حضور معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در برنامه زنده تلویزیونی

دکتر علیرضا کیانی استاد پژوهش و معاون پژوهشی، فناوری و انتقال یافته های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، در برنامه زنده تلویزیونی ” در مسیر توسعه ” از سیمای استان گلستان با موضوع ” آینده را چه کسانی می­ سازند” شرکت نمود.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در بخش نخست این برنامه­ دکتر کیانی در خصوص نقش و اثربخشی پژوهش و پژوهشگر دیدگاه های خود را اظهار داشتند که شاخص توسعه یافتگی کشورها بر مبنای فعالیت­های پژوهشی سنجیده می­ شوند. پژوهشگران بخش کشاورزی بیشترین نقش را در رفاه اجتماعی، سلامت و بقاء جامعه با تلاش برای تامین امنیت غذایی بازی می­ کنند.

ایشان در پاسخ به این سوال که آینده را چه کسانی می ­سازند اظهار داشتند سه عامل تجربه گذشته، پشتکار و خلاقیت عوامل کلیدی سازندگان آینده هستند.

معاون پژوهشی مرکز در بخش دوم این برنامه در رابطه با منابع و مصارف آب در حوزه کشاورزی و بخشی از فعالیت­های پژوهشی در این حوزه را مورد تحلیل قرار دادند. در رابطه با استفاده بی­رویه از منابع آبی و کشت گیاهان پر آب­بر، و نبود یک الگوی کشت متناسب با توان اکولوژی استان و محقق نشدن اهداف توسعه سامانه­ های نوین آبیاری اظهار داشتند هم اکنون بیش از ۹۴ درصد از منابع آب­های زیرزمینی استان در حال بهره­برداری است و روش­هایی که برای تعدیل شرایط کم­آبی در استان می­تواند به عنوان راه­های کلیدی مطرح شوند را افزایش بهره­وری آب و استفاده از آب­های نامتعارف نام بردند و برخی از فعالیت­های انجام شده در این دو حوزه را تشریح نمودند. ایشان در بخش دیگری از برنامه، توضیح دادند اینکه مطرح می­شود کشاورزی بیشترین مصرف آب را دارد، البته درست است ولی این لازمه بقاء است. به عبارت دیگر برای رفع فقر و گرسنگی باید غذا تولید کرد و تولید غذا نیز بدون آب امکان پذیر نیست، ضمن اینکه در تمام دنیا بطور متوسط بخش کشاورزی حدود ۷۰ درصد آب­های استحصالی را مصرف می کند. اما نکته کلیدی در اینجاست که کشورهای پیشرفته با بکارگیری فناوری­ های جدید در کاربرد آب در مزارع، از آن کاراتر استفاده می­ کنند، به همین دلیل سهم بخش کشاورزی از منابع آبی در این کشورها کمتر از کشورهای کمتر توسعه یافته است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.