بازدید پژوهشگر پیشکسوت بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان از مزارع کشت جو در بسترهای بلند (Raised Bed) در منطقه کوهستانی و سرد رادکان کردکوی گلستان

در پاییز سال ۱۳۹۹ در منطقه رادکان از توابع شهرستان کردکوی استان گلستان برای نخستین بار بیش از ۳۰ هکتار از مزارع کشاورزی جو این روستا بر روی بستر بلند کشت گردید و این مهم مورد بازدید دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر پیشکسوت برجسته و بین المللی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان و گروهی از مدیران سازمان جهادکشاورزی استان قرار گرفت.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، روستای رادکان در دامن رشته کوه البرز شرقی در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان کردکوی از توابع استان گلستان قرار دارد. این روستا از شمال به ارتفاعات درازنو، از غرب به روستای کنداب، از جنوب به جنگل‌های پیرامون و از شرق به روستاهای حاجی‌آباد و چمن ساور محدود می‌شود. ‏ارتفاع روستای رادکان از سطح دریا ۱۴۴۸متر است و تحت تأثیر اقلیم کوهستانی، زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل دارد. رودخانه رادکان در جنوب آبادی جاری است.

‏طی بازدیدی که دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر و مروج سامانه های نوین کشت روی بسترهای بلند، مهندس سیدرضا مومنی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کردکوی، مهندس سبلان علیمحمدزاده کارشناس ارشد مکانیزاسیون استان، مهندس ایزدی فر کارشناس کشاورزی کردکوی و سیف الله خطیری کشاورزی ساکن روستای رادکان در تاریخ های ۱۲ و ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ از کشتهای صورت گرفته در پاییز سال جاری این روستا با شیوه های نوین کشت روی بسترهای بلند صورت گرفت سطح سبز این مزارع را رصد نمودند.

دکتر اسدی در این بازدید گفت: سطح سبز مزارع بسیار عالیست این مزارع در اواخر مهر سال ۹۹ در سطح ۳۰ هکتار از مزارع این روستا با کشت چهار ردیف جو رقم سردسیری آبیدر بر روی پشته های بلند به عرض بستر ۵۰ سانتیمتر انجام شد. میزان مصرف بذر جو با این شیوه کشت ۱۶۰ کیلوگرم در هکتار بوده است. کشت توسط ماشین پشته کار شرکت تراشکده که یک شرکت داخلی است صورت گرفت. این ماشین کاشت با یک بار عبور ضمن ایجاد پشته مبادرت به کشت انواع محصولات بر روی پشته می نماید.

دکتر اسدی افزود این روش کشت اولین بار است که در سطح این روستا و در اراضی کشاورزان به اجرا در آمده است. هدف از این پروژه استفاده از شیوه انتقال دانش و تجربه نوین کشت با استفاده از شیوه تسهیلگری کشاورز به کشاورز (Farmers for farmers) بوده زیرا کشاورزان این منطقه تاکنون به روش سنتی و با استفاده از بذرپاش سانتریفیوژ با میزان بذر ۳۷۰ کیلوگرم در هکتار مبادرت به کشت می کردند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.