انتشار نشریه فنی” افزایش انبار مانی دانه جو با استفاده از گاز ازن” به همت پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

نشریه فنی با عنوان ” افزایش انبار مانی دانه جو با استفاده از گاز ازن ” توسط کمیته انتشارات موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی  به نگارش دکتر جلال محمدزاده  عضو هیئت علمی و رئیس بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان  و با همکاری مهندس جواد زنگانه مدیر اجرایی مرکز سلامت غلات گلستان منتشر شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، در کشور ما، هر ساله مقدار زیادی از دانه غلات به­ ویژه جو، انبار می ­شود. حشرات و قارچ ها، خسارت­های زیادی را در کیفیت دانه­ های انبار شده ایجاد می­ کنند. پسماند مربوط به فعالیت قارچ­ها و یا آفت­های انباری، منجر به افت کمی و کیفی دانه در هنگام ذخیره­ سازی می­ شوند. علاوه بر آن بسیاری از قارچ­ها تولید انواع سم­های قارچی را به همراه داشته که می­ تواند خطرات جدی برای مصارف انسانی و یا حیوانی داشته باشد. یکی از روش­های نو و کم­ خطر برای مبارزه با آفات انباری، استفاده از گاز ازن در سیلوهای ذخیره‌سازی غلات است. استفاده از گاز ازن، کاربرد سم­های شیمیایی خطرناک مانند متیل بروماید و فستوکسین را (که به­ همراه ایجاد مقاومت در حشرات و آفت­های انباری که صدمات جبران ناپذیری را وارد می ­کنند)، کاهش می ­دهد. لذا در این نشریه فنی با اشاره به موضوعاتی از قبیل” مزیت­ها و سازوکار عمل گاز ازن، تاثیر ازن بر سم­های قارچی جو، تاثیر ازن بر آفت­های انباری، ابزار­های فناوری ازن، شرایط بهینه نگهداری دانه جو برای مصرف بذری، شرایط بهینه نگهداری دانه جو برای مصرف خوراکی با استفاده از گاز ازن” اشاره شده است. این نشریه به شماره ۵۹۳۷۳ در مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ثبت شده است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.