گزارش فنی محققان گزارش اثربخشی طرح یاوران تولید مرکز تحقیقات و آموزش گلستان از شهرستان آزادشهر

گزارش اثربخشی طرح یاوران تولید محققان معین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در سرکشی، بررسی، نشست هم افزایی و ارایه راهکاردر ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ و ماموریت به مرکز خدمات دهستان نگین شهر مدیریت شهرستان آزادشهر منتشر شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه که در راستای طرح نظام نوین ترویج و یاوران تولید و حضور محققان معین در عرصه و مراکز و مدیریت های جهاد کشاورزی سطح استان می باشد با حضور دکتر علیرضا صابری و دکتر محمدرضا پهلوان راد و دکتر محبوبه شریفی محققان معین مرکز و گروهی از کارشناسان این مدیریت انجام شد و با توجه به چالش طغیان آفات و بیماری ها،  عدم کارآیی سموم، نحوه اختلاط سموم، از مزارع ذرت و شالی و باغات مراکز نگین شهر و خرمارود بازدید بعمل آمد و برای بررسی بیشتر نمونه برداری شد و در ادامه با کشاورزان و باغداران منطقه مصاحبه و گفتگو شد و پس از مذاکره با کارشناسان پهنه و مشورت تیم یاوران تولید اعزامی، مقرر شد یک جلسه تخصصی با محوریت کنترل آفات و بیماریهای منطقه برگزار شود.

در این برنامه مبارزه تلفیقی بعنوان یک توصیه اثر بخش ارائه شد و از سوی محقق اصلاح بذر استفاده از بذور شناسنامه دار و ضد عفونی شده و رعایت تناوب صحیح و متنوع توصیه شد. به طور مثال به عدم کشت متوالی محصولاتی که میزبان مشترک دارند مثل ساقه خوار ذرت و برنج اشاره شد و همچنین بر رعایت عدم کشت سه سالهچغندر در زمینی که چغندر کشت شده و عدم کشت در اراضی گوجه کاری به منظور پرهیز از نماتد تاکید شد.

در ادامه محقق خاکشناسی، تقویت گیاه را با کودهایی آلی، سبز و شیمیایی را پیشنهاد نمود که در مقاومت به آفات و بیماریها موثرند.

در انتها محقق گیاهپزشکی در خصوص استفاده از تله های نوری و فرمونی بعنوان  راهکار مفید در مبارزه به موقع با آفات و بیماری ها اشاره کردند، و افزایش کارآیی سموم را با دز مناسب و پاشش مطلوب را همراه با ارائه پاورپوینت مصور، توصیه کردند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.