برگزاری دوره آموزشی “ آشنایی با سیستم تجزیه و تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی(HACCP) ” در مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

دوره ی آموزشی وبیناری کارشناسان این مرکز با عنوان “آشنایی با سیستم تجزیه و تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی” با حضور کارشناسان و همکاران بخش های مرتبط و مدیریت صنایع تبدیلی استان در ۶ بهمن ماه ۱۳۹۹در واحد آموزش شهید حاجی کریمی گرگان وابسته به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان برگزار شد و همکاران استان به صورت آنلاین از دوره بهره مند شدند.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، در این برنامه دکتر جلال محمدزاده، عضو هیات علمی و رئیس بخش تحقیقات فنی و مهندسی با اشاره به سرفصل های دوره، به تشریح مباحث مرتبط پرداخت و در ادامه در ارتباطی دو سویه موضوعات جلسه مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

در بخش نخست دوره ایشان به تاریخچه، مفاهیم اولیه مدیریت کیفیت ، نحوه اجرا و استقرار سیستم HACCP، شناسائی و تعیین نقاط کنترل بحرانی در طول زنجیره تولید یک محصول و فراورده غذایی پرداختند. همچنین در بخش دوم با  ذکر دومثال  کاربرد  عملی این سیستم را آموزش دادند.

لازم به ذکر است سیستم HACCP (Hazard Analysis Critical Control Point  ) در واقع روشی پیشگیرانه و نظام مند برای تضمین ایمنی غذا از خطرات بیولوژیک، شیمیایی و فیزیکی در فرایند تهیه غذا و طراحی و پیشنهاد اندازه گیری هایی برای کاهش این خطرات تا رسیدن به محدوده ایمن و انجام اقدامات مناسب، به موقع و سریع در  هر قسمتی که مشکلی بروز نماید به منظور جلوگیری از به خطر افتادن سلامت مصرف کننده است و اصل هفت گانه آن  در طول زنجیره تولید تا مصرف به قرار ذیل است:

اصل اول : تجزیه وتحلیل موارد خطر

اصل دوم : شناسایی نقاط کنترل بحران خط تولید را شناسا یی نمایند

اصل سوم : تعیین محدوده های بحرانی را برای هر یک از نقاط کنترل بحرانی

اصل چهارم : تعیین سیستم های اندازه گیری ونمایش محدوده های بحرانی نقاط کنترل بحران

اصل پنجم : برقراری عملیات اصلا حی برای موارد ی که فرایند از محدوده ایمن خارج شده است

اصل ششم : ایجاد نوعی سیستم تأیید و نظارت

اصل هفتم : برقراری نوعی سیستم فعال و موثر برای ضبط داده ها و اطلا عات و مستند سازی

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.