برگزاری دوره آموزشی “ آشنایی با سیستم های آبیاری تحت فشار” در مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

دوره ی آموزشی وبیناری کارکنان این مرکز با عنوان “آشنایی با سیستم های آبیاری تحت فشار” با حضور کارشناسان و همکاران بخش های مرتبط ۵ بهمن ماه ۱۳۹۹در واحد آموزش شهید حاجی کریمی گرگان وابسته به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان برگزار شد و همکاران استان به صورت آنلاین از دوره بهره مند شدند.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه دکتر میثم عابدین پور، عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی با اشاره به سرفصل های دوره، به تشریح مباحث مرتبط پرداخت و در ادامه در ارتباطی دو سویه موضوعات جلسه مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.
ایشان در خصوص اهمیت آب به عنوان ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﮐﺸﺎورزی افزود، امروزه ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﮐﻤﺒﻮد منابع آب و تغییر اقلیم در کشور اﺳﺘﻔﺎده ﺑﻬﯿﻨـﻪ از آب اﻣـﺮی اﺟﺘﻨـﺎب ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ است که در اﯾﻦ راﺳﺘﺎ، از ﺟﻤﻠﻪ راهکارهای ﻣﻬﻢ ﺑﻤﻨﻈﻮر اﻓﺰاﯾﺶ ﺑﻬره وری آب، اﺳﺘﻔﺎده از ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ آﺑﯿﺎری اﺳﺖ.

در بخش اول این دوره: تعاریف اولیه، مزایا و معایب سیستم های آبیاری تحت فشار، عوامل موثر در انتخاب روش آبیاری مناسب، ارایه آمار اراضی تحت پوشش سیستم های آبیاری تحت فشار در جهان و ایران و لزوم استفاده از روش های نوین آبیاری با توجه به کاهش منابع آب و رسیدن به تولید پایدار پرداخته شد. ایشان با بیان اینکه سهم سیستم های آبیاری تحت فشار در کشور حدود ۲۲ درصد از کل اراضی آبی می باشد، افزود: عدم آگاهی مناسب کشاورزان از مزایای سیستم های نوین آبیاری، خرده مالکی، عدم تمکن مالی کشاورزان و راندمان کاربرد پایین برخی از سیستم های اجرا شده، باعث کاهش تمایل کشاورزان در بکارگیری از روش های نوین آبیاری شده است. در ادامه بخش اول این دوره، روش های مختلف آبیاری بارانی، مزایا و معایب هر یک از سیستم ها به همراه نمایش فیلم های مربوط، تشریح گردید.

 همچنین، در بخش دوم در خصوص آشنایی با سیستم آبیاری قطره ای، اجزای سیستم، انواع فیلتر های مورد استفاده در این روش، انواع آرایش لوله های آبده و نحوه بهره برداری از سیستم ها ارایه گردید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.