشبختانه طی سالهای گذشته با تلاش موسسه چغندرقند ارقام مقاوم به بولت تولید و یا وارد کشور شده است. وی در خاتمه توجه بیشتر به مسائل فنی و تدوین برنامه جامع به زراعی این گیاه (تاریخ کاشت، آبیاری، تغذیه، علف هرز و …) را در استان خواستار گردید.

 دکتر رجبی معاون پژوهشی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند ضمن تقدیر و تشکر از همراهی مجموعه تحقیقات استان، گلستان را یکی از استان‌های مهم در برنامه‌ریزی چغندرقند پاییزه دانست، که موسسه نیز به این استان توجه ویژه‌ای دارد. دکتر رجبی از جمله مزیت‌های کشت چغندرقند به اشتغال‌زایی، نقش مهم در تناوب زراعی و صرفه اقتصادی اشاره و افزود با توجه به اینکه سطح زیر کشت این محصول در حال افزایش می‌باشد، بایستی در کنار مسائل فنی به مسئله ترویج و آموزش تولیدکنندگان در جهت افزایش کمی و کیفی محصول نیز توجه نماییم. خاطر نشان می‌سازد در این جلسه دکتر حسین‌پور رئیس بخش به‌زراعی موسسه اصلاح و تهیه بذر چغندرقند و دکتر صابری محقق چغندرقند استان نیز حضور داشته و مطالب فنی و کارشناسی خود را بیان نمودند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.