بازتاب مصاحبه دکتر فرجی رییس مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در خبرگزاری ایرنا

مصاحبه دکتر ابوالفضل فرجی رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا بازتاب مناسبی داشت.


به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل مرکزتحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، این رسانه در ادامه سلسله گفتگوهای پیرامون کشت چغندر قند در استان، گفتگویی را با دکتر فرجی رییس این مرکز در محل دفتر این خبرگزاری انجام داده که در بخشی از این خبر،  به شکل زیر بازتاب شده است:

توسعه زراعت پاییزه چغندر قند در گلستان نیازمند صنایع تبدیلی

گرگان – ایرنا – زراعت پاییزه چغندرقند در گلستان طی سال‌های اخیر روند صعودی به خود گرفته و توسعه و پایداری آن نیازمند شتاب در جذب سرمایه‌گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی از جمله راه‌اندازی کارخانه قند است.

تحقیقات کشت پاییزه چغندرقند در زمین های کشاورزی گلستان از سال ۸۱ برای تعیین بهترین زمان کاشت، استفاده از بذر مناسب، چگونگی مبارزه با آفات نباتی و شیوه نوین کاشت، داشت و برداشت و میزان مصرف آب مورد نیاز آغاز و از سال زراعی ۹۲-۹۱ نیز کاشت این محصول در ۸۱ هکتار عملیاتی شد.

طبق گزارش مسوولان جهادکشاورزی گلستان، زراعت پاییزه چغندر قند در این استان شمالی در سال زراعی قبل به سه هزار و ۵۰۰ هکتار رسید که از این سطح بیش از ۱۵۰ هزار تن محصول تولید و روانه کارخانه های قند استان‌های همجوار شد.

برداشت چغندرقند در گلستان معمولا ابتدای تیرماه صورت می گیرد و همه محصول تولیدی استان به دلیل نبود کارخانه قند راهی واحدهای تولیدی قند در خراسان رضوی، خراسان شمالی و استان سمنان می شود.

مطابق گزارش مسوولان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان؛ امسال چغندر قند تولیدی کشاورزان گلستان از ۲۸ خردادماه به طور رسمی وارد چرخه حمل و نقل شد و بیش از ۱۲۰ هزار تن از این محصول برای فرآوری به کارخانه قند خراسان رضوی و بیش از ۳۰ هزار تن هم به کارخانه قند سمنان منتقل گردید.

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: این استان مستعد کشت سالانه ۲۰ هزار هکتار چغندر قند پاییزه با تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول است و بهره‌مندی از یک واحد صنعتی مرتبط از اولویت های اصلی جذب سرمایه‌گذار در گلستان است.

مختار مهاجر بیان کرد: صرفه جویی در مصرف آب و معرفی زراعت جایگزین کشت برنج، ایجاد تناوب زراعی، حاصل خیزی خاک، کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی و نیز تولید ۸۰۰ هزار تن علوفه دامی ( تفاله چغندرقند) از مزایای ایجاد کارخانه قند در گلستان است.

هادی حق شناس استاندار گلستان هم پیش از این گفته بود: با افزایش ظرفیت تولید چغندر قند، ایجاد کارخانه قند در استان دارای توجیه اقتصادی است.

چغندرقند یکی از محصولات کشاورزی نیازمند آب زیاد است اما در کشت پاییزه، بخش عمده آب مورد نیاز این محصول از باران‌ تامین ‌می شود و نگرانی برای مصرف زیاد آب در مراحل گوناگون کشت وجود ندارد.

یک کارشناس کشاورزی به ایرنا گفت: طرح توسعه زراعت پاییزه چغندرقند در گلستان از لحاظ آب‌بری توجیه اقتصادی دارد چون عمده نیاز آبی این زراعت از آب سبز ( نزولات جوی) تامین می شود و فقط در مواجهه با خشکی به حداکثر ۲ نوبت آب‌دهی (تا سقف سه هزار متر مکعب) نیاز پیدا خواهد کرد.

محمدرضا عباسی به ایرنا گفت: پیگیری اجرای طرح توسعه زراعت پاییزه چغندر قند در گلستان به لحاظ اجرای تناوب زراعی در مقایسه با گندم، جو و کلزا و افزایش عملکرد تولید در واحد سطح توجیه اقتصادی دارد.

وی افزود: سال زراعی قبل در شهرستان ترکمن با یک نوبت آبدهی به میزان هزار و ۵۰۰ متر مکعب، بیش از ۵۰ تن چغندرقند از هر هکتار برداشت شد در حالی که ارزش اقتصادی آن در برابر زراعت گندم و جو با برداشت میانگین سه تن، بسیار بیشتر است.

رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان نیز با اشاره به این که توصیه به زراعت چغندر قند در استان بیشتر شامل زمین های واقع در مناطق میانی و شمالی است گفت: توسعه زراعت چغندر در سطحی بین ۱۰ تا ۱۵ هزار هکتار از زمین های زیر کشت گندم آبی پیشنهاد شده است.

ابوالفضل فرجی گفت: زراعت این محصول در استان به صورت پاییزه بوده و نیاز آبی آن سه تا چهار هزار متر مربع در هر هکتار و بیشتر نیاز آبی زراعت گندم آبی است.

به گفته وی در گلستان سالانه ۱۵۰ هزار هکتار گندم آبی به زیر کشت می رود که می توان ۱۰ درصد آن را با مهیا بودن شرایط زیر کشت چغندرقند برد و از درآمد آن برای افزایش درآمد، اجرای تناوب زراعی، کمک به نیاز بخشی از شکر و علوفه دام منطقه استفاده کرد.

در گلستان ۶۵۰ هزار هکتار زمین زراعی وجود دارد که سالانه ۵۰۰ هزار هکتار آن به کشت محصولات پائیزه از جمله گندم، جو و کلزا می رود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.